Jump to content

Septiktank Nidelv 26. Hjelp!


Trude III

Recommended Posts

:wink:

Hei,

 

Jeg har en Nidelv 26 bygget i 1985. I disse opplagstider har jeg gått løs på septiktanken da jeg var litt urolig for hvordan det sto til med denne. Tanken er rett og slett ca. 1,5m av kjølsvinet som er lukket dvs. i glassfiber. Stigerøret og stusser fra do og til lufting er laget i kobber og sitter skrudd (og limt dessverre) gjennom dørken. Kobberrøret og stusser var gått fullstendig i oppløsning og kunne brekkes fra hverandre med bare fingrene! Til alt overmål har Nidelv plassert stigerøret ca. midtveis i tanken og det blir selvfølgelig umulig å få tømt den laveste delen av tanken! Og som om ikke det var nok finnes det ikke mannlokk noe sted og det er ikke mulig få renset all dr?.!*!*!* :wink: som jeg kan se igjennom de små hullene der stigerøret satt.

 

Nå trenger jeg gode råd.  :yesnod:

 

Mitt dilemma er om jeg skal lage mannhull på helst to steder slik at jeg får renset opp tanken.

Deretter lage et stigerør i plast eller stålarmert slange som går skrått akterover til tankens laveste punkt. Glassfiberen har vært fuktig i 18år, tar den skade av dette? Jeg må si jeg liker ikke helt tanken på at septiken flyter rundt i store deler av kjølen uten noe annet enn gelcoat til beskyttelse.

 

Eller skal jeg lage mannhull, rense opp og glemme denne tanken. For så og få laget en tank i syrefast (elle mykplast kanskje?) som blir plassert et eller annet lurt sted?

 

Jeg tipper de fleste Nidelv 24/26/28 fra denne perioden har tilsvarende septiktank som er en del av kjølsvinet.

 

Er det noen som har "vært igjennom" på sin Nidelv?

Gode råd mottas!

 

 

Ha et godt opplag !

Trude III

Link to post
Share on other sites

Hei Harald L.

 

Har samme båt som deg i 86 mod. Nøyaktig det samme skjedde med meg. Flens i kobber og tæret opp. Fikk ny fra Nidelv i syrefast som brukes idag.

 

Problemet med flere hull (mannlokk) til septik tror jeg bare vil lage mere luktproblem. Hvis ikke dette er 100% tett så  :yesnod:.

 

Ta kontakt med Nidelv Båtbyggeri. De er hjelpsomheten selv.

Kjenner mange med Nidelv og har ikke hørt om noen som har hatt problem med selve tanken og beliggenhet. Det er sikkert tatt høyde for at denne tanken skal være til septik i mange år.

 

Det er noen små forandringer i forhold til hullplassering fra den gamle til den nye flens. Litt filing/rasping og det passer sammen. Legg i godt med Sikaflex og skru til. Pottet tett.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Hei Amorosa,

 

Takk for svar! Jeg er litt beroliget. Det finnes jo alltid litt vann bakerst i kjølen også. Det ser ikke ut til å ha tatt skade av det. I det jeg trakk ut restene av det gamle stigerøret kom det mye rusk og rask ned i tanken. Jeg kunne godt tenke meg å få renset opp dette. Det burde vel være mulig å lage et mannlokk i syrefast som skrus og limes. Det kan plasseres i forkant av stigerøret (i sturommet). Med en forlenget kost burde man komme til bak i tanken  Det burde vel ikke skape noe mere lukt?. Eventuelt kan jeg jo prøve å fylle varmt vann og "støvsuge" det opp med en passende slange koblet til septikpumpen (manuell type).

 

Har du elektrisk pumpe? evt. type og erfaringer med denne? Her finnes jo to typer, septikkvern og septikpumpe (dyr!).

 

Hilsen Harald L (Trude II)

Trude III

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Harald L

 

Har selv sist vinter montert inn septikkvern (Maritim v.nr. 6028-12) og en vender slik at jeg også har fått landtømming. (Mye kanalferie). Dette har funket godt i hele år.

 

Når det gjelder rengjøring så er det en skikkelig drittjobb.

Har båten hjemme i hagen og kort vei til septiktanken på huset. Planen min for rengjøring er å la septikkverna gå med en slange til husets septiktank, samtidig som jeg spyler ned i tanken med en høytrykkspyler (regulerbart trykk  :yesnod:)

 

Fra min gamle Nidelv 24 så lærte jeg at jo flere hull det er, desto større er sjansen for lukt.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Hei igjen Amorosa og takk for nyttig info!

