Jump to content

JORD, hva er nå det?

Marwin

Recommended Posts

I båt ville jeg nok absolutt ha satset på IT-anlegg, dvs adskilt fra jord. Men å jorde generatoren eller skilletrafoen er greit, men ikke noen av fasene eller noe sted på viklingene på verken trafoen eller generatoren. Derimot ville jeg ha jordet f.eks. kapslingen og blikket (jernkjernen). Om man kombinerer det med jordfeilbryter på utgangen så vil man kunne oppdage jordfeil i selve trafoen eller generatoren, men dette avhenger av utstrekningen på nettet i båten, dvs kapasitansene til jord, og utløsenivået på jordfeilbryteren.

Uansett vil jeg ha hatt sikringer på begge fasene.

Men så har jo jeg også lagt opp med sikringer på både + og - i mitt 12V anlegg ombord. Det har jeg gjort ut fra tanken at om f.eks. en feit plussledning med en stooor sikring krysser eller går sammen med en tynn minusledning og det oppstår en feil akkurat der. Så kan strømmen som går der være for liten til at den stoore sikringen på plussen løser ut, om man da ikke har sikring på minusen så vil heller ikke denne løse ut, og man risikerer at ledningen smelter eller brenner av, med etterfølgende mulig brannutvikling.

Koblingen ser for meg ut som om du har et TN-nett (ikke-albansk) med kun 2 faser som du bruker i 3-kant-kobling (egentlig 2-kant-kobling). Eller - norsk IT-nett men med jording som i et TN-nett. Virker bare litt rart. Skal slutte å kommentere dette inntil jeg føler at isen har blitt tykkere. Håper ok67 eller Marwin kan si noe mer.

Ikke slutt å kommentere, mener dette har vert nyttig for alle.

Legger inn et bilde som viser et vanlig koblingskjema for en skilletrafo.

Her er tilkoblingene for trøm inn på trafoen sammen med jord på venstre side. På høyre side er det et uttak for 115 V og et for 230 V.

I beskrivelsen beskrives sekundærsiden som et IT nett. Det vil da si at trafoen skal ikke jordes på sekundærsiden. Jordingen vil være tilkoblet de forbrukere som ikke er dobbelt isolert.

Når båten ligger på sjøen vil anlegget ha forbindelse med jord gjennom sjøen, derfor må anlegget tilkobles landjord når båten står på land.

Skilletrafo-enfase.jpg:sailing:

• 1 måned senere...

Jeg målte i dag motstanden mellom jord i båten (med Dynaplate) og motor/aksling/anoder og avleste denne til omlag 50 ohm.Hva innebærer dette av korrosjonsrisiko? Videre målte jeg 0.2 ohm motstand mellom minus på batteripolen og motoraksling, og ca 30 ohm mellom minus 12 volt batteripolen og jord i 220 volt anlegget (dvs dynaplaten). Bør disse verdiene gi grunn til bekymring?

Det innebærer ingen korrosjonsrisiko, men kan i verste fall være en sikkerhetsrisiko. Men noe må være feil når motstanden er 50ohm, har du en kabel direkte fra plata til motorgods? Motstanden burde vært tilnærmet lik null.

(Dynaplaten er ikke for å hindre korrosjon, men for å oppfylle sikkerhetskravene)

Ang. den andre målingen, er dynaplaten din tilkoblet landjord? Da er det koblet feil.

Eller mener du jord i 220V anlegget ombord i båten?

Hvis det siste er tilfelle har du også ett problem, motstanden skal være tilnærmet lik null.

Bekymre og bekymre....

US Coast Guard har en definisjon som sier at materialer som ligger mindre enn 30mA fra hveradre er OK, der er hva jeg lærte som korrosjonsingeniør.

Går vi ut fra at U=R*I gjelder også hos deg og drivende spenning er 12V, vil din I være i området 0,24A. Dette kan du se mot 0,030A.

Således er jeg ikke helt enig i konklusjonen til Ingar år det gjelder korrosjon.

Resten av det Ingar fremfører er etter mitt syn relevant. Jeg ville funnet ut hva som foregår.

Så målte jeg nettopp 40 kohm mellom båtens Dynaplate og jord på land. Fremgangsmåten var å ta landstrømskabel ombord og utelukkende hente jord - ikke noe annet. Koblet deretter direkte til Dynaplate uten noen annen forbindelse. Fikk da verdier som varierte noe mellom 36 - 40 kohm. Har jeg målt feil (brukt ohm-meteret feil) - eller er dette den verdi man kan forvente å måle? Skal nå gå mer over anlegget før jeg bruker landstrøm for mye til lading av batterier.

Hvorfor kobler du til jord fra landstrømskabelen, vitsen med Dynaplate er at man ikke trenger å koble seg til landstrømsjord.

I teorien skal motstanden du måler være uendelig, men å måle motstand mellom landstrømsjord og båtjord (dynaplate) med ett digitalt meter kan gi feilaktige resultater.

Eller kanskje du har en bryter som kobler sammen Dynaplate og landstrømsjord når båten er på land slik forskriften krever?

Isåfall burde det være tilnærmet kortslutning når du måler. Og det bør skje uten at kabelen er tilkoblet i land enden.

Godt svar Ingar,

jeg bruker utelukkende Dynaplate når jeg er på sjøen, og har omkobling til landjord når jeg ligger i opplag.

