Jump to content

Eit par båtlån spørsmål


Logshu

Recommended Posts

Eg og to brødre vurderer å kjøpe ein brukt båt nå i vår, sannsynligvis ein seilbåt.

 

Har funne ut at eit totalt månadsavdrag på 3500-5000 kr skal gå greit å håndtere. Har EK på 30-40.000. Og har mulighet til å ta pant i hus. Ynskjer ikkje å låne på hus sidan det ikkje er felles eigd og at me samtidig ynskjer kortare nedbetaling tid. Til dømes på 5 år.

 

Tenkte eg kunne spørre her om noko hadde ein formeining om ca. kor stort lån ein ville fått, med medfølgande betingelsar?

 

Er finansieringsløysninga me har valgt grei?

 

Nokon bankar som er betre/billigare enn andre?

 

Logshu

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Å ta opp lån med pant i båt er vanskeleg og dyrt. Det vil enten vera dyre (forbruks-)lån eller til dyre båtar som er registrert i skipsregisteret. Til saman må de ut med minst 3700 i gebyr til registeret om de vel den løysinga.

Pant i bustad er enklare, rimlegare (både når det gjeld gebyr og renta) enn med pant i båten.

 

Dersom du ikkje stolar nok på bror din til å la hans del av lånet ha pant i din bustad bør du kanskje heller ikkje ha båt saman med han.

 

Ellers er det med båtlån som med billån. Dei bør ha kortare nedbetalingstid enn båten/bilen si levetid.

 

Det treng heller ikkje ha same lån sjølv om de har båt saman.

Handelsbanken er banken når det gjeld lån med pant i båt.

 

 

Lykke til

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg synes/regner med at dere vil ta opp hvert deres lån.

Brødrene dine kan da eventuelt låne med pant i båten. For din del ville jeg absolutt låne på huset, da det burde gi de beste betingelsene. Dersom du tar opp et langsiktig lån, har du likevel alltid rett til å betale ned lånet fortere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Utvid lånet på huset, ikke sikkert at det koster noe i det hele tatt (kanskje et mindre behandlingsgebyr)! Betal deretter over fem år ekstraordinære avdrag som i praksis betyr at du har nedbetalt "båtlånet". Aldri hørt om noen banker som motsetter seg at man nedbetaler raskere enn avtalt.

 

Denne modellen krever noen grad av selvdisiplin, men regner med at du har det? :smiley:

 

Fordeler: Billig, ja kanskje kostnadsfritt å ordne (i verste fall et mindre behandlingsgebyr), fleksibelt (du bestemmer selv nedbetalingstakten), lavest mulig rente.

Ulemper: Krever litt selvdisiplin

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ynskjer ikkje å låne på hus sidan det ikkje er felles eigd og at me samtidig ynskjer kortare nedbetaling tid. Til dømes på 5 år.

Du kan utmerket godt ta opp lån med sikkerhet i fast bolig, og ha kortere nedbetalingstid på dette enn på resten av huslånet. Har akkurat gjort det samme. 30 års nedbetaling på kåken, og 60.000 ekstra som har 5 års nedbetaling.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Eit poeng med felles lån var vel at det sannsynligvis ville bli billigare totalt sett enn om kvar og ein tok opp eiga lån. Og kanskje ga mulighet til større lån? Eit anna spørsmål er vel også korleis det er å ta opp lån med 10-15000 i EK og pant kun i båt.

 

Har du samme betingelser på dei 60.000 som på "kåken" Herman?

Link to post
Share on other sites

I prinsippet kunne jeg fått samme betingelser, men det er litt mer komplisert enn som så. Hovedlånet er førstehjemslån for kona, og hvis det skulle økes med så mye som ett øre, regnes det som refinansiering av lånet. Da er det ikke et førstehjemslån lenger, og renten stiger. Det er derfor et separat lån, med gode betingelser via fagforening isteden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...