Jump to content

Stavanger - Porsgrunn i saga 27


b-e-p

Recommended Posts

Har nettopp solg min gamle saga 27 1971 årgang.

Båten ligger i Stavanger og kjøper er fra Porsrunn, han tenker å gå med den hjem for egen maskin.

Jeg synes dette er vel lang tur for en gammel dame i 7 knop.

 

Skal jeg fraråde ham dette, eller bare la han prøve seg?

Jeg vet ikke noe om nye eiers kunskaper til å føre båt, og hadde helst sett at den ble fraktet på veien.

 

Hva synes dere?

Og har noen noe ide om hvor lang tid dette tar.

Link to post
Share on other sites

Har gått Stavanger Arendal to ganger med seilbåt. Disse har hatt marsjfart på hennholdsvis 5 og 6 knop. Nå går denne litt fortere, men jeg mener ikke at det er realistisk å klare turen på mindre enn tre dager, dersom man skal ligge til kai om natta. Dersom båten er i grei stand, burde det vel ikke være noe i veien for å greie turen. Strekket fra Tanager og nedover til Egersund eller helt ned til Hidra er jo preget av få muligheter til å søke nødhavn, og beskrives vel delvis som et område med fare for store bølger. Videre kan det vel bli en del sjø rundt Lindesnes. Imidlertid burde ikke noen av disse strekkene være noe problem om kjøperen velger å høre på værmeldingen og gå når det er meldt bra vær. Når man har passert Mandal er det jo gode muligheter til å gå innaskjærs. Etter Kristiansand har man Kvåsefjorden, der kan det bli litt røfft når det blåser, men igjen om man løtter på værmeldingen burde det ikke være noe problem. Etter kvåsefjorden har man Blindleia til Lillesand og videre østover kan man for det meste gå innasjærs. Jeg mener det koker ned til å ha med seg skikkelig utstyr og å høre på værmeldingen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst er vel dette kjøperens ansvar og han må velge hva han vil gjøre. Men, det er jo lovlig å komme med noen anbefalinger:

 

Dersom du er trygg på at båten er sjøklar, så hadde jeg ikke vært spesielt engstelig for dette. Med sjøklar mener jeg at man vet at tanker er rene, at filtre er nye og at impeller er forholdsvis ny og at oljer etc er OK. Med andre ord: At du vet at båten er i så godt servet stand som du selv vil ha det når du skal på ferie.

 

I tillegg er det vel en selvfølge at man har greitt med redningsutstyr inkl. VHF; i det minste en lånt håndholdt VHF. Drivanker + normalt med anker & ankertau og trosser ville jeg selv tatt med.

 

Og, så ville jeg rundet Jæren tidlig på morgenen en stille dag.

 

I tillegg så ville jeg prøvd å sjekke hvorvidt kjøperen har erfaring eller om han har en erfaren fritidsbåtbruker med på turen. Og, som jeg tidligere har skrevet flere ganger: Det går greie busser hele veien dersom man ønsker å dele opp etappen i flere turer om været skulle endre seg til det værre. (Kjøp i så fall tur/retur-biletter, det er vesentlig rimeligere :-) )

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Om du skal fraråde ham dette så er vell spørsmålet ville du ha gjort det samme? Tatt denne gamle damen over jærens rev på denne årstiden. Er denne båten fra 1971 virkelig i så bra stand?

 

Neste spørsmål er, fikk du intrykk av at kjøper har den kompetanse som skal til for en slik tur som vil ta flere dager.

 

Om ikke så fraråd han turen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Først og fremst er vel dette kjøperens ansvar og han må velge hva han vil gjøre. Men, det er jo lovlig å komme med noen anbefalinger:

 

Dersom du er trygg på at båten er sjøklar, så hadde jeg ikke vært spesielt engstelig for dette. Med sjøklar mener jeg at man vet at tanker er rene, at filtre er nye og at impeller er forholdsvis ny og at oljer etc er OK. Med andre ord: At du vet at båten er i så godt servet stand som du selv vil ha det når du skal på ferie.

 

I tillegg er det vel en selvfølge at man har greitt med redningsutstyr inkl. VHF; i det minste en lånt håndholdt VHF. Drivanker + normalt med anker & ankertau og trosser ville jeg selv tatt med.

