Jump to content

Dugnadsplikt-bot

horg

Recommended Posts

Jeg vet ikke om foreninger kan kalle et slikt gebyr for "BOT" - i vår båtforening kaller vi det UTEBLIVELSESGEBYR - uteblivelse fra dugnad kr. 200,-/time.

Desverre var det mange som uteble i vår lille forening i 2006 :confused:

Vi ser jo helst at medlemmene blir med for å få jobben gjort, ikke kjøpe seg fri. :nonod:

Vi har tidligere også hatt problemer med at det er de samme FÅ karene som går igjen på dugnadsdagene. Derfor "uteblivelsesgebyret"... Ta en kikk på innlegg #5...

I disse" millionærtider" ER det enkelte som gir blaffen og heller betaler "de få kronene" uteblivelsen koster... Vakt eller dugnad. Vi KAN heve beløpene, men det beste systemet er vel å innføre en "prikk-belastning" i tillegg :rolleyes: 3 prikker i løpet av en tidsperiode (1 til 2 år f.eks.) og du er eksludert fra havna og klubben..

Strengt? Nei, JEG synes ikke det. Det er jo så enkelt som å SI FRA eller skaffe en vikar hvis du blir forhindret... Derved slipper du både "bot" OG prikker...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Vi har diskutert dette en del i vår forening og kommet fram til at om dette med frikjøp blir så stort et problem at vi ikke greier å få utført det vi må ha gjort, vil vi etterhvert justere timeprisen slik et vi kan leie profesjonelle.

Desverre er det slik at det blir verre og verre å få folk til å stille på dugnad. Årsakene til dette er mange og sammensatte. En vesentlig årsak kan være at vi nå har det så godt i Norge at vi føler vi ikke trenger fellesskapet. Hver og en av oss er seg selv nok. En annen årsak kan være at enkelte miljøer kan være ganske så ekskluderende for nykommere. Jeg ar selv møtt opp på dugnad på et nytt sted, der ingen hilste, ingen informerte om hva som skulle gjøres, og ingen spurte nykommeren om hva han kunne bidra med. Og når jeg forsøkte å finne noe selv, fikk jeg beskjed om at: nå tar du jobben til H****

Med en slik mottagelse får man ikke lyst til å stille igjen, da betaler jeg heller "boten" for ikke å ha møtt.

Vil bare presisere at disse var ikke båtfolk :wink:

Redigert av skibsplast ohoi (see edit history)

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

hos oss er det obligatorisk møte på dugnad, såvidt jeg veit.

De som grunnet sviktende helse ikke kan lempe flytebrygge deler, eller bære kjettinger kan koke kaffe eller steke vafler. Man må signere seg både inn og ut fra dugnaden.

Dette fører til at stort sett alle dugnadene går raskt og smertefritt, vi får gjordt masse arbeid på kort tid. Deretter rekker vi kaffe og vafler også.

Veldig hyggelig, sosialt og samlende.

Foreningen er FB1860

Suzuki

No boat needed..

En annen årsak kan være at enkelte miljøer kan være ganske så ekskluderende for nykommere. Jeg ar selv møtt opp på dugnad på et nytt sted, der ingen hilste, ingen informerte om hva som skulle gjøres, og ingen spurte nykommeren om hva han kunne bidra med. Og når jeg forsøkte å finne noe selv, fikk jeg beskjed om at: nå tar du jobben til H****

Veldig viktig. Hos oss er det alltid en dugnadsleder, han står stort sett stille og sier hva alle kan sette i gang med. Han er nok en som kjenner de fleste, og spaner en nybegynner på lang avstand. " Du er ny, bli med han og han, de veit hva som skal gjøres".

Værste stedet jeg har vært på dugnad, er gamle borettslaget mitt. Kun kjerringer i komiteen, tørte ikke si hva noen skulle sette i gang med, eller kommandere noen.

Resultat; folk gikk lei, og gikk hjem.

Min mening, det er bedre å be folk starte med å pelle søppel og koste asfaltplassen til de " viktige oppgavene " er klare til å starte på, enn at folk går hjem.

Jeg er av den mening om at dugnad er samlende, sosialt og gøy. Er på minst 4 dugnader hver vår og høst, borettslaget, barnehagen, båtforeningen ( vinterhavna og sommerhavna ).

Suzuki

No boat needed..

I vår båtforening betaler vi inn 500kr til dugnadsfond, når det er brukt opp........alt etter aktiviteten betaler vi inn på nytt. Dugnadstimene tilbake betales med kr.100 altså 5 timer pr.medlem. De som pga. alder og andre årsaker ikke kan ta sin tørn bidrar da med kr. i stede. Synes dette er en grei ordning som fungerer godt.

kgt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...