Jump to content

Innsetting av septikktank vs porta potti


tomeriks

Recommended Posts

Har fulgt debatten her ang hva som er best av type septikktank (plast, rustfritt, aluminium osv). Jeg har en nyinnkjøpt Scand 24CC, fra 1979, med fast toalett og septik som går rett i sjøen. Har gått med planer om å innstallere septikktank, men har blitt litt skeptisk etter å ha lest innlegg her på båtplassen. Er det slik, uansett hvor bra jeg innstallerer så vil det bli litt lukt??

 

Hadde en seilbåt for noen år siden med en helt ny porta potti. Opplevde denne som veldig renslig, og uten noen form for lukt. Eneste bakdelen er at den må opp på dekk for å bli tømt. Kapasiteten på disse er omtrent som på de minste septik tankene (20-40liter). Renhold er også veldig enkelt, da det bare er å fylle på med vann/spyle til den er ren. Og dette kan gjøres på badeplattformen eller brygga.

 

Båten skal i hovedsak brukes på helgeturer, kanskje en ukestur i fellesferien, så bruken blir også så som så.

 

Noen som kan hjelpe meg med noen synspunkter??

Link to post
Share on other sites

Totalt enig i din vurdering. Du har bare glemt en ting: du slipper også en - evt 2 - skrogsgjennomføringer under vannlinjen. Hovedproblem er kapasiteten. Og en ny PortaPotti ligger vel i samme prisklasse som et pakningssett til et vanlig marinetoalett pluss en slangebit i den riktige kvaliteten.

 

Men admiralinner vil vel gjerne at det skal nesten se ut som hjemme. Og tømmejobben - jeg gjør det akkurat som du beskriver eller bærer tanken til en toalett i gjestehavnen, gjerne etter mørkets frembrudd :rolleyes: - er jo litt mer krevende.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Første spørsmålet bør vera om ein i det heile skal ha septik.

Eg har hatt seilbåtar sidan 2000 og aldri hatt septiktank ombord.

Dette med unntak av siste båten, men tanken gjekk fort på land. Dette

pga. lukt.

Dei siste tre åra har me segla over 10 000 nautiske, i 8-10 land og budd ombord i

to år. Siste året ved kai i Norge.

Me har aldri sakna septiktank (med unntak av ei veke me hadde båten på land for

vedlikehald).

Me har aldri blitt spurt om me har septiktank.

 

(Ja eg innser at septiktank er påbudt ved land og at etter kvart som barna blir større blir det

meir ankring ved badestrender og at septiktank då kan bli naudsynt.)

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny portapotti til gamle båten, da jeg hadde hørt dette skulle være så greit. Den var i båten i en sommer, så var det ut med den. Kommer aldri mere i min båt. Kjemikaliene jorde lukten bare enda værre. Fant ut at tømming etter en dag var mest overlevbart. Prøvde i førsten å vente til indikator viste fullt, men holdt på å dø ta jeg skulle tømme. Syrefast tank(316L) i 2mm plate , syrevasket tig-sveis og skikkelige slanger (ikke "plastrør" slangene fra enkelte båtutstyrsforretninger) er det eneste som kommer ombord hos meg. Evt plassttank i god kvalitet skal vel også være bra. Tømmer og skyller tanken så fort jeg har mulighet, og skyller med ferskvann og fyller i litt frostveske ved sesongslutt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej Tompa2

 

jag hade samme problem som dig i en tidl snekke

 

 

jag köpte en portapotti- "deluxe" variant :smiley: kostade kansje 2-300kr mer.....men den har möjlighet att pumpe direkt ut (slipper o lyfta upp o gå iväg)

 

du har ju redan bordsgenomföringen..........tror det var SEASEA som sålde den !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte septiktank i fjor vår, av den syrefaste typen. Tanken står rett under hodeputa, så jeg var litt skeptisk til evt. luktproblemer. Men så langt har det i alle fall fungert prikkfritt, ikke antydning til septiklukt i salongen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tydeligvis nok et stort og eksistensiellt spørsmål med stadig tilbakevenden.

 

Jeg har hatt båt med Porta-Potti. Forsåvidt greit nok dersom man finner fram til riktig saneringsvæske. Thetford original og Hydro funker bra.

Alt annet synes (luktes?) å medføre at toalettrommet enten lukter dritt eller huggorm.

Og jeg synes det er et pes å fly og tømme hele tiden.

 

Den nåværende båten har septikktank. Plassert oppunder dekk slik at den ikke trenger tømmepumpe. Verftet som byggde båten har lagt hele anlegget inne i innredningen med rør, ikke slanger.

