Jump to content

Kjøleproblemer Volvo Penta MD2B


myrarnt

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Nidelv 24 1971 modell med Volvo Penta MD2B og saltvanskjøling. Plagdes med avkjølingen etter kjøpet. Plukket ut eksosmanifoil og sylindere. Tok det hele med hjem og sjekket. Kanalene i eksosmanifoilen var nesten helt tette. kunne bare så vidt få igjennom trykkluft. Skrapet ut alt løst rust og salt med streng og spiker, og gjorde alt rent med en kraftig oppløsning av Sun oppvaskmiddel og varmt vann. Det ble rent. Men så problemet. Alle kanaler er åpne, har satt inn nye pakninger og ny standar termostat, 60 grader, men likevel blir motorsylindre/blokk kokhet selv om temperaturmåler viser 40 grader. Har sjekket om det er hull mellom innløp kaltvann og utløp varmtvann i eksosmanifoilen, det er det ikke. Skal det være spesialtermostat eller er pasbyhullet på framsiden av termostaten for stort? Dette pumper jo hele tiden kalt vann på yttersiden av termostaten og kjøler den ned slik at den aldri blir 60 grader, selv om "blokka" er for varm til å legge handa på. Har tettet pasbyhullet med en skru, og "blokka" ble ikke varm. Er dette skadelig for motoren/vannpumpe?

Redigert av myrarnt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er ingen ekspert, men det virker som termostaten din ikke åpner helt.

Jeg har også en slik motor som kjølte dårlig. Hadde eksosmanifolden av og rengjorde for rust, merket også at hullene i sylinderblokken (hvor vannet strømmer inn/ut av sylinderblokket var ganske tette) Brukte derfor streng og blåste rent disse. Jeg testet den gamle termosteten som sto i motoren med å legge den i varmt vann for å se om den åpnet. Etter dette ble kjølingen på motoren mye bedre.

Hilsen tortho

Link to post
Share on other sites

Sjekk eksosbendet.

Eksos og sjøvann går ut i sammen i bendet, men noen ganger kokser det seg til i bendet og da møter sjøvannet mottrykk. Noe som igjen medfører nedsatt kjøling av motor.

Bare et tips.

Been there done that

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Fortsetter denne

 

Har samme motor VP MD2B som har hatt kjøleproblemer. Har etter fire runder med systemrens samt demontering av manifold pluss Flushing fått bort masse drit. Har med temperaturmåler målt at topp blir ca 60 grader på toppen Men blir ca 80-90grader på bunnen av begge sylindrene ved belastning.Er dette normalt?

 

det logiske hadde vell vært motsatt?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...