Jump to content

Høytrykksspyler - hva duger?


Mouche

Recommended Posts

Ser idag at COOP obs! på Økern og Lillestrøm har fått inn denne Home Work høytrykksvaskeren som jeg nevnte i første innlegg. Prisen er nå 649,-. Er et tilbud som gjelder t.o.m. lørdag 7.april.

 

Spent på om noen kjøper denne og gir en tilbakemelding her.

Var på Økern og kjøpte en slik i går kveld. Tok også med terrassevaskeren til 179. Skal på hytta i påska, og tenkte at til den prisen, ja så er det verdt å prøve.

 

Sånn i farta ser den kanskje ikke helt lik ut som den som er avbildet i Motor. Muligens litt andre farger (med mindre det er baksiden vi ser i Motor). Virket lett og grei, og hadde hjul. Ga ikke noe "heavy duty" preg, men det hadde jeg heller ikke ventet. Var oppgit til 110 bar på esken, så ikke noe om vannmengder (men kikket heller så altfor nøye).

 

 

Alt uprøvd så langt - har ikke pakket ut noe som helst. Håper jeg kan gi en erfaringsrapport etter påske.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er det noen begrensning på hva gelcoat på plastbåter tåler av trykk, eventuelt turbodyse?

Er det noen som har hørt om at gelcoat eller annet har blitt spylt løs?

 

På min gamle albin Viggen spylte jeg gelcoaten rett av med en litt kraftig høytrykkspyler. Det var ikke noe gøy. Det er altså god grunn til å være forsiktig med hvor nær du holder spyleren.

Link to post
Share on other sites

En varm anbefalling: www.elprice.no kjører i disse dager FOMA 737 høytrykkspyler nå til 1795,- ( De har den i butikkene til samme pris) Dette er en maskin jeg kjøpte selv for 2990,- for en stund siden og den har vist seg å tåle fryktelig mye juling. Jeg har 3 biler, 2 båter og 2 j**la store terasser, står gårdsplass og vaskedilla. I tilleg deler jeg den med gamle gubben som også vasker mye rart. Denne maskinen har jeg hatt nå i over 1 år og bruker den flere ganger i uka. Min Karcher 670M+ tålte kun 1 års bruk av oss, (sprakk forøvrig 3 pistoler). Foma'en har gått mye nå uten trøbbel.

 

Modellen har også testet svært godt og er kåret til beste kjøp av Dagladet...

 

Foma 737 130BAR

 

MVH

Captain Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Sakset fra en annen streng om samme emne:

Kjøper du den, kan du jo alltids bruke den til å vanne blomster med.... Selv syns jeg de fleste sånne vaskere er bare tull. Den bør etter mitt skjønn levere minst 12 liter i minuttet, med et pumpetrykk på 150 bar. Men da blir jo prisen en annen.

 

Jeg burde kanskje ikke si så mye om sånt, for jeg har i en årrekke benyttet profesjonelle vaskere i forbindelse med jobben. Spylerene jeg har nå gir 22 liter varmt vann (95 grader) i minuttet, og har et pumpetrykk på 200 bar. En hobbyvasker blir aldri det samme etter at man har brukt sånt utstyr.

 

 

Når det gjelder vaske-effektivitet er det vannmengden som er avgjørende. Sekundært trykket.

Ser at mange fokuserer ensidig på TRYKK. :rolleyes:

Spørsmålet er hva du skal bruke spyleren til. Til å spyle av såpevann fra bilen (båten) etter vask, trenger du ikke rare greiene (10l/min - 80 bar holder i massevis!). Til terassevask (tre) holder den sikkert også.

Men skal du gå løs på gammelt bunnstoff og lignende, må det nok ganske andre greier til! Minst 16 l /min og 150 bar, og har du mulighet til VARMT vann i tillegg, åpner det seg en ny verden. Spes. hvis du i tillegg har en skikkelig turbodyse! :yesnod:

Men DA bør du holde deg borte fra nærkontakt mot treverk!!

 

Dessverre blir prisen på slikt "noe" høyere enn 2-3 lapper...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Var på Økern og kjøpte en slik i går kveld. Tok også med terrassevaskeren til 179. Skal på hytta i påska, og tenkte at til den prisen, ja så er det verdt å prøve...

...

Alt uprøvd så langt - har ikke pakket ut noe som helst. Håper jeg kan gi en erfaringsrapport etter påske...

Ja, da har jeg prøvd den.

 

Først terassevaskeren: Har ikke brukt slikt før, trodde i min naivitet at det var snakk om børster el.l. som roterte. Det var det ikke. Det var i stedet to dyser som roterte rundt en sentrert aksel, nærmest som tradisjonell tobladers propell (med dysene ytterst på hvert blad). Konklusjon: Ubrukerlig til terrassevask - i alle fall hos meg. Til forsvar skal jeg si at den på esken var merket "Surface Cleaner", så muligens er den en mer generell overflatevasker enn for skitne og overvintrede terrassebort. Godt den ikke kostet mer enn kr. 179.

