Jump to content

Halvfull dieseltank i vinter.


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Etter å lest disse og tilsvarende sider så ser det ut som det er rimelig klart at man skal ha full dieseltank om vinteren.

 

Men det har ikke jeg....  Plutselig en dag så stod kranbilen der, (Ja Ja, jeg hadde bestillt den selv ....) og jeg hadde ikke fyllt tanken. :nono: Den er ca 1/3 full.

 

 

Hvor ille er det ? Må jeg bære 150 liter diesel (i to 5 liters kanner) ? Eller bør jeg bruke kondensfjerner ? Eller går det bra ?

 

Jeg har ikke tapping på bunnen av tanken. Har dieselfilter med vannutskiller.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ta det helt rolig.  Jeg har gjennom 40 år prøvd alle muligheter når det gjelder mengde med diesel i tankene, men det har aldri utviklet seg til noe problem.  Du skal ha utrolig uflaks om du får et problem av dette.  

 

Når våren kommer, tur og kjør.

 

Ha en fin vinter, og bruk den til noe nyttigere enn å bekymre deg for petitesser. :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Puh.... takk og pris.

Så for meg an masse bæring for å få fylt opp mine

1500 liters tanker som kanskje kun har 300 liters i seg i øyeblikket - men båten stående ute på gårdsplassen*  min.

Det har forresten gått opp for meg at det er en båt beregnet for langfart jeg erhvervet tidligere i sommer.

En Engelskbygd Offshoreman 35 fot  motorseiler med en OMC636 (42HK) motor.  Med et forbruk på ca. 5liter/time

ved behagelig marsjfart  rekker jeg vel til Middelhavet uten å måtte tenke på valuta til dieselfylling underveis!

 

* Der ER koselig å  sitte på potta om morgenen og man bare trenger å lene seg en smule frem for å kunne se akterparten av vidunderet.

 

mvh og god helg

 

Fred T.

Link to post
Share on other sites

Hei Gerhard og Fred.

Som de andre sier, dette går bra.

Til våren etter sjøsetting holder dere et godt øye med vannutskilleren.

 

Fred: Offshoreman 35 motorseiler - tell me more, tell me more!

Har du bilde av skuta, kan du beskrive den nærmere (feks i tråden Båten min, hvordan er din).

 

Se forøvrig tråden Motorseile/seilbåt på BM's Båtplassen

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det var artig å lese svarene, etter alle artikler om vann og dieseldyr i båtbladene trodde jeg det bare var meg som ikke hadde dette problemet, til tross for at jeg aldri har hatt tankene spes. fulle vinterstid.

 

Dvs, har hatt vann og dyr en gang for mange år siden, men det var pga en påfylling som lakk vann.

Ut fra dette tro jeg plassering og konstruksjon av påfyllings-stussen er det viktigste for å unngå problemer.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

En høst  toppet jeg tankene på min Nidelv 26 etter at den var på plass foran huset. Det gjør jeg aldri mer! Når transportbilen kom om våren lakk det kraftig fra det ene mannlokket da båten ble unaturlig skrå. Masse dieselsøl og masse arbeid! 2/3 fulle tanker er helt greit og er ikke plagget av kondens.

 

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått det har alle oljeselskapene tilsettingsstoffer i dieselen sin som skal hindre blandt  annet utvikling av dieseldyr.  Men det er klart blir det mengder av vann og bakterier, virker det vel ikke spesiellt bra.  De fleste av de som har vært så uhedige å vinne  i lotto som du betegner det, har fått dritten ved fylling på en bensinstasjon.  Å det er vel grunn til å tro, at oljeselskapene og tankstedene er minst like redd for dieseldyr som oss.  Kondens utvikles jo også i de store lagertankene som disse brukes.  Tenk deg å rense opp en slik tank.

 

På grunn av mye snakk om dieseldyr de senere årene er dette noe jeg ofte tenker på i forbindelse med kryssing av utsatte steder.  Jeg ville aldri stelle meg sånn at jeg fyller diesel rett før jeg skal krysse f. eks Gula Humpen i kraftig sønnavind.  Har jeg fått noe dritt i dieselen da, og begge motorene stopper, da går det svært fort i steinene.  Ellers fyller jeg, har gjort i sommer,  Hammerdown dieseltilsetning.  Det har vist seg at jeg har spart inn kostnadene til stoffet, og vel så det. I tillegg ryker det litt mindre av mine to engelskmenn.  Det sies om 6.354 fra gammelt av, at starter du en sånn motor i Moss, så ser du røyken lett i Horten.  Bortsett fra det er det fine motorer.

 

Jeg har aldri hatt dieseldyr, men jeg har sørget for å fylle diesel på større tanksteder hvor det er stort salg av "suppe". Da tror jeg sjansene er gode for å slippe problemer.  Har inntil i sommer ikke brukt tilsetningsstoffer, men jeg tror nok jeg vil bruke det fremover, på grunn av de gode resultatene jeg registrerte da.  