Ønsket bare å finne litt mer ut av hvilke verdier jeg måler når jeg "roter" omkring med ohm-meteret.

Det som er viktig er at landstrømsjord ikke er tilkoblet noe metall som er i kontakt med sjøen.

Er ikke landstrømskabelen koblet til noe ombord er jo saken grei.

Hvis den derimot brukes til å jorde deler av 220V systemet ombord (f.eks. veggkontakter) måler du mellom jord her og Dynaplate. Det skal være uendelig motstand.

Så måler du mellom motorgods og Dynaplate, her skal det være kortslutning.

Bryteren skal stå i "Båt på land" posisjon og landstrømskabelen være frakoblet under målingene.

Godt svar Ingar,

jeg bruker utelukkende Dynaplate når jeg er på sjøen, og har omkobling til landjord når jeg ligger i opplag.

Ønsket bare å finne litt mer ut av hvilke verdier jeg måler når jeg "roter" omkring med ohm-meteret.

Og det er viktig å være klar dekadene her, noen få nuller hit og dit til høyre for kommategnet gjør hele forskjellen.

Så målte jeg nettopp 40 kohm mellom båtens Dynaplate og jord på land.

Regner med at dette er en måling du har gjort når båten er på sjøen. At Dynaplate har kontakt med sjøen er vel ganske oversiktlig og da må det jo være noe galt med jord fra land. :confused:

Er el-anlegget på land regelmessig kontrollert? Vår båtforening fikk pålegg i fjord å etablere en slik kontroll og at vi så kan dokumentere at den er utført.

Har nylig hatt båten liggende på sideslipp som lå i vannskorpen - landstrøm tilkoblet, da jeg berørte propellen fikk jeg en karamell. Tror båtens anlegg er i orden da jeg har ligget med landstrøm flere steder siden uten problemer med jordfeil. Vet ikke helt om kvaliteten på slippens el anlegg,men tror noen av tidligere innlegg på denne tråden bekreftes?

• 1 år senere...

Roter litt med "strømproblemer" til daglig.... :cool:

Men makan til jordfeil jeg så på i en nordlands-by forrige uke, er av de skjeldne!

Stedlig E-verk hadde jordet nullpunktet på sekundærtrafo ( i 1. etg., 400 volt TN, 3 MVA) med ETT jordpotensial ("globaljord" under bygget), samtidig som det var lagt en lask mot sjøplate-jord i hovedfordelingen 2 etager høyere opp.... :eek: :eek: :crazy: OG en 150 kvadrat jording mellom dem :cryin:

YIippiii :flag:

Ring-jording de luxe.

Målte 150 ampére med sinusformet strøm i den lasken....

Bra at DEN forsyningen ikke var tilkoblet "båthavn"...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Så målte jeg nettopp 40 kohm mellom båtens Dynaplate og jord på land. Fremgangsmåten var å ta landstrømskabel ombord og utelukkende hente jord - ikke noe annet. Koblet deretter direkte til Dynaplate uten noen annen forbindelse. Fikk da verdier som varierte noe mellom 36 - 40 kohm. Har jeg målt feil (brukt ohm-meteret feil) - eller er dette den verdi man kan forvente å måle? Skal nå gå mer over anlegget før jeg bruker landstrøm for mye til lading av batterier.

Hei

Jeg vil tro at dette er en målefeil.

Vil tippe at om du gjentar målingen mens multimeteret står på (*)milliampere så vil du se at det går en liten strøm, som følge av en mindre potensialforskjell mellom din interne lokaljord(Dynaplate) og jordlederen fra landstrømsanlegget. (**)Når måleinstrumentet settes i ohm måleområdet, påtrykker instrumentet en faste spenning ut på målepinnene, og det du da måler er en strøm gjennom motstanden du måler på. Med andre ord en motstandsmåling på et multimeter er faktisk en strømmåling. Om du da påtrykker en ekstern spenning, som ligger mellom dynaplaten og landstrømskabelen kan instrumentet vise hva som helst.

*For å ikke ødelegge instrumentet i tilfelle jordfeil i landstrømsanlegget, ville jeg begyndt med å måle spenning i 250 Volts området, så ville jeg gått gradvis nedover. Deretter ville jeg målt 10A og så videre nedover. Først vekselstrøm så likestrøm.

** Det finnes også måleinstrumenter som setter ut en fast strøm igjennom målepinnene og måler spenningen over motstanden også, men det gjør ingen forskjell her.

• 7 år senere...

Drar opp denne tråden igjen (etter 8 år!)

Hva med batteri minus?

En hovedbryter (jeg har 4 i nåværende båt) bryter pluss-lederen til starter, forbruk, trustere, ankerwinsj....

Er det noen ide å bryte minus mot anlegget også? Selv om landstrøm ikke er tilkoblet? Har 5 forbruksbatterier ( åpne syrebatterier + et startbatteri av samme type)... Alså bryte minus på hvert av batteriene? Høres rart ut, men...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Bryter du kretsen, så bryter du kretsen. Enten du har en- eller flere brytere. Hulda har brytere både på pluss og minus. Rett og slett fordi jeg en gang opplevde at en liten pluss-forbindelse som ikke skulle være der aktiviserte releet til baugpropellen. Det ble mye svetting som enkelt kunne vært fikset om jeg den gangen hadde hatt en hovedbryter som hadde kuttet all minus også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...