Jump to content

Syntetisk eller mineralolje til 4 takt Suzuki 15hk?


sol

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig oljeskift.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

:sailing:

Skal skifte olje på påhengsen til helgen

4 takt Suzuki 15hk

Noen som vet om man bør bruke syntetisk olje,eller om mineralolje er ok??

Finner dessvere ikke manualen til motoren.Tror bare det går på 1 liter eller noe

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

har samme motor og jeg kjøper olje beregnet for firetakts påhenger hos nærmeste marina. Den jeg har stående er produkt fra Johnson/Bombardier, men det står ingenting på flasken annet enn at den er beregnet for firetakter utenbords.

 

Det går på akkurat en liter. Bytter du ikke oljefilter samtidig?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sol - ja, det er helt klart et filter! Når jeg skifter olje, filter og plugger så tar jeg av "skjørtene" som er de plastdekslene som sitter rundt motoren for lettest å komme til. Filteret er ganske lite.

 

Hvis du ikke har brukermanualen så vile jeg foreslå å betille en ny fra leverandør for da får du i den liste over hva som bør gjøres ved vanlig vedlikehold og plansjer som viser hva/hvor ting er.

 

Er på jobb så ikke i nærheten av hverken motor eller manualer, derfor ikke mere detaljhjelp.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har en 30 hk. 4 takt Honda, den skal ha syntetisk olje, samt på siden er det et oljefilter på størrelsen på en liten øl boks..

En ting jeg gjorde feil, skiftet plugger mens motoren var varm, slik at gjengene ble ødelagt på den ene pluggen :headbang:

Fikk høre senere at Honda er aluminiums hus og da må du vente til motoren er kald før pluggskifte.

Nå er det ikke sikkert at Susuki er bygd opp på det samme prinsippet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...