Jump to content

Nidelv 24, div. spørsmål


roarx77

Recommended Posts

Heisann kjøpte meg en nidelv 24 på slutten av fjorårssesongen som jeg har noen spørsmål jeg trenger litt hjelp til.

 

1. Hvordan tømmes septikktanken i denne båten? Har en pumpe på skottet men ingenting går ut denne når jeg pumper, er det en ventil en plass jeg ikke vet om?

 

2. Har for øyeblikket bare ett batteri i båten, men vil lage til ett opplegg for ett forbruksbatteri og ett startbatteri. Hvordan bør jeg gå fram?

 

3. Noen tips til hvor jeg kan få tak i grdiner til kabinen? Mine er råtne og fulle i mugg/sopp.

 

Håper noen kanhjelpe meg med disse spørsmålene

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet.

 

Der er flere her inne som enten har eller har hatt Nidelv 24. Hadde en selv for noen år siden.

Hvor bor du i landet? Greit å vite hvis en skal anbefale steder å skaffe ting etc.

Selv hadde jeg 2 batterier, som hadde hovedbryterne på veggen inne på toalettet. En til hvert batteri. Fungerte utmerket.

For plassering av batteriene fikk jeg tillaget en kasse i metall av en jeg kjenner. Dette pga hvis batteriene begynte å lekke.

Ifm septik, er nok kanskje problemet ditt lufting. Hadde ikke septik på min. Det var en 1976 modell.

 

For bilder, samt info kan det være lurt å sjekke ut erfaringsdatabasen.

 

Uansett, lykke til og velkommen :flag:

Link to post
Share on other sites

1: Vil tro at du enten har en defekt pumpe eller tett lufting.

 

2: Jeg vil anbefale deg å kjøpe et BEP voltsensitivt rele å kople batteriene med. Da er du garantert å ikke tappe noe fra startbatteriet mens motoren står, og slipper å tenke på brytere etc. Alt går av seg selv og det er ikke mulig å gjøre feil!

 

3: Kjenner du ikke noen som kan sy? Pleier ikke å være noe problem å få sydd denslags. Alternativt så kan nok kanskje Nidelv levere originale gardiner, men til en høyere pris skulle man tro.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min mor sydde gardiner til vår Nidelv 24 for noen år siden!

Har ikke du en flinkt mor, så er det mange skreddere som holder til på byøyene om jeg ikke tar feil.

Men de billigste er nok de små skredderene som ikke jeg vet om.. :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Heisann kjøpte meg en nidelv 24 på slutten av fjorårssesongen som jeg har noen spørsmål jeg trenger litt hjelp til.

 

1. Hvordan tømmes septikktanken i denne båten? Har en pumpe på skottet men ingenting går ut denne når jeg pumper, er det en ventil en plass jeg ikke vet om?

 

2. Har for øyeblikket bare ett batteri i båten, men vil lage til ett opplegg for ett forbruksbatteri og ett startbatteri. Hvordan bør jeg gå fram?

 

3. Noen tips til hvor jeg kan få tak i grdiner til kabinen? Mine er råtne og fulle i mugg/sopp.

 

Håper noen kanhjelpe meg med disse spørsmålene

 

Har selv Nidelv24 (Kjempebåt) og har vært borti ett par av utfordringene dine :

 

1. Den pumpa på skottet inne på dass er det bare å pumpe på, så skal det tømmes. Dersom det ikke gjør det, kan det tenkes at det er tett lufting som noen foreslo, men jeg har hatt tett lufting, og symptomene ble da slik at det tømtes noe, men ble tyngre og tyngre å pumpe (etter som vakuum bygger seg opp i tanken), før det stoppet helt. Dersom det kommer INGENTING, vil jeg derfor tro at det er noe annet som er galt.

 

2. Du kan kjøpe deg en slik 1-2-all bryter. Så kobler du bare den gamle tilkobblingen (ladingen) på inn på inndelen på bryteren, og hvert av batteriene på 1 og 2. Så kan du lade på ALL når motoren går, og ha 1 eller 2 som forbruk, og den andre i reserve når du ligger i uthavn. Gjør du slik, trenger du ikke engang skifte det brukte batteriet ditt, for de vil kun være sammenkoblet når de blir 'matet'. Eneste aberet er at du MÅ huske å kobble fra før du stopper, men det er bare å legge inn som fast prosedyre ved fortøyning, så husker du det.

Du er da også fleksibel på å øke kapasitet, Jeg gjorde nemlig slik da jeg overtok båten, og da eldste batteriet senere skulle erstattes, byttet jeg det i TO nye på forbruksbanken. Kjører nå selv 2 ganger 115 på Forbruk + ett 90 Amp på start. Fungerer utmerket med vårt forbruksmønster.

 

3. Vet ikke, slikt er det mor som tar seg av :smiley:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hadde en Nidelv 24 for noen år siden og hvis jeg ikke husker helt feil er septiktanken luftrommet under dørken i kabin. Problem kan oppstå hvis sugerøret er tæret bort og ikke går langt nok ned i tanken. Er ikke mange båter i denne størrelsen som har like stor septik som Nidelv...

 

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...