NilsPils Startet 14.Mars.2007 Del på Facebook Startet 14.Mars.2007 Får stadig spørsmål fra båtbyggeren min. Nå gjelder det kontrolhendler for gear, gass og slureventil. Han foreslår disse for gear og gass: http://www.teleflexmarine.com/cgi-bin/prod...mp;product=1008 Synes det ser OK ut, men han spør samtidig om jeg heller foretrekker enkelthendel med funksjoner for begge deler (dual function, single lever). Jeg skal ha mekanisk overføring fra to styreposisjoner (kabin og akterdekk). Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Kobelt 69838080 Spør etter Stefan. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Kobelt Kobelt er vel det beste når du skal ha mekanisk. Har tre styreposisjoner med Kobelt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Takker for tilbakemelding. Det jeg først og fremst lurte på var hvorvidt jeg bør ha to hendler eller dobbelthendel med to funksjoner (for gear og gass)? Det ser nå ut som det går mot denne: http://www.teleflexmarine.com/cgi-bin/prod...mp;product=1009 Både båtbyggeren og jeg er opptatt av klassisk utseende. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alidal Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Det går vel mye på smak og behag... Har selv en-spaks og syns det fungerer greit. Har tidligere hatt to-spaks og det også fungerte fint, så det er vel bare hva man blir vant med. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Sikkert mange meninger om dobbelt og enkelt, selv har to hendler ( hydraulisk) men kunne jeg valgt ville jeg hatt en. Men ville ikke byttet bort hydraulikken med wire overføring. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Klart en vane sak men har 2 twin installasjon er en spaks å foretrekke Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
880 Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Syntes dette med to spaker på en motor er unødvendigt-- vanesak !!. Når siste båt ble kjøpt var det med enspakers kontroll. Det var et sant he.. å manøvrere båten. Demonterte alt og renset + smørning + nye kabler. Alt ble som en lek etter det... Har ny båt i sikte med enspaker kontroll... Riktignok elektronisk. Er spent som fy på hvordan dette fungerer...... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Amfea Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 (redigert) Sitat: Har ny båt i sikte med enspaker kontroll... Riktignok elektronisk. Er spent som fy på hvordan dette fungerer...... Har Volvo sin elektroniske i nåværende båt, og får også dette i min neste. Veldig fornøyd. Bare still inn litt friksjon i spaken, ellers er den litt for lett å regulere. Har dradd full gass noen ganger når jeg skal sette ned kaffekoppen foran denne. Redigert 14.Mars.2007 av Amfea II (see edit history) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
avsluttet Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Jeg skal ha mekanisk overføring fra to styreposisjoner (kabin og akterdekk). Noen synspunkter? Mekanisk, dvs med vaiere? Jeg har 2 styreposisjoner i min, med en spak for gass, og en for gir. Den som er lengst unna motoren er fryktelig treg. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Jeg har to spaker på en motor nå, vurderer og bytte til en spak. Litt mindre og holde styr på i evt. "stressede" situasjoner da. Men må da ha et system hvor en slipper og sette den ene posisjonen i fri for og kunne bruke den andre. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Har Volvo sin elektroniske i nåværende båt, og får også dette i min neste. Hei, vet du om det er informasjon om disse på internett? Tenker spesielt pris-informasjon. Har sett noe lignende på www.vetus.nl sine sider, her får jeg de engelske prisene. Går ut fra at de norske ikke er langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 (redigert) Har 2-spaks. og det fungerer greit. Har tidligere hatt både en spaks og to spaks. En spaks er enklere og raskere å bruke, og kan være en fordel når man skal manøvrere i vind og trange farvann. Særlig hvis det intreffer uforutsette ting. Alt er imidlertid trening, og 2-spaks tar noe lengre tid å venne seg til. Redigert 14.Mars.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 og 2-spaks tar noe lengre tid å venne seg til. Det er ikke noe problem å venne seg til, jeg klarte det med bare ETT hakk i baugen Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 (redigert) Det er ikke noe problem å venne seg til, jeg klarte det med bare ETT hakk i baugen Ingen problem, men tar lengre tid Har du en båt som driver lett av og du må vekselvis bakke, kjøre frem, bakke .. noen ganger, gjerne med en del gasspådradg(mangker thruster ) så er det kjappere med en spaks hvis man ikke er veldig godt trent, Redigert 14.Mars.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Hei, vet du om det er informasjon om disse på internett? Tenker spesielt pris-informasjon. Kjenner ikke til prisen, men firmaet som har noe lignende mine trotler finner du her: http://www.qlmarine.com/ql.asp Ellers er det jo Volvo EVC det heter det som jeg har: http://www.volvo.com/NR/exeres/F0B5CFE2-4C...E9097B319A0.htm Om du laster ned servicemanualen til D4 225, finner du en brukerveiledning til dem. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
giver Svart 15.Mars.2007 Del på Facebook Svart 15.Mars.2007 Kobelt 69838080 Spør etter Stefan. Hei Tilvirket for proffe, og de holder. Det greier seg med å kjøpe det en gang, så kjøp noe som holder. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2007 Takker igjen for innspill. Har vurdert elektronisk overføring. Da kom jeg en del over over budsjettet mitt. Mekanisk system er inkludert i kontrakten. Håper mekanisk skal virke OK, da motoren ligger omtrent midt mellom begge styreposisjonene. Det blir derfor ikke snakk om store avstander. (Har ikke, og vil ikke ha, FB). Jeg tror jeg velger to-spaks løsning, da det for meg ser ut som jeg da får enklere og bedre overføring til begge vaiere(?). Med elektronisk overføring ville jeg nok valgt en-spaks løsning. Jeg og de andre i familien skal uansett trene en del på å vende i trangt farvann med gear/gass. I begynnelsen skal vi BARE trene på sikkerhet og manøvrering. Vi gleder oss veldig og er litt utålmodige pga. forsinkelser ved verftet. På den annen side: dette er one-off design med stor frihet til å påvirke valg av utstyr og løsninger under veis. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.