roarx77 Startet 14.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2007 Heisann kjøpte meg en nidelv 24 på slutten av fjorårssesongen som jeg har noen spørsmål jeg trenger litt hjelp til. 1. Hvordan tømmes septikktanken i denne båten? Har en pumpe på skottet men ingenting går ut denne når jeg pumper, er det en ventil en plass jeg ikke vet om? 2. Har for øyeblikket bare ett batteri i båten, men vil lage til ett opplegg for ett forbruksbatteri og ett startbatteri. Hvordan bør jeg gå fram? 3. Noen tips til hvor jeg kan få tak i grdiner til kabinen? Mine er råtne og fulle i mugg/sopp. Håper noen kanhjelpe meg med disse spørsmålene Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2007 Hei, og velkommen til forumet. Der er flere her inne som enten har eller har hatt Nidelv 24. Hadde en selv for noen år siden. Hvor bor du i landet? Greit å vite hvis en skal anbefale steder å skaffe ting etc. Selv hadde jeg 2 batterier, som hadde hovedbryterne på veggen inne på toalettet. En til hvert batteri. Fungerte utmerket. For plassering av batteriene fikk jeg tillaget en kasse i metall av en jeg kjenner. Dette pga hvis batteriene begynte å lekke. Ifm septik, er nok kanskje problemet ditt lufting. Hadde ikke septik på min. Det var en 1976 modell. For bilder, samt info kan det være lurt å sjekke ut erfaringsdatabasen. Uansett, lykke til og velkommen Sitér dette innlegget Link to post
roarx77 Svart 15.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2007 Takk for innputs, bor i Stavanger, men befinner meg også mye i Bergensdistriktet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2007 1: Vil tro at du enten har en defekt pumpe eller tett lufting. 2: Jeg vil anbefale deg å kjøpe et BEP voltsensitivt rele å kople batteriene med. Da er du garantert å ikke tappe noe fra startbatteriet mens motoren står, og slipper å tenke på brytere etc. Alt går av seg selv og det er ikke mulig å gjøre feil! 3: Kjenner du ikke noen som kan sy? Pleier ikke å være noe problem å få sydd denslags. Alternativt så kan nok kanskje Nidelv levere originale gardiner, men til en høyere pris skulle man tro. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilaren Svart 15.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2007 Min mor sydde gardiner til vår Nidelv 24 for noen år siden! Har ikke du en flinkt mor, så er det mange skreddere som holder til på byøyene om jeg ikke tar feil. Men de billigste er nok de små skredderene som ikke jeg vet om.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Erik Svart 15.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2007 Heisann kjøpte meg en nidelv 24 på slutten av fjorårssesongen som jeg har noen spørsmål jeg trenger litt hjelp til. 1. Hvordan tømmes septikktanken i denne båten? Har en pumpe på skottet men ingenting går ut denne når jeg pumper, er det en ventil en plass jeg ikke vet om? 2. Har for øyeblikket bare ett batteri i båten, men vil lage til ett opplegg for ett forbruksbatteri og ett startbatteri. Hvordan bør jeg gå fram? 3. Noen tips til hvor jeg kan få tak i grdiner til kabinen? Mine er råtne og fulle i mugg/sopp. Håper noen kanhjelpe meg med disse spørsmålene Har selv Nidelv24 (Kjempebåt) og har vært borti ett par av utfordringene dine : 1. Den pumpa på skottet inne på dass er det bare å pumpe på, så skal det tømmes. Dersom det ikke gjør det, kan det tenkes at det er tett lufting som noen foreslo, men jeg har hatt tett lufting, og symptomene ble da slik at det tømtes noe, men ble tyngre og tyngre å pumpe (etter som vakuum bygger seg opp i tanken), før det stoppet helt. Dersom det kommer INGENTING, vil jeg derfor tro at det er noe annet som er galt. 2. Du kan kjøpe deg en slik 1-2-all bryter. Så kobler du bare den gamle tilkobblingen (ladingen) på inn på inndelen på bryteren, og hvert av batteriene på 1 og 2. Så kan du lade på ALL når motoren går, og ha 1 eller 2 som forbruk, og den andre i reserve når du ligger i uthavn. Gjør du slik, trenger du ikke engang skifte det brukte batteriet ditt, for de vil kun være sammenkoblet når de blir 'matet'. Eneste aberet er at du MÅ huske å kobble fra før du stopper, men det er bare å legge inn som fast prosedyre ved fortøyning, så husker du det. Du er da også fleksibel på å øke kapasitet, Jeg gjorde nemlig slik da jeg overtok båten, og da eldste batteriet senere skulle erstattes, byttet jeg det i TO nye på forbruksbanken. Kjører nå selv 2 ganger 115 på Forbruk + ett 90 Amp på start. Fungerer utmerket med vårt forbruksmønster. 3. Vet ikke, slikt er det mor som tar seg av Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hanne_V Svart 15.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2007 Hadde en Nidelv 24 for noen år siden og hvis jeg ikke husker helt feil er septiktanken luftrommet under dørken i kabin. Problem kan oppstå hvis sugerøret er tæret bort og ikke går langt nok ned i tanken. Er ikke mange båter i denne størrelsen som har like stor septik som Nidelv... kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.