tom-ass Startet 16.Mars.2007 Del på Facebook Startet 16.Mars.2007 Sort: Dette er altså et snekkeror sett bakfra. Propellen er rett bak, men ikke tegnet inn. Rødt: Dette er noe som er satt på i ettertid. Hvilken fungsjon har dette? Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hva er dette for noe?. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
M/S Bastard Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 Flaps på roret tipper jeg Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 Flaps med styre vinger . Tror nok det kan forbedre styringen. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 Du vil lede vannstrålen lettere dit du vil med flere ror og ved å ha "tak" over vannstrømmen så holder den hardere effekt i strømningsdretning. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 16.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 OK. er det fint eller er det bare rart? Er det flere som har det? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Espen C Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 (redigert) Vanskelig å se tegningen bakfra men er det kanskje også kombinert med en plate som skal gjøre at snekka ikke graver seg for langt ned i hekken ved høyt turtall? Redigert 16.Mars.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 eg hadde iallfall ikkje slikt på min sollux Sitér dette innlegget Link to post
omorv Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 Jeg har noe tilsvarende på min Sollux 24. Jeg har flaps festet på roret (uten styrefinner), men er litt usikker på virkningen av disse. Hadde kanskje vært bedre med flaps som dette? Har ikke gjort noe med det siden båten likevel skal selges. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 Jeg har noe tilsvarende på min Sollux 24. Jeg har flaps festet på roret (uten styrefinner), men er litt usikker på virkningen av disse. Hadde kanskje vært bedre med flaps som dette? Har ikke gjort noe med det siden båten likevel skal selges. Det er for at båten ikke skal grave seg ned i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 Mine Foreldres Sjømann 22 grov seg ned i hekken, og var litt vond i sjøen. Så fabrikerte vi flaps som tegnet og monterte på roret. Det ble som natt og dag, i tilegg fikk vi større fart :) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 (redigert) Interessante betraktninger hvor denne flapsen betraktes som et pluss. Nå nylig var det en tråd hvor det ble diskutert tverre og runde hekker og hvor en slik hekk var best når det det var akterlig sjø. Hva skjer med båter som har en så stor flaps i stor akterlig sjø? Redigert 17.Mars.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Belgarath Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 Jeg har flaps på roret på min Hortensnekke. Den er helt flat bak (halvplaner) men i sjøen så styrer den noe fryktelig når jeg beveger meg ombord. Tidligere i en tråd ble jeg anbefalt å ta flapsen på roret vekk.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Lars H. Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 Flaps på roret for å hindere at hekken graver seg ned, leveres som standard fra verft til Saga 27. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 Det er en interessant diskusjon hvilken form slike flaps bør ha som festes på roret. På en tidligere båt, Scand Baltic, bestod roret av en "plate" som var hengt opp i rorsylinder. Fabrikken argumenterte at dette var det optimale roret. På den neste båten, en Scand Atlantic, var roret "dråpeformet", dvs smalere i forkant og bakkant og tykkest litt i forkant av midtre del av roret, betraktet ovenfra (har sikkert et bilde et eller annet sted). Produsenten av dette roret, argumenterte at dette roret var produsert ut fra aerodynamiske prinsipper og ville gi bedre styringevirkning og større fart. Ut fra dette er det interessant å se at flapsene til Lars H. er "plateformet". Spørsmålet er om dråpeformet flaps på roret ville gitt bedre oppdriftseffekt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 Hei. Nei, det er ikke noen dråpe/vingeprofil på "flapsen" til Saga'n. Og ikke har jeg testet hvordan løftet forandrer seg uten. Men jeg kan tilte flapsen opp eller ned 2-3cm i bakkant, se pilene på bildet under. Og tilter jeg fra midtposisjonen og et hull ned, løfter hekken seg 10-15cm på full fart (8 knop). Når det gjelder profil på selve roret, har dette vært tatt opp her på forumet flere ganger. I og med at jeg pt. har roret av i forbindelse med skifte av cuttlesslager, står det nå i boden hjemme og kunne tas bilde av nedenfra. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 Skulle tro dette utsetter rorstamme og fester for en stor påkjenning? Rart at ikke Saga i stedet har laget ett fast trimplan på skroget istedet? Kan hende det har vært en prinsippsak for dem å ikke endre dette legendariske skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 Nå har jeg aldri hørt om problemer med dette, og Saga 27 er produsert i veeeldig maaange eksemplarer. Men det er noen som selv har montert flaps på sin Saga 27. Her (på Sagaforumet), finnes en beskrivelse med mange bilder av hvordan dette er gjort. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.