Jump to content

Hullskjærer til Skroggjennomføringer


Espen C

Recommended Posts

Innredet en halvfabrikata for noen år siden, og brukte hullbokser som du har der.

Går helt fint, bare ikke bruk press når du borrer.

Min båt var merket på utsiden der skroggjennomføringene sku være, men ingen flising på innsiden.

I dei fleste tilfeller er det lurest å borre fra innsiden, da du er sikker på å ikke treffe på innerlinere el. lignende.

Link to post
Share on other sites

Settet på bildet ligner veldig det som biltema selger for 3-400 kr. Kjøpte dette og synes nå det er en annen verden enn 19.90 variantene. Men godt mulig det blir slitt etter mye bruk. Men hvor mange gjennomføringer skal man ha? Angrer i alle fall ikke på mitt kjøp.

Link to post
Share on other sites

Alle dei hullene jeg borte på min båt, har jeg tilgode noen flising. Bruk lite kraft, så går det bra.

Nå jobber jeg i et fag som bruker hullbokser til dagen, bokser som vi kjøper i enkeltvis og koster en del kroner.

For meg ser det ut som at mine bokser er det finere tenner på.

Men for at du skal være sikker kan du begynne innenfra, så ta resten utenfra. Senterborren vil uansett vises utenfra.

Link to post
Share on other sites

Det sliter veldig på borene så jeg ville brukt en billigvariant, disse holder fint hvis det bare et snakk om etpar gjennomføringer. Det settet på bildet over så ikke billig ut...

Lønner seg å bore halvveis fra begge sider.

 

 

Enig da fliser du ingen av sidene. bare ikkje press så slipper du att det går varmgang i plasten.

Link to post
Share on other sites

Lønner seg å bore halvveis fra begge sider.

Klart beste måten og gjøre det på. Jeg lagde noen nye skrog gjennomføringer da jeg var på land og benyttet denne metoden.

Trenger ikke bruke mye press på koppen, den jobber seg fint innover med lite trykk.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Glassfiber sliter voldsomt på skjæreverktøy.

Billigbor blir slu med en gang.

 

Skal jeg ta ut et stort hull i laminatet så bruker jeg kun hullsag fra Sandvik.

De skjærer så bra at alt kan bores i en operasjon.

Ikke helt billige, men etterhvert har jeg en god kolleksjon av forskjellige diametre.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ihvertfall opptatt av kvalitet på verktøyet mitt. Trådstarter sier han skal borre igjennom et par gjennomføringer. Da ville jeg uten tvil ha kjøpt den koppen jeg trengte på den lokale jernvaren. Sandvik sine kopper er av god kvalitet. Som en tidligere i tråden skrev. Kjøp heller en og en kopp etterhvert som behovet melder seg. Etterhvert sitter du med en fin samling av kopper med god kvalitet. Noe helt annet enn det du finner i billigsettene... Jeg har også tilgode å kjøpe en kopp uten å få et ganske greit avslag av den lokale selgeren. De har ganske mye å gå på i forhold til hylleprisen... :)

 

Lykke til med hullene...

Link to post
Share on other sites

Det som irriterte meg med SANDVIK kopper, er at man trengte 3 ulike holdere for ulike diametre av kopper.

 

Derfor har jeg nå gått over til BOSCH med SDS feste. Raskt, enkelt og bra. Når man først har den holderen, koster vel koppene ca 150kr stykket, og varer evig med normal bruk. Jeg har borret 2mm stålplate med mine, med litt olje i sagsporet gikk dette som fot i hose.

 

Sånne sett der alle diametre sitter inni en dings, har jeg ikke tro på. Har eid noen sånne, nå er de avviklet, fordi det er søppel...

 

Jeg har standardisert alle gjennomføringene jeg har borret på 3/4". Mest fordi det var den koppen jeg kjøpte først, og da var det greit å bruke den. Etterhvert fant jeg ut at det var greit å ha en reservegjennomføring på lager, samt en ekstra kran, slangenippel, slangeklemmer og treplugger kunne være like.

 

Har selvsagt 38mm på utløp dass, samt utløp vaskeservant på pentryet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...