 

Har ringt Nidelv og bestilt en ny "Septik dykker" som han kalte det.  Nidelv folkene  er faktisk svært hjelpsomme!

 

Jeg bare lurer på en ting. Hvor er plasseringen av din" septik dykker"? Er den i sturommet under den opphøyde dørken til sofagruppen? Eller er den plassert rett forut for tverrskottet forran stikkøya. Der må nemelig det laveste punktet på tanken være.  På min forrige Nidelv 24 var den plassert her under en liten kasse. Det fine med å ha den i stuerommet må være at den ikke blir synelig. Sansynligvis utgjør ikke fallet i tanken mer en en 1cm eller 2 mellom disse punktene. Håper du forsto hva jeg mente.

 

:wink:

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites

Hei  :wink:

Vi kunne kanskje tatt noe av dette på IM, men det er flere med samme båt/problem, så da kjører vi vel videre. :yesnod:

Dykker ligger foran tverskott i stuerom, og det er vel den beste plassen. Borte vekk. Som du sier så er vel punktet litt lenger akterover lavere, men det utgjør ikke noe stort problem tror jeg.

Jeg gjorde et forsøk i sommer. Dro til havs og tømte tanken. Pumpet inn nytt vann ca 40-50 tak med pumpa. Startet båten og kjørte litt "kenguru" slik at vannet strømmet litt fram og tilbake i septiktanken. Ny pumping og det kom veldig mye grums ut. Er vi to i båten så kan den ene stå å pumpe inn nytt vann hele tiden, mens kapteinen kjører "kenguru" og tømmer.

Tror jeg har fått renset tanken min godt på denne måten, så slik ut når jeg byttet dykker.

Denne metode kan jo brukes av alle som har egen septiktank. Med " Kenguru" så mener jeg  :wink:"gi gass, slipp litt tilbake, gi litt gass" :eek:. Kan hende noen titter rart på deg.

Link to post
Share on other sites

Eg har tank av plast, som ligger slik til at det er umulig å sjå om den er tom. Den blir tømt ved å åpne en krane. Trudde dette var helt i orden, og  "tømde" tanken fleire gongar i sommer, trudde eg. Dette trudde eg helt til å høst etter en tur å do. Då spratt føreresetet ca 15cm høgare. Sjønte ingen ting og var litt bekymra for kva det kunne vere. Etter nermare synfaring og demontering av stol etc, fant eg ut at septiktanken var heilt full!! og det gikk ikke ann å tømme den.

 

har no fått båten på land og tømt tanken manuellt gjennom inspeksjonsluken. Brukte en slik pumpe som man kobler på drillen kjøpt på biltema og pumpet driten ned i sjøen.

Fant ut at det var tett akkuratt i utløpet.

 

Har no tatt ut tanken av vasket den godt.

Dei forrige eierene hadde kun brukt båten på kortere dagsturer, så driten kunne godt vert 15 år gammel!!

 

Ble imponert over pumpen fra biltema til 149,-. Den beste investeringe eg har gjort trur eg...

Link to post
Share on other sites

Hei Harald !

 

På 87 modellen min har Nidelv lagt inn en tank i plast som ligger rett under den lille tverrveggen fremst i sittegruppen foran. Jeg har også et lukket rom i kjølen rett bak tanken som vel fungerer som et flytekammer, og slik jeg oppfatter det er det her tanken din er.

 

Om jeg var deg, ville jeg sjekket ut hvilke rom som var aktuelle, så sjekket om det finnes ferdige plasttanker som kan passe, og om ikke som siste mulighet få laget en spesialsydd.

En mulighet kan jo være å sage av "taket" på nåværende tank og legge inn en spesialsydd tank her. Pass imidlertid på at "taket" kommer på plass igjen etter at tanken er på plass, da det kan ha betydning for stivhet/bæringen i skroget. Skruer/lask eller epoxy. Med lokket av, burde det være mulig å få gjort reint, selv om det ikke akkurat er noen kosejobb.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Hei

Takk for gode tips om septiktank og flens i Nidelven. Jeg skal sjekke flensen i min -86 mod.

Ellers har jeg tenk å bytte ut den manuelle septik pumpa med en elektrisk.

Kan jeg bare sette den nye kverna på samme sted som den manuelle?

Passer størrelse på slanger?