 

Slik jeg har forstått det gjør Hammerdown at fritt vann i dieeselen emulgerer med dieselen i tanken, og derav ikke utgjør noe problem. Det viser seg at stoffet tar seg av rimelig store mengder vann om nødvendig.  Stoffene som Hammerdown leverer benyttes også ifm vanninjesering til motorer for å gi øket effekt.  Jeg husker ikke web adressen nå, men ved søk på nettet vil man antagelig lett finne det. Stoffet leveres i Norge av Ottomans as, 8401 Sortland.  Det er for en tid tilbake diskutert i Båtplassen, så ved interesse finnes det også noe der.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Fred_T.:

Så for meg an masse bæring for å få fylt opp mine

1500 liters tanker som kanskje kun har 300 liters i seg i øyeblikket


 

 

Se det fra den lyse siden Fred.1200 liter diesel i 2X5 liters kanner tilsier vel at du skulle bli rimelig sprek før våren kommer :lol:

Hvis du på liv og død vil fylle opp så kan vel din lokale fyringsolje pusher hjelpe deg kanskje?Og vil du ikke bruke fyringsolje så er`n sikkert grei og kommer med et tonn rød diesel?Men gjør du det så sjekk kapasiteten på kranbilen først.

 

I vår vart kranbil kjører`n min skræmt :lol:Han skulle ta opp slagskipet som med et nødskrik kommer ned en sving og en bakke pluss at krana hans tar bare 6 ton.Hva får han se?Jo en raggete sjeggete en som kommer inn til brygga med en 44 foter med et rått flir:eek:Trynet på stakkaren var verdt en tusenlapp.He he-han blei rimelig lettet over å se mine usle 2,5 tonn var fremdeles det som skulle flyttes på :eek:

Link to post
Share on other sites

Enig med de som mener at dette nok mest sansynlig vil gå meget bra. Men ville anbefalt Gerhard å bytte finfilteret på motoren etter første tur til våren. Dermed vil eventuelle voksrester og annet lurium som "har blitt konsentrert" i løpet av vinteren bli samlet opp. Dette er forøvrig en "fremgangsmåte" som alle burde følge. Samtidig som Gerhardt selvfølgelig må følge med på/tappe vannutskiller/grovfilter.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å starte ny debatt, voksing i diesel ved lave temperaturer skaper ikke problemer til sommeren. I følge en kjemiker på lab. hos Statoil går all voks tilbake til flytende form når temperaturen stiger. Eneste grunn til å ha full tank om vinteren er å redusere muligheten for kondens og dermed redusere/fjerne livsgrunnlaget for dieseldyr.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har flere steder lest akkurat det samme anngående voks i dieselen. Men samtidig bør det nevnes at f.eks. i instruksjonsboken som følger med flere av Yanmar sine motorer står det at dieseltanken må tømmes før vinterlagring på land, p.g.a. faren for voksutfelling. Det presiseres der at voksen i k k e vil løse seg opp igjen når temperaturen stiger, og at rengjøring er et omfattende arbeide. Dermed - det eneste som er helt klart er at det hele ikke er helt klart. Og så får man i tilegg variasjonen med hvor i landet diselen er kjøpt osv. Derfor - finfilteret bør jo skiftes uansett før ny sesong - synes dette er en billig "foranstaltning" for å unngå problematikk. Mulig det er noe "paranoid", men med kjerring og unger og svigermor osv. på båttur litt utenfor "hoveleden" synes jeg det uansett er greit å vite at man i hvertall har gjort hva man kan for å unngå problemer.    

Link to post
Share on other sites

Som svar på det med voksing, så er et kjent problem sør-europeiske trailere med sommer-diesel som kjører Østerdalen vinterstid. Når disse stopper er det som følge av filtere tette med voks. Reparasjon av dette er rett å slett å få bilen inn i varm hall. Etterfylle eller bytte med vinterdiesel eller tilsette parafin og kjøre videre.

 

Min båt vært i familen i 40 år. Tanken  tappes for vann/kondens høst og vår, gjentas også noen ganger i løpet av sommeren. Alle varianter av å tømme tanken, fylle tanken full og la den stå halvfull er forsøkt. Til dags dato har motoren aldri stoppet som følge av tette filtre. Siste filteret som ble byttet hadde vel stått i mer enn 5 år. Selvfølgelig har det sammenheng med at motoren ikke går mer enn 50 timer i året. Mulig lykken har vært bedre enn forstanden.  :eek:

 

Men på den annen side, det har aldri skadet å være føre var. En dieselmotor som har startet stopper uhyre sjelden uten at du selv vil. Og om den stopper utilsiktet så passer det aldri!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Problemet med voksing av sommerdiesel kjøpt på sørlige breddegrader

tror jeg er et marginalt problem for norske fritidsbåter.