 

Og, så ville jeg rundet Jæren tidlig på morgenen en stille dag.

 

:-) steinar

:yesnod::yesnod:

 

Båten tåler jo "mye" sjø, men hva med mannskap ? Ikke bli lurt av Nordavinden , som ofte er svak på morgenen ,og blir sterkere og sterker jo lenger mot Lista du kommer. ( hør nøye på værmelding ). Samt som de andre her har skrevet HA RENE TANKER og ekstra filter.

VHF - Anker med kjetting og lang tau - Drivanker - samt redningsdrakt.

 

Sikker noe jeg har glemmt.....med det kommer det nok svar på :wink:

 

God tur.

Link to post
Share on other sites

Skal jeg fraråde ham dette, eller bare la han prøve seg? /quote]

 

Er båt og eller motor så dårlig at du er i tvil om den tåler turen skal du fraråde han det og fortelle hvorfor. Er du sikker på at din gammle båt er ok er det vel ikke opp til deg å fraråde en slik tur. En fin mulighet for den nye eieren å få prøvd båten dette.

 

Jeg hadde ikke frarådet noen å reise med min gammle Saga fra 1972 på en slik tur, den er i tipp topp stand.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Dette burde ikke bli noe problem, men jeg ville også rengjort dieseltank før turen.

Har hentet en båt i Tønsberg og en i Skien og gått dem samme strekket på henholdsvis høst og vinter tid.

Det er ca 200 nm å gå det strekket. Kommer han seg rundt neset er han innaskjærs omtrent resten av turen.

Er en kjempefin tur. Blindleia en vintersdag er en opplevelse.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Dersom båten er i god stand (dvs. reine tankar, filter etc), er tilstrekkeleg utstyrt og kjøparen er litt erfaren med båt, kan dette bli ein kjempetur. Ikkje minst ein flott måte å bli kjent med båten.

 

Gjekk motsett veg med min "nye" båt i 7 knops fart i haust. Me gjekk frå Oslo til Stavanger, og sidan vidare til Bergen. Meir om turen her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=295564

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan godt være med jeg!

 

Hvis kjøper er over 15 år sier loven at han er gammel nok til å tenke selv, så du trenger ikke advare mot turen. Dessuten er jeg, for min del..., sikker på at det er en fantastisk tur, og kjøper får bare følge med på værmeldinga.

 

:smiley:

 

 

Redigert: Stavefeil

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Nå har ny eier ombestemt seg, og ønsker å frakte denne båten på en lastebil han kan få låne.

Men denne er kun godkjent for 2,5 tonn. Jeg synes å huske at saga 27 som min uten mast er 2,6 tonn.

Noen som vet eksakt vekt på den?

Er vekt med tomme eller fulle tanker når de veier den, det utgjør jo en del vekt med 180 liter vann og 200 liter diesel.

 

Så vist vi tapper tanker, tar ut batterier osv. burde dette vel gå greit.

Han var også bekymret for høyden på den, men det burde vel også gå fint bare vi legger ned antenner osv.

 

Motoren er en 1998 modell Saab på 70 hk uten noen problemer, så det jeg var mest bekymret for var ikke om båten klarte turen, men om kunskapen til navigering osv på ny eier.

Det er vhf i båten men nye eier har ikke noe serfikat på verken båt eller vhf.

 

Og jeg føler et vist annsvar med å sende en fersk båt eier ut på en slik langtur, var rett å slett litt bekymret.

Og er lettet for at han velger å frakte den langs landeveien, og heller begynne med kortere turer rundt i sin egen sjærgård til han er blitt kjent med båt og navigering.

 

Henter forresten ny båt på lørdag, det ble en Inlander med hardtopp denne gang se:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9596465

Link to post
Share on other sites

...til han er blitt kjent med båt og navigering.

Ach, hva er problemet ? Kysten til babord, ingenting til styrbord (bortsett fra en plattform eller 2, uti der...) Hvis man ikke lenger ser land til babord, legg over litt til man ser land igjen ;-)

 

Henter forresten ny båt på lørdag, det ble en Inlander med hardtopp denne gang se:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9596465

 

Flott båt. Ser virkelig strøken ut innvendig. Til og med gulv på bordet ;-) Gratulerer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...