Jump to content

Nidelv 28 med TAMD40B, hvilken akseldimensjon?


tiriltoppen

Recommended Posts

Har en TAMD41M på 163 hk. Husker ikke utvekslingen på gearet men det er en HS 45 kasse.

Turtall på max er 3350 o/min. Aksel diameter er 40 mm. Lengde på aksel er ca.1.5meter.

Dette er ganske nær det du skal ha. Tipper du får en max fart opp mot 15 knop

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Til opplysning så bruker Princess 38mm aksling på Tamd 63P (2800rpm maks) med en gearutveksling på 2:1 noe som gir ett propellturtall på 1400rpm ved maks pådrag.

Dette er en motor på 370Hk med ett dreiemoment på 1170Nm ved 1800rpm, Tamd 40 er på 165Hk og dreiemomentet når 370Nm ved 2500rpm.

I følge Sleipner sin tabell som ligger på nettet kan du trolig bruke en 32mm aksling da motoren yter ca 115Kw ved 3600rpm, Tamd 63P skulle i følge Sleipner brukt 50mm aksling da den gir ca 270Kw ved 2600rpm.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

En 35 mm aksel fra Sleipner kan man ta ut 120 KW ved 1600 akselomdr. - 32 mm er sannsynligvis for lite hvis du ikke velger et sterkere materiale i akselen enn den du har. Til opplysning er High line akslene til Sleipner sterkere enn f.eks en aksel syrefast stål.

Du kan jo ringe Nidelv og spørre hva slags materiale det er i akselen som du har. Tviler vel på om de vet det.

Av den grunn ville jeg i hvertfall ikke tatt sjansen på at 32 mm som sitter i båten holder.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg sier meg enig med Chrian at akslingen er stor nok,det var en 35mm og ikke 32mm.Snakket med Sørlandets sylindersevice og de mente også at 35 mm skulle holde,så da slipper jeg jo unna med litt arbeid og det har en vel ikke vondt av når enn har ellers nok å gjøre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er noen beregninger i tillegg til synisingen, sikkerhetsfaktor ved bregningen er satt til 2

Input er som oppgitt, 32mm er vel i grunnen 1 1/4" som er 31,75mm

158 hk ved 3600 o/min og reduksjon på 1,96

 

Du har to muligheter slik som jeg ser det... enten bytter du til en aksel som er sterkere enn vanlig 316 og beholder samme diameter, eller så kjøper du en større aksling i 316 og skifter pakkboks og eventulelle lager

 

Jeg gjorde dette på gammelbåten, der monterte jeg inn 41 maskiner på samme akseldiameter og samme gearreduskjon... gikk opp til et duplex materiale i akselen.... og det gikk selvsagt fint som bare det...

 

Prop. Shaft

 

Diameter: 31.75mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1836

Safety Factor: 2

Maximum Power: 112 SAE hp.

83 kW.

113 Metric hp

 

Ønsker du en vanlig 316 aksel og gå opp i diameter så er følgende minimums diameter med sikkerhetsfaktor på 2... Beregningen viser 36mm, men i praksis vil det nok rekke med 35mm uten noen stor fare etter min enkle kunnskap om emnet

 

Prop. Shaft

 

Diameter: 36mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1836

Safety Factor: 2

Maximum Power: 163 SAE hp.

121 kW.

165 Metric hp.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg deler OPLI's vurdering i innlegg #6.

 

Side 30 i den nedlastbare Båtutstyrskatalogen fra Sleipner Motor har diagram for beregning av diameter på Sleipners High-Line propellaksler.

 

Ut fra denne tabellen er det klart at du med gearutveksling 1.96-1, maks turtall 3600 og 158hk bør velge 40 mm aksling.

 

Dersom du utelukkende rusler rundt i lav skrogfart er det sikkert mer enn greit med 35 mm aksel, men av hensyn til fremtidig salg bør du velge 40 mm.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei! Kan bare bekrefte det dere allerede har konludert, jeg monterte inn en tamd 40 inn i min nidelv 28 med 35 mm aksling og det fungerte prikkfritt. Jeg sjekket dengang med nidelv og progress og de mente også det skulle gå. så her er det bare å kjøre på!

Link to post
Share on other sites

Hei er nå ferdig med montering av motor,skiftet cutlesslager og simmerringer i fetthylsa så nå er dette godt som nytt.Fikk meg en overaskelse da jeg skulle ha ut den kamle motoren fikk da se at gummislangen mellom hylserør og fettsmøringen bare hadde slangeklemme på hylserør.Dette har forige eier kjørt med i 6 år :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...