Jump to content

Høytrykksspyler - hva duger?


Mouche

Recommended Posts

Min blå Karcher fra "attentøff" har takket for seg, denne gangen for godt! Sjekket litt rundt med tanke på hva som duger til vanlig bruk rundt huset, biler, båter osv. Fant da denne testen fra bladet Motor:

 

http://www.motor.no/tester/utstyr/article14531.ece

 

Har vært i kontakt med Coop på Lillestrøm med tanke på å kombinere tur på båtutstillingen med kjøp av den lille tassen fra Home Work. De har ikke fått den inn enda, men skal ta den inn snart. Noen som har erfaring med denne eller kan komme med andre anbefalinger?

 

Ser av testen at Motor setter et lite ? ved kvalitet, men Forbrukerkjøpsloven gjelder jo uansett pris!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en bråte sånne billige spylere som stort sett bare vanner båten.

Ble lei, og satte den siste Kärcheren fra meg på gjenvinningsstasjonen.

Handlet den minste proffmaskinen til Foma som leverer 600 l/t @ 160 b.

Løst bunnstoff forsvinner sammen med groe.

Antiskli blir gullende rent.

Link to post
Share on other sites

Løst bunnstoff forsvinner sammen med groe.

Antiskli blir gullende rent.

 

Ser jo klart poenget, men vi snakker store prisforskjeller ( 600 kontra 6000 kroner?) og da tenker jeg at "godt nok er godt nok"! Løst bunnstoff/groe tar de på marinaen med profft utstyr når båten taes opp om høsten og antiskli tar jeg med god gammeldags gulvskrubb på kosteskaft og godt med Jif.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg har ikke det. Har heller ingen erfaring med den spyleren som Motor nevner og spør derfor OGSÅ - eksplisitt - om noen har erfaring med denne!

 

Dessuten så ville det uansett ikke vært første gang jeg ombestemte meg etter å ha hørt om andres erfaringer og råd - såpass ydmyk er jeg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

et godt råd fra en som jobber med pumper hver eneste dag;

kjøp produkter som kan repareres. Da blir du mye mer fornøyd enn om du velger dritt som må hives fordi en pakning er i stykker.

 

Erfaring; knakk et feste til papiret på en Biltema pussemaskin. " Kast den" sa selgeren.

Ny erfaring; kjørte i stykker drivbeltet på en Bosch båndsliper. 68kr for nytt drivbelte, lagervare på Grønvolds Maskinverksted.

 

Så får det heller være at Bosch sliperen koster litt ekstra.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

PS - har en 10 år gammel ALTO. Den er veldig fin,gir bra trøkk og virker solid. Skulle jeg handle idag, tror jeg at Kärcher ville være veldig høyt på lista mi, sammen med FOMA. Støvsugerne til ALTO virker veldig fine, men hobbyvaskerne virker litt.......skrale ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Foma 720. Er vel ca 130 bar/450l (mulig den nå er erstattet av 737??) kapasitet og er godt fornøyd med den. Original slangen tror jeg er 5 eller 7 meter. Har kjøpt en skjøteslange på høytrykken, og det er absolutt å anbefale. Nå vasker jeg rundt hele bilen uten å flytte spyleren, og er også grei å ta med opp og spyle takrenner og vindskier mens maskinen fortsatt står på bakken. Så du vil ikke angre hvis du kjøper deg en slik. Bare husk å oppbevare spyleren i ett oppvarmet(over 0) rom om vinteren. Det er det som knekker de fleste spylere.

Link to post
Share on other sites

Bare husk å oppbevare spyleren i ett oppvarmet(over 0) rom om vinteren. Det er det som knekker de fleste spylere.

 

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod: Det vet vi alt om, den gode Altoen jeg hadde kastet desverre sveiven i det gradestokken paserte 0°c på vei nedover. :headbang::headbang: Hadde glemt den i garesjen til foreldrene mine før en vinter for en del år siden. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en "billig" Kärcher K-3.93 på OBS for to år siden, både jeg og naboen brukte den mye første året og den virket helt fint, men så (av en eller annen grunn :rolleyes: ) gikk det hull på høytrykksslangen. Ny armert slange ( originalslangen var ikke armert ) kostet like mye som hele høytrykks spyleren ! Ble til at jeg heller kjøpte en ny spyler Stihl RE117 med armert slange. Denne har fungert bra så langt, men den kostet jo litt mer en billig-Kärcheren.

