Jump to content

Hvilke kontrollhendler bør jeg ha


NilsPils

Recommended Posts

Får stadig spørsmål fra båtbyggeren min. Nå gjelder det kontrolhendler for gear, gass og slureventil.

 

Han foreslår disse for gear og gass:

http://www.teleflexmarine.com/cgi-bin/prod...mp;product=1008

Synes det ser OK ut, men han spør samtidig om jeg heller foretrekker enkelthendel med funksjoner for begge deler (dual function, single lever).

 

Jeg skal ha mekanisk overføring fra to styreposisjoner (kabin og akterdekk). Noen synspunkter?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding.

Det jeg først og fremst lurte på var hvorvidt jeg bør ha to hendler eller dobbelthendel med to funksjoner (for gear og gass)?

 

Det ser nå ut som det går mot denne:

http://www.teleflexmarine.com/cgi-bin/prod...mp;product=1009

 

Både båtbyggeren og jeg er opptatt av klassisk utseende.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Syntes dette med to spaker på en motor er unødvendigt-- vanesak !!.

Når siste båt ble kjøpt var det med enspakers kontroll. Det var et sant he.. å manøvrere båten. Demonterte alt og renset + smørning + nye kabler. Alt ble som en lek etter det...

 

Har ny båt i sikte med enspaker kontroll... Riktignok elektronisk. Er spent som fy på hvordan dette fungerer......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Sitat:

Har ny båt i sikte med enspaker kontroll... Riktignok elektronisk. Er spent som fy på hvordan dette fungerer......

 

 

Har Volvo sin elektroniske i nåværende båt, og får også dette i min neste.

Veldig fornøyd.

Bare still inn litt friksjon i spaken, ellers er den litt for lett å regulere.

Har dradd full gass noen ganger når jeg skal sette ned kaffekoppen foran denne. :smiley:

Redigert av Amfea II (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Har Volvo sin elektroniske i nåværende båt, og får også dette i min neste.

 

Hei, vet du om det er informasjon om disse på internett? Tenker spesielt pris-informasjon.

 

Har sett noe lignende på www.vetus.nl sine sider, her får jeg de engelske prisene. Går ut fra at de norske ikke er langt unna.

Link to post
Share on other sites

Har 2-spaks. og det fungerer greit. Har tidligere hatt både en spaks og to spaks. En spaks er enklere og raskere å bruke, og kan være en fordel når man skal manøvrere i vind og trange farvann. Særlig hvis det intreffer uforutsette ting.

Alt er imidlertid trening, og 2-spaks tar noe lengre tid å venne seg til.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å venne seg til, jeg klarte det med bare ETT hakk i baugen :wink:

 

Ingen problem, men tar lengre tid :yesnod:

 

Har du en båt som driver lett av og du må vekselvis bakke, kjøre frem, bakke .. noen ganger, gjerne med en del gasspådradg(mangker thruster :rolleyes:) så er det kjappere med en spaks hvis man ikke er veldig godt trent,:smiley:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, vet du om det er informasjon om disse på internett? Tenker spesielt pris-informasjon.

 

Kjenner ikke til prisen, men firmaet som har noe lignende mine trotler finner du her: http://www.qlmarine.com/ql.asp

 

Ellers er det jo Volvo EVC det heter det som jeg har: http://www.volvo.com/NR/exeres/F0B5CFE2-4C...E9097B319A0.htm

 

Om du laster ned servicemanualen til D4 225, finner du en brukerveiledning til dem.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for innspill. :smiley:

 

Har vurdert elektronisk overføring. Da kom jeg en del over over budsjettet mitt. Mekanisk system er inkludert i kontrakten.

Håper mekanisk skal virke OK, da motoren ligger omtrent midt mellom begge styreposisjonene. Det blir derfor ikke snakk om store avstander. (Har ikke, og vil ikke ha, FB).

 

Jeg tror jeg velger to-spaks løsning, da det for meg ser ut som jeg da får enklere og bedre overføring til begge vaiere(?). Med elektronisk overføring ville jeg nok valgt en-spaks løsning.

Jeg og de andre i familien skal uansett trene en del på å vende i trangt farvann med gear/gass.

 

I begynnelsen skal vi BARE trene på sikkerhet og manøvrering. Vi gleder oss veldig og er litt utålmodige pga. forsinkelser ved verftet. På den annen side: dette er one-off design med stor frihet til å påvirke valg av utstyr og løsninger under veis.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...