Ikke tegn til lukt.

Etter min mening en svært god løsning.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill så langt, tar gjerne imot flere..

 

Når jeg hadde porta potti tidligere brukte jeg kun thetford sine midler både i septikken og i skyllevannet, og hadde ikke noen problemer med lukt. Lukta er det som er viktigst for meg. Synes ikke frokost med egg og bacon en herlig sommerdag smaker like godt til eimen av septik :headbang: k Jeg har ikke planer om å ha båten i mer enn maks 2 sesonger (3 fots syken rammer kanskje før det også, eller så må jeg tilbake til seil..).

 

Så det er mange faktorer som spiller inn.. komfort ( det er mer tungvindt å tømme porta potti, mens jeg innbiller meg at den lukter mindre..), pris (som det er sagt tidligere i diskusjonen, porta potti koster knapt mer enn ett pakningssett til en vanlig do), prisen spiller også inn da jeg ikke har planer om å ha båten så lenge.. Har regnet på det, og riktige slanger, osv koster flesk..

Link to post
Share on other sites

har installert denne typen i 2 snekker framförallt för att du får pumpemöjligheten...slipper o tasse iväg o tömme skiten....

 

hade inga problem med dem........SEASEA har sålt dem i ivarjefall 15år(var sikkert da jag monterte den förste)....så dom er sikkert like bra som noe annet !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal bare komme med en kommentar angående Seasea sine camping-toaletter:

 

Da jeg undersøkte med dem for ca 7 år siden, så måtte denne tømmetuten tas av etter tømmingen og settes på mens Thetford sine er fast montert og bare dreies på plass. Jeg kan bare forestille meg hva slags søl det kan bli dersom du liksom må (de-)montere denne delen.

 

Men i dette tilfelle her, hvor modellen er utstyrt med pumpetømmingsopplegg så er det jo noe annet. Og som sagt, det er ca 7 år siden, kanskje det er annerledes idag med Seasea sine modeller.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Porta Potti i flere båter. Greit nok men ikke mere heller. I små båter er det helt klart et alternativ. Men hvis det er plass i båt ville jeg vurdert toalett med septik tank. I nåværende båt er alt elektrisk ( 24 V ) og fungerer helt greit. Ingen problemer av noe slag hittil etter at ny tank, nye slanger og pumpe for tømming ble installert i 2005.

Link to post
Share on other sites

problemet med faste tømmeopplegg på en portaporti eller VISA dass, er at slanger på 38mm er veldig stive, samtidig som hele dassen er av plast...

 

Det er lett for å bli lekkasjer og brekkasjer der slangen kobles til dassen. Ellers er det en fin løsning.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen båter til no, alle med septik, dei har en ting til felles: har båten lagt i ro i 14 dager eller mer lukter det som f..

en liten stund. Ellers ingen lukt hvis man bruker båten en del.

Bruker å sile ned litt sanitærvæske i do når den har lagt i ro en stund.

Men en båt som ikke er mere plass en til en 20 liter septik, tror jeg også hadde gått over til puttapotti..

Redigert av Linn Christina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker i igjen for mange synspunter på tråden jeg startet. Virker som at Porta Potti modellene er mer brukt i sverige.. Modellen som er trådet tidligere, med tømming er en velkjent modell (les klotterplanket osv..). Og som det er også er blitt nevnt i ett annet innlegg.. Siden det ikke er plass til tank større enn 20-30 liter, er det desto større grunn til å velge porta potti, kapasiteten blir den samme. Og i en 24 foter med spedbarn og kone, blir det ikke lange turene utenom kaianlegg med det sanitære i orden. Pga alle gode svar fra dere har jeg kommet til en slutning om hva jeg velger: Porta Potti modell enten med eller uten pumpemulighet.

Link to post
Share on other sites

Skal bare begrense meg til en :puke:

Dette må jeg si meg enig i. De er stusselig å komme opp etter en svømmetur med do-papir i panna eller hengende andre steder, som ikke er helt sjelden i f.eks middagsbukta. Kloakken bør ikke gå rett ut når du tidvis er i nærheten av andre!

 

Beklager avsporingen i forhold til trådstartes spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Var i båten og målte i går, og har ikke plass til høyere toalett enn ca 30-35 cm. 8l tank som på den den ene Visa'n med slange/skroggjennomføring er et alternativ, men som Suzuki sier; fare for brekkasje og lekkasje. I.o.m. at jeg ikke har skikkelig feste for dassen, får nok også jeg gå for Porta...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...