Jump to content

Nye håndholdte Garminmodeller


Arne Lian

Recommended Posts

Spørs hvor god den er på bluechart da. Som kjent er det en del mangler på f.eks gpsmap 76 ifht de stasjonære plotterne (ref test i Båtmagasinet). Håper ikke de er så dumme å gjøre samme bommerten en gang til - lanserer den som en bluechart plotter hvis den ikke har samme funksjonalitet som en stasjonær plotter.

 

Ser at bluechart er nevnt i reklamen  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt problemet rundt 76 serien, har selv en gpsmap76s og fornøyd med det (bruker den på sjøen,skogen,veien o.l.). Såvidt jeg har skjønt og satt meg inn i så er det bare fyrsektorer og fyrdata som ikke kan vises?!

Er det som jeg tror så færdes de aller fleste av oss på sjøen på dagtid og godt innaskjærs- og dermed har mindre behov for nevnte data........?

Men at Garmin har markedført 76 serien som maritime modeller er jo mildest talt desinformasjon sagt på en pen måte, eller direkte svindel sagt på ett annet vis.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ohhh, begynner og bli lei akkurat denne diskusjonen, les heller denne tråden og spesielt innlegg nr.30 der!!!

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...624151;start=30

 

De nye modellene (også 76C+76CS) er bedre enn min 76S på det maritime. Sagt på en annen måte; de nye modellene er bortimot fullverdige håndholdte kartplottere!

Link to post
Share on other sites

Har bestillt en slik modell, hovedsaklig for bruk på land, da jeg har plotter i båten. Vet noen om hvilkene karter som er greiest å bruke på land, Topo 1:50000 eller 1:250.000?????? :confused:

 

Når det gjelder Bluechart, så er den fullt ut kompatibel står det på Garmins hjemmeside, da den har farger for fyr sektorer, og 56 MB minne, F.eks tar Bluechart fra Lista til Sverige opp ca.12-13 MB, så man har nok plass til den informasjonen som trengs.

Når det gjelder eldre Garmin håndholdte ref. test i BM, så var nok også kartgrunnlaget dårlig, da Bluechart har kommet med oppdateringer i etterkant. Ellers så står det jo litt om det på Belanors hjemmeside.

Det mange vil syntes er for lite må jo være skjermstørrelsen, men skal man bruke den til flere ting, så kan man jo ikke ha 10 tom's skjerm heller. Slik er det ofte med ting som kan brukes til alt, noen kompromier må man da velge.

 

Ellers er det jo et kjempefremskritt, farge skjerm, god batterikapasitet (30 timer) på 2 AA batterier, kan koble til ekstern antenne, usb innut. Kan brukes i bil med City Select, og på fjellet med Topo kart. MAO. Kanskje den mest allsidige GPS på markedet i dag :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vet noen om hvilkene karter som er greiest å bruke på land, Topo 1:50000 eller 1:250.000?????? :smiley:


Ellers er det jo et kjempefremskritt, farge skjerm, god batterikapasitet (30 timer) på 2 AA batterier

 

Kun 1:50 000 anbefales (av meg) til skog og fjellturer da disse forenklet sagt har 5 ganger høyere oppløsning/detaljgrad. Egner seg ikke for bilkjøring/sykkel eller motorisert framkomst da disse kartene krever enorm kapasitet av GPSens prosessor. Kartet henger seg ganske enkelt opp og fornyer seg med laaange mellomrom. 1:250 000 egner seg best for grovnavigering der man ikke er så avhengig av detaljer. Disse egner seg derimot for bilkjørig da de har betydelig mindre datamengde og flytte på i displayet. Prismessig skiller det en god del for karttypene, ca700kr for ”en tjuendedel” av Norge 1:50 000 på 1 CD mens hele Norge i 1:250 000 koster 1200kr.


Tror du må modifisere dette tallet på 30 timer litt, virkelige tester ligger vel nå på ca 15-20 timer. Dette med 30 timer stammer fra at man har stilt inn GPSen på Battery Save, som vil si den kun logger hvert 5. sekund i stedet for hvert sekund.

Link to post
Share on other sites

Den ser bra ut og prisen er ok ,4800- .Kunne godt tenkt meg denne i båten ,liten og lett og ta med hjem ,slik at jeg har kartplotter neste gang jeg skal utpå en tur .Er denne god nok til båtbruk ,eller blir den for liten ?Litt for mange med lynlim på fingrane så det beste er og ta med hjem noe av det som koster ,VHF ,kartploter og kortet til stereoannlegget blir med meg hjem fra endt tur .Spørs legge en gidder det da men .

 

Tine II som skal ha seg en plotter

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Lasse, og kommer til å vente til 276 modellen blir tiljengelig. 276 er "flyttbar", og  ikke direkte "håndholdt", men det viktigste for meg er at skjermen er ca dobbelt så stor som på 60C.

Minuset med 276en er at den ikke kan bruke vanlige AA batterier, egner seg dermed lite som håndholdt i skogen. Ellers ser det ut til og være en perfekt plotter.
Link to post
Share on other sites

Ellers er det jo et kjempefremskritt, farge skjerm, god batterikapasitet (30 timer) på 2 AA batterier, kan koble til ekstern antenne, usb innut. Kan brukes i bil med City Select, og på fjellet med Topo kart. MAO. Kanskje den mest allsidige GPS på markedet i dag :rolleyes:

Vel, jeg leste på et annet forum om en som hadde kjøpt oppladbare batterier (sony?) e.l. Han hadde målt GPS'en til 40 timer utendørs.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har guttungen i statene nå og har sett litt på denne garmin 60c, ser at jeg kan få den for ca 380$ eller 2800 med frakt.

Etter det jeg har forstått kommer den med et kart som er lagt inn fra fabrikken.

Kan dette byttes? Eller er det ikke noe særlig brukbart?

Jeg har en seilbåt og relativ god tid til å navigere så spørsmålet mitt er da, kan denne anbefales?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hadde en diskusjon med en kunde i dag vedr. håndholdte plottere ( kan jo ikke bare snakke jobb heller )

 

Noen som har mer info om denne GPS MAP 60C brukt til sjøkart ? De hadde hatt en på lån, og synes den virket meget bra ( sammenlignet med annen kartplotter under Skagenseilas i helga.. )

 

Har den samme begrensninger som gamle GPSMAP 76C ?

 

Rett og slett; kan den anbefales som "miniplotter" om budsjettet ikke tillater annet ?

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Rett og slett; kan den anbefales som "miniplotter" om budsjettet ikke tillater annet ?

<{POST_SNAPBACK}>

Som en håndholdt miniplotter en denne fin etter min mening. Har selv testet denne med både sjø og landkart. Var storfornøyd med bruken av denne. Da tatt i betraktning av at skjermen var liten i forhold til en større plotter. God skjerm og fine menyer. Ligger fint i hånda, og knappene er lett tilgjengelige.

 

Bruker selv en Garmin 176 C når jeg seiler. Ligger på cocpitbenkene hvis den ikke henger i raketten sin. Litt større skjerm enn 60, og grei og holde med en hand under seilas. Vil nok anbefale deg å ta en kikk å etterfølgeren til denne også ( 276 C ). mener å huske i fra BC forumet at Kristian hadde en 60C.( edit : dette står jo i denne tråden :crazy: ) Kontakt han evt for mere info !?

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...