Takk for svar

 

Hilsen fornøyd Nidelv eier

Link to post
Share on other sites

Hei Kirkes

 

Min septikpumpe sitter på skottvegg i stuerom. Her sto også den gamle håndrevne pumpa. Skulle ikke være noe problem å gå over til septikkvern. Min har 38mm innsug og 25 mm utblås. Måtte lage en overgang fra 25mm til 38mm på utløp for å komme inn på slange.

Som nevnt over så har jeg Maritim sin pumpe 6028-12, men den finnes i flere varianter. MYE dyrere.

Flensen i tanken sitter  :headbang:jæ... godt hvis den ikke har vært rørt siden båten var ny. Ikke lett å få den ut hel, regner også med at din da også er i kobber.

 

Ser at KOH sier over her at han har tank i plast som er innstøpt istedenfor som min som er en del av skroget. Får vel ta en prat med Nidelv å høre deres erfaring med tank som går rett mot glassfiberskrog.

 

:smiley:Enda en fornøyd Nidelveier :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Harald !

 

På 87 modellen min har Nidelv lagt inn en tank i plast som ligger rett under den lille tverrveggen fremst i sittegruppen foran. Jeg har også et lukket rom i kjølen rett bak tanken som vel fungerer som et flytekammer, og slik jeg oppfatter det er det her tanken din er.

 

Om jeg var deg, ville jeg sjekket ut hvilke rom som var aktuelle, så sjekket om det finnes ferdige plasttanker som kan passe, og om ikke som siste mulighet få laget en spesialsydd.

En mulighet kan jo være å sage av "taket" på nåværende tank og legge inn en spesialsydd tank her. Pass imidlertid på at "taket" kommer på plass igjen etter at tanken er på plass, da det kan ha betydning for stivhet/bæringen i skroget. Skruer/lask eller epoxy. Med lokket av, burde det være mulig å få gjort reint, selv om det ikke akkurat er noen kosejobb.

 

-koh

 

:yesnod:

 

Hei igjen,

 

Dette forumet er igjen utrolig nyttig!

Jeg vet ikke riktig om jeg forstår hvor tanken din ligger? Ligger den under eller over dørkninvå?

I går startet jeg jobben med å rense tanken kun igjennom de små hullene til "dykkeren" / stigerøret. I sommer har jeg brukt sterke eddikløsninger for å løse opp urinsalt. Resultatet ser ut til å være store mengder sprø flak som har løsnet fra tanken og lagt seg i bunn. Ved å lage noen overganger har jeg fått en 3/4" hageslange (stiv type) til å "støvsuge" langs bunnen etter og ha fylt på med vann. Jeg bruker kun den vanlige håndpumpa.  Dette er veldig effektivt og tanken har blitt bra. Gelcoat (hvis det er det?) inne i tanken/kjølrommet ser fin ut og har tydelig tålt hva den brukes til. Jeg tror jeg fortsetter med dette systemet da en ny tankt vil medføre ganske mye arbeid og kanskje dårligere kapasitet. Den nye dykkeren vil jeg skru fast men benytte sanitærsilikon av god kvalitet slik at det blir mulig å plukke det fra hverandre år om annet. Sika eller annet lim (f.eks. Casco marin&teknikk er utrolig bra) limer så godt at man det er fare for å defomere dykkeren hvis den skal ut.

 

Kirkes: Av elektriske pumper finnes så vidt jeg vet septikpumpe som jeg tipper har 38mm stusser. Dette skal være den beste måten å tømme elektrisk. Alternativt (og billigere) finnes en septikkværn hvor jeg mener innløpet er 38mm og utløpet er 25mm. Noen mener at denne har forårsaket en god del problemer. Har noen erfaringer med slike??

Har også lyst på elektrisk tømming og tror det er rimelig greit å plassere en el. pumpe på samme sted som den manuelle på Nidelven. Vi får se hva vinteren bringer.

 

Hilsen Harald L.

Trude III

Link to post
Share on other sites

:confused:

Hei igjen og igjen.

Jeg blir litt usikker når du Harald sier at en kan bruke septikpumpe, jeg har trodd at en da mener en pumpe med kvern, altså septikkvern!

Nå skal jeg snart skrive ønskeliste til jul, så da må jeg vite hva jeg bør skrive på lista,

pumpe eller kvern.

Har båten hjemme og er stadig oppe i den får å få litt stemning. Er en uke nærmere båtpuss.