 

Så selve spyleren. Først fryktelig skuffet, men det var før jeg fant ut at det fulgte med to strålerør. Når jeg så fikk satt på den med roterende turbodyse, så ble jeg litt lettere til sinns. Men fortsatt var det ikke i nærheten av det jeg tenker på som en kraftig spyler. Dog - var jeg tålmodig så tok den bort det meste av skitten. Men så var det dette med tålmodigheten da...

 

Ellers hva jeg fant ut:

- 110 bar.

- 6,5 l vann pr. min (=390 l/t)

- Lett i vekt, ergo enkel å håndtere.

- Klistremerket "Home Work" satt dårlig på, nesten som om det er slengt på i siste liten. Får meg til å tro at den Home Work som bladet Motor testet (se innlegg #1 i tråden) godt kan ha vært en annen, det virker som om Home Work er Coops eget merke, noe de plaserer på utstyr fra mange produsenter.

 

Kortfattet konklusjon: For svak etter min mening, jeg kunne nok med fordel ha styrt unna. Terrassevaskeren ser jeg på som ubrukelig for nettopp det formålet. Sikkert et greit kjøp selve vaskeren, prisen tatt i betrakning. Men for meg - til mitt bruk - et bomkjøp.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne igjen da jeg må handle ny høyttrykksspyler, fortrinnsvis Kärcher. Ser at de reklamerer med første vannavkjølte høytrykksvasker for privatmarkedet, Ecosilent. EcoSilentserien leveres i to versjoner; K 3.00 S og K 4.00 S. K 3.00 S har et trykk opptil 120 bar og 420 l/t, mens K 4.00 S har tilsvarende 130 bar og 440 l/t. Begge versjonene leveres med børsteløs motor, Roto Jet dyse og såpetank som standard tilbehør. Jeg lurer på om K4 er god nok eller må man opp på K5 for å bli fornøyd?

Link to post
Share on other sites

Jeg ble ikke fornøyd før jeg kjøpte K 7.85

Dette er en spyler som fungerer ok til hobbybruk, men selv den kunne godt vært enda kraftigere og kan absolutt ikke sammenlignes med en proff spyler.

 

Kjøp en bra en med en gang og bli fornøyd er mitt råd.

Jeg har kjøpt meg oppover gjennom årene og har kastet bort mye tid og penger på ting som ikke fungerer tilfredstillende... :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Viktig melding til alle dere som har høytrykksspyler med integrert trommel.

 

 

Ikke sveiv inn slangen med fullt trykk i slangen!

Slå av maskinen, slipp ut trykket (klem i håndtaket) og så sveiv inn.

De roterende tetningene i navet på trommelen får et mye lengre liv da.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Endte selv opp med en Foma 775 og meget fornøyd med den. Grunnet litt uværen behandling, eller frostskade i vinter, så måtte jeg kjøpe noen nye deler. Tok en telefon til Foma og snakket med en hyggelig fyr på verkstedet. Gikk inn på Fomas hjemmeside og han navigerte meg rundt til vi fant de delene jeg trengte og han forklarte riktig fremgangsmåte for montering og hva jeg skulle passe på. Han gikk inn og sjekket delenummernene og bekreftet at de hadde dem på lager, spurte hvor jeg bodde og vi kom sammen frem til "rette" forhandler å bestille varene hos. En kjempeservice å få hos Foma og sånt teller også når man står der med et problem!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En kjempeservice å få hos Foma og sånt teller

 

Dere som bor i rimelig nærhet til Kristiansand:

For baatplassen rabatt på Foma 747 eller Foma G150X, send IM.

Hvis mange nok ønsker en sånn maskin så skal jeg se hva jeg kan gjøre med prisen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Er Jessheim i rimelig nærhet?

 

Veel.. ser for meg med rabatt pluss frakt på en så stor ting så er du like langt som å kjøpe den lokalt?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det viktigste med en høytrykksvasker er ikke trykket, så sant det er over 130 bar, men vannmengden. Der er der du virkelig merker forskjellen på hvor raskt du jobber. Har du økonomi til det, så velg en spyler som gir minst 10 liter/minutt. Den vasker en halv gang raskere enn en som bare gir 8 liter/minutt.

 

Selv buker jeg kun proffmaskiner (22 l/min/200 bar), siden jeg har det som yrke, har prøvet alle de forskjellige fabrikkene, og liker Alto KEW best. De har minst feil på proffserien. Hobbymaskiner vet jeg ikke hva som er best, men henger ikke ting sammen??.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

16 -30 l/min. Typisk 25. Så starter husmoren vaskemaskinen samtidig med høytrykkspyling må den stoppes, eller vi må "legge inn årene".

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...