Jump to content

Merkelig påbygg på snekkeror


tom-ass

Recommended Posts

ror.JPG

 

Sort: Dette er altså et snekkeror sett bakfra. Propellen er rett bak, men ikke tegnet inn.

 

Rødt: Dette er noe som er satt på i ettertid. Hvilken fungsjon har dette?

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hva er dette for noe?.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg har noe tilsvarende på min Sollux 24. Jeg har flaps festet på roret (uten styrefinner), men er litt usikker på virkningen av disse. Hadde kanskje vært bedre med flaps som dette? Har ikke gjort noe med det siden båten likevel skal selges.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noe tilsvarende på min Sollux 24. Jeg har flaps festet på roret (uten styrefinner), men er litt usikker på virkningen av disse. Hadde kanskje vært bedre med flaps som dette? Har ikke gjort noe med det siden båten likevel skal selges.

 

Det er for at båten ikke skal grave seg ned i hekken.

Link to post
Share on other sites

Mine Foreldres Sjømann 22 grov seg ned i hekken, og var litt vond i sjøen. Så fabrikerte vi flaps som tegnet og monterte på roret. Det ble som natt og dag, i tilegg fikk vi større fart :)

Link to post
Share on other sites

Interessante betraktninger hvor denne flapsen betraktes som et pluss. Nå nylig var det en tråd hvor det ble diskutert tverre og runde hekker og hvor en slik hekk var best når det det var akterlig sjø.

 

Hva skjer med båter som har en så stor flaps i stor akterlig sjø?

Edited by Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg har flaps på roret på min Hortensnekke. Den er helt flat bak (halvplaner) men i sjøen så styrer den noe fryktelig når jeg beveger meg ombord. Tidligere i en tråd ble jeg anbefalt å ta flapsen på roret vekk..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Det er en interessant diskusjon hvilken form slike flaps bør ha som festes på roret.

 

På en tidligere båt, Scand Baltic, bestod roret av en "plate" som var hengt opp i rorsylinder. Fabrikken argumenterte at dette var det optimale roret.

 

På den neste båten, en Scand Atlantic, var roret "dråpeformet", dvs smalere i forkant og bakkant og tykkest litt i forkant av midtre del av roret, betraktet ovenfra (har sikkert et bilde et eller annet sted).

 

Produsenten av dette roret, argumenterte at dette roret var produsert ut fra aerodynamiske prinsipper og ville gi bedre styringevirkning og større fart.

 

Ut fra dette er det interessant å se at flapsene til Lars H. er "plateformet".

 

Spørsmålet er om dråpeformet flaps på roret ville gitt bedre oppdriftseffekt?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nei, det er ikke noen dråpe/vingeprofil på "flapsen" til Saga'n. Og ikke har jeg testet hvordan løftet forandrer seg uten. Men jeg kan tilte flapsen opp eller ned 2-3cm i bakkant, se pilene på bildet under. Og tilter jeg fra midtposisjonen og et hull ned, løfter hekken seg 10-15cm på full fart (8 knop).

 

ror_tilt.jpg

 

Når det gjelder profil på selve roret, har dette vært tatt opp her på forumet flere ganger. I og med at jeg pt. har roret av i forbindelse med skifte av cuttlesslager, står det nå i boden hjemme og kunne tas bilde av nedenfra.

 

ror_profil.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skulle tro dette utsetter rorstamme og fester for en stor påkjenning?

Rart at ikke Saga i stedet har laget ett fast trimplan på skroget istedet? Kan hende det har vært en prinsippsak for dem å ikke endre dette legendariske skroget.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri hørt om problemer med dette, og Saga 27 er produsert i veeeldig maaange eksemplarer.

 

Men det er noen som selv har montert flaps på sin Saga 27. Her (på Sagaforumet), finnes en beskrivelse med mange bilder av hvordan dette er gjort.

 

1cd1134ad3daa60448bdcf398fe2f8bc.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...