P.S. Er det mulig/forsvarlig å skjøte en høytrykkslange med en muffe? Og i tilfelle hvor får jeg kjøpt en slik....hos rørleggeren?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en "billig" Kärcher K-3.93 på OBS for to år siden, både jeg og naboen brukte den mye første året og den virket helt fint, men så (av en eller annen grunn :rolleyes: ) gikk det hull på høytrykksslangen. Ny armert slange ( originalslangen var ikke armert ) kostet like mye som hele høytrykks spyleren ! Ble til at jeg heller kjøpte en ny spyler Stihl RE117 med armert slange. Denne har fungert bra så langt, men den kostet jo litt mer en billig-Kärcheren.

P.S. Er det mulig/forsvarlig å skjøte en høytrykkslange med en muffe? Og i tilfelle hvor får jeg kjøpt en slik....hos rørleggeren?

 

Hei ,anbefaler at du tar kontakt med firmaer som driver med Høytrykkutstyr, Tess eller tilsvarende.

Du må ha en påpressbar kupling på hver ende.

Link to post
Share on other sites

...Er det de kaller for turbodyse det samme som rotodyse?

jepp!!

 

Glemte å ta inn Karcheren i vinter så nå lekker den som en sil :headbang:

Ingenting stopper frostsprengning, uansett hvor mange lapper du har gitt for utstyret.

(Unntatt HVIS det er automatisk drenering av pumpe og slanger, og DET har ikke JEG hørt om enda...) :rolleyes:

 

HER er enda mere info fra en tidligere streng om samme emne...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har hatt fire Kärchere etter hvert.

Den ene ble innkjøpt fordi den veide lite for bruk på taket. Den havarerte to ganger. Første gangen ble den reparert på garantien. Neste gang gikk den på dynga!

 

Kärcher har service verksted og selger resrvedeler i Oslo. Har god erfaring derfra og holder meg derfor til K.

Men: sats på robust utstyr med høyt trykk og stor vannmengde. De minste og letteste er temmelig ubrukelige, spør du meg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kjøpte for noen år siden en bitteliten høytrykkspyler fra Europris. Den virket bra den, i noen timer. Har i ettertid hatt diverse billigtyper som etter tur har gått i stykker. Den siste kostet 1500,- og ble kjøpt hos Mekk. Ikke en "billig" høytrykkspyler det.... Den varte ikke lenge. (husker ikke merket). I år invisterer jeg i en skikkelig en. Blir vel en Karcher som vistnokk er kjent for god kvalitet. Er nokså dyr, men av erfaring vil det lønne seg i lengden!!!

Link to post
Share on other sites

Opppsssss... :blush:

 

Min nye Kärcher har overvintret i garasjen... shiii.....

Så tråden her.. og sjekket først kjelleren hvor det er

overlevelsestemperatur for høytrykkspylere, nix..

og fant den tilslutt i tilhengeren innerst i garasjen :cryin:

 

Sjekker i morgen ....

 

*****************************

 

Sjekket :smiley:

Alt virker...phuuu.... :cheers:

 

-----------------------------------------

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt Kränzle spyler. Den er bensindrevet, leverer 250bar med 16l/min. Suveren til å ta ned til båten hvor det ikke alltid er strøm. Dessuten er det solid kvalitet. Alt er utskiftbart. Med honda-motor på denne, så varer den minst 20 år til mitt bruk. Kostet rundt 5000-6000,- SEK da jeg fant den i Sverige en gang. Ny pris rundt 30.000,- Alt tåler å tørrkjøres i lengre perioder, nok trykk, nok vann, god kvalitet og trenger ikke strøm. Ulempen er at den er litt tung (rundt 50-60 kg). Med turbodyse montert, så har jeg ca. 500bar i fronten. Det tar det meste av groe og det som måtte være igjen av løst bunnstoff. (s. turbodyse var ikke ink. i 5000-6000SEK kronene. Kostet 2000,- NOK)

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...