Det som bekymrer meg mer er når det er mer luft enn diesel på tanken(e),

det resulterer gjerne  i at temperaturendringer danner kondens i volumet

over dieselen.

Dette vannet legger seg nederst i tanken (egenvekt), når det har blitt mye av det

tar "sugerøret" seg med det inn i motoren.

Sånt skjer som regel veldig upassende, mye sjø roter opp det kondensvannet

som "egentlig" burde ha ligget i bunnen av tanken(e).

Kondensfjerner er ikke kondensfjerner, men binder fuktigheten i klumper.

Summa sumarum.

FULL TANK, sommer som vinter; bil, båt og fyringstank hjemme.

mvh

giver

(2x900 liter)

Link to post
Share on other sites

Hej, båtvänner.   :yesnod:

Efter många år med bensinmotorer har jag bytt till en Diesel. Läser med intresse om "dieseldyr". Vad gör de? Jag ser framför mig när jag tittar in i tanken,  ett litet monster  som tittar tillbaka! Om så, hur blir man av med "dyren"? Vad är Hammerdown?

Fråga efter fråga, ni kanske har svaren?

Är det inte så att bensinstationerna har nästan tomma tankar under vintern med en massa kondens till våren som jag tankar och betalar? Bäst att ha tanken full under vintern och inte tanka förän i slutet av maj.

Ha det

Peter F :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hej, båtvänner.   :yesnod:

Efter många år med bensinmotorer har jag bytt till en Diesel. Läser med intresse om "dieseldyr". Vad gör de? Jag ser framför mig när jag tittar in i tanken,  ett litet monster  som tittar tillbaka! Om så, hur blir man av med "dyren"? Vad är Hammerdown?

Fråga efter fråga, ni kanske har svaren?

Hadde dieseldyr for et par år siden - det var ikke ett lite monster, men tusenvis! Mikroorganismene lå som en grøt i dieselen. Jeg endte med å ta ut hele tanken for full rensing, og har deretter brukt litt anti-middel ved påfylling av og til.

Link to post
Share on other sites

Hej, båtvänner.   :yesnod:

Vad är Hammerdown?

Fråga efter fråga, ni kanske har svaren?

 

Peter F :yesnod:

Peter, da kan bruke søkfunksjon øverst på siden - et forstørrelse glass - skriv Hammerdown og gå litt ned på siden og klikk søk. Du får da se alle innlegg om dettte diesel additivet som hjelper mot bl.a dieseldyr.

Link to post
Share on other sites

Men hur märker jag att min tank har blivit med dyr? Motorstop? Om så  är fallet, måste jag tömma tanken, vilket ju inte är det lättaste på en Saga 24 !?  :yesnod:

Peter F

Ja - hele systemet tetter seg og motoren stopper. Noen mener at dette lar seg ordne ved å tappe vannavskiller m.m., og kjemisk behandling av tanken - men i mitt tilfelle var ikke det nok. Tanken måtte opp og ut.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har tappet vannet av dieseltanken ennå, kan du med god samvittighet slappe av til våren. Om det er dieseldyr (sopp og bakterier) i vannet, kan de ikke gjøre mye skade på flere måneder. Nå er det for kaldt til at de kan utvikle seg. I likhet med oss liker de å ha varme når de formerer seg, selv om de ikke forlanger temperaturer på nivå med den i sengen. Når det nærmer seg null grader, passiviseres de. Og skulle vannet fryse, er du helt sikker på at de ikke gjør noe galt.

 

Men lenge før gjøken galer bør du tappe det ut eller ha på Hammerdown og røre om slik at vannet emulgeres inn i oljen.

 

I april i år lovte jeg å gjennomføre et eksperiment i fryseren. Etter ferien ble diverse blandinger av dieselolje, vann og Hammerdown plassert mellom oteren og skarven som druknet i garna mine i fjor (noen som driver utstopping?). Det emulgerte vannet frøs som vanlig vann. Etter opptining blandet det seg med oljen og dannet nydelig emulsjon som før. Blandingene inneholdt 10%, 20% og 30% vann i dieseloljen.

 

Og siden vi går inn i kaldere tider, passer det kanskje med følgende historie?

En eldre dame hadde kjøpt en papegøye fra en sjømann. Fuglen hadde ervervet et forferdelig vokabular fra sin forrige eier, så damen ble skremt. "Hvis du ikke slutter å banne, putter jeg deg inn i fryseren", sa hun. Men papegøyen forble like stygg i kjeften - og havnet i fryseren. Etter flere minutter tok hun den opp. "Gud er god! Gud er god!" skrek papegøyen. "Det var da rask omvending", sa damen. "Lærer fort i Sibir! Lærer fort i Sibir!".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...