 

Hilsen

Kirkes

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

 

Når du kommer ned trappa inn i kabinen, står du på den "laveste" dørken. Går du lengre fram, må du opp ett trinn, og blir stående oppå lemmen til et stuerom. Åpner du denne lemmen, ser du ned i stuerommet, som er smalt foran, og breit bak. I stuerommet er det støpt et gulv slik at det er flatt. Rett på framsiden av framveggen i dette stuerommet slutter gulvet, og du kan komme helt ned i kjølen. Her ligger plasttanken, og den har en trekantet fasong både sett ovenfra og bakfra. Ca 10 cm under dørken i salongen ligger toppen av tanken. Om du setter deg i sofaen slik at nesa peker rett akter, sitter du på et annet stuerom, og åpner du dette rommet, vil du i bunnen se at det er saget ut et sirkulært hull, og tar du av lokket her, kommer du til mannhullet i tanken.

Link to post
Share on other sites

:confused: Hei igjen alle Nidelv 26 eiere. :wink:

Det ser ut som det går et skille fra 87 og framover. Septik har blitt flyttet lenger framover.

Septik hos oss eldre en 87 er under den "laveste" dørken og framover under hele stuerom.

Lenger fram har jeg også dette "hullet" , men når jeg åpner det så ser jeg rett i kjølen. Samme bakover, i stikk køye er det også "hullet" og her ser jeg også rett i kjølen.

Begge disse plasser er fine om sommeren til å holde "brusen"  :wink: kald.

 

Tydelig at flere her har Nidelv 26, men i erfaringsdatabasen er det bare  :lol:1 :lol:

Link to post
Share on other sites

:eek:

 

Hei igjen folkens,

 

OK, da har jeg forstått hvor Nidelv plasserer tanken på 87mod. eller nyere. Dette er nok mer renslig etter min mening. Men jeg har nå sjekket status på "septikrommet" / kjølen på min Nidelv fra 85. "Støvsuging" med vann fungerte veldig bra. Eddikbehandlingen fra i sommer har resultert i at alt bellegg av urinstein har falt ned i bunn og er løst. Glassfiberen / gellcoat ser svært bra ut, ingen tegn til sprekker eller synelige deffekter. Det ser ut som om Nidelv har vært rause med gellcoat og primer her. Dette er nå 18år gammelt. Skulle det bli et problem kan man heller montere egen tank.

 

Kan ikke så mye om elektriske pumper men f.eks. Malfix og Maritim (og sikkert flere) selger 2 varianter. Se f.eks. på www.maritim.no

 

Jeg tror hele forskjellen ligger i at de dyre variantene suger opp større "ting" og sjansen for at det tetter seg er mindre. De rimeligere kværnene må male opp "sakene" så det blir smått nok for å pumpe det ut. Brukes denne med forsiktighet så holder det vel. Selv bruker vi ikke papir i do men legger dette i en egnet dunk ved siden av. Vi har aldri problemer med tett do/septik.

 

SEPTIKKVERN 12V

Art.nummer: 6028-12

Pris: 750,-        

Septik-kvern med roterende kniver.

Må ikke tørrkjøres.

Slangestuss innløp: 38mm

Slangestuss utløp: 25mm

Spenning: 12V

Bilde

 

PLASTIMO SEPTIKPUMPE 12 V

Art.nummer: 6027-55

Pris: 2742,-        

Kan monteres vertikalt og horisontalt.

Samme fordeler som de manuelle, med

inspeksjonsluke som er lett å åpne.

Slangestusser: 38 mm.

Bilde ikke tilgjengelig

 

 

Har også båten på plassen foran huset og det er fin terapi når ungene har lagt seg!

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

:eek: Hei

 

Som nevnt har jeg den pumpen til 750 kr. og den fungerer greit. Sitter en "kniv" foran pumpa som river/knuser. Papir går i toalett, men bruker en lett oppløselig type.

Og prismessig kan du jo slite ut 4 pumper mot 1.

 

Skilt på toalett forteller: "Dont put anything in this toalett, unless you have eaten it first, except talettpaper on your left side"

 

Denne har blitt respektert, spesielt etter at jeg også har fortalt hvor verktøy ligger, hvis det skulle gå tett. Ingen har lyst på denne jobben.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Papir går i toalett, men bruker en lett oppløselig type.

Hei.

 

Og med det menes at en ikke skal bruke slikt "miljøvenlig" resirkulert papir. Det skal inneholde for mye limstoff (som kan "klogge til" slanger) for at det skal henge sammen. Papir med nye fibre skal være mye bedre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...