Jump to content

Elektroniske kart - kvalitet vs pris


Pro Open

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring/oversikt over kvalitets- og prisforskjellene på de elektroniske kartene? Jeg tenker da spesielt på Bluechart g2 vision (Garmin) og C-Map.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Garmin GPSMap 420 (ny i år), men kom plutselig på at det var en god ide å sjekke noe med C-Map også da prisen på bluechart g2 vision er 2650,- per del (jeg trenger to deler for å dekke Skagen-Gøteborg-Oslo-Kr.sand-Sognefjorden.

 

Noen som har noen erfaringer her?

Link to post
Share on other sites

Hovederfaringen er:

 

1) at kartene blir billigere og billigere.

 

2) at de dekker større og større områder per kartbrikke

 

3) at de blir stadig mer nøyaktige

 

 

Jeg tror - etter å ha brukt både Garmins Bluechart, C-map og Navionics, - at det i dag dreier seg om smak og behag.

 

Garmin har utviklet "tuch-screen" som ser forlokkende ut.

 

Jeg er av den oppfatning at samlige produsenter i dag leverer så omfattende systemer at begrensningen ligger på oss brukere, og ikke på produsentene.

 

Eksempelvis har navionivs og Raymarine utviklet softwarepakken Raytech RNS versjon 6.0. Dene inneholder så mange muligheter at det vel nesten er umulig å komme gjennom alle.

 

Anbefaler å kjøpe en plotter som passer til båten, og akseptere det kartsystemet som er utviklet for denne.

 

Kartsystemene er vel i hovedsak i dag like gode.

 

For sør-øst Norge benyttes sjøfartverkets database S-57, i de andre nordiske landene er det forskjellige former for datorisering av kartene - men alle er brukbare.

 

Husk: kart er aldri virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke testet forskjellige kartsystemner selv, men etter hva jeg har hørt bl.a.

her på forumet, angrer jeg ikke et øyeblikk på at jeg valgte C-map da jeg

kjøpte min første kartplotter i 1997. Jeg har siden hele tiden holdt meg til C-map

og vært kjempefornøyd.

 

Hvor mye kart en fikk pr. krone den gangen var ikke mye, men nå har dette

forholdet endret seg drastisk. Nå får du en C-map MAX Wide brikke som dekker

hele Norge, hele Danmark, vestkysten av Sverige og nord Tyskland for kr. 3250

(dersom du da har behov for så stort område!)

 

max-wide.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ett fett etterhvert hvilken kartleverandør du velger.

De har vel alle nå tilgang til de siste digitale oppmålingsdata fra sjøkartverkene.

 

Men jeg må si jeg nyter å se innlegget fra Lars H. angåenede C-map og dekningen og prisen de har nå.

De ble alldeles tvunget i kne av Navionics når Navionics kom med 3 dobbel dekning til samme pris for ca. 4 år siden nå.

Navionics lagde virkelig vei i vellinga i dette markedet, og skapte virkelig konkuranse.

 

Italienske C-map hadde fått skummet fløten med ublu stive priser i altfor lang tid.

 

Jeg tipper vi bare har sett begynnelsen enda. Prisene kommer nok til å forsette å synke fremover.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt mit siste produkt fra Garmin.

I båten jeg kjøpte sto det en Garmin 225 plotter fra 2000, og det gikk ikke an å få tak i G kart brikker til denne plotteren i 2006.

Kontaktet alle mulige forhandlere i inn og utland uten resultat, de hadde sluttet å produsere G kartbrikker og de som var til overs var markulert. :headbang:

Kom i kontakt med en fra Hordaland med samme problemet.

Burde ikke de som produserer plottere vær forpliktet til å selge kartbrikker til de i et vist antall år etter produksjonen opphører? :confused:

 

For meg virket det som Garmin avsluttet G kartbrikken og gikk over til bluchart for å øke salget. :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Jeg har lett litt mer nå og det ser ut som Garmin kartplottere er den billigste løsningen for å få kart med flyfoto, 3D visning, og alt det nye fancy greiene. Plottere av samme pris hos andre leverandører er ofte kompatible med Navionics Gold og ikke Navionics Platinum (som virker å tilsvare g2 og g2 vision hos Garmin).

 

C-Map wide til den prisen du nevner, Lars H, har vel ikke all denne ekstra infoen innebygd i kartene?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nei, C-map MAX har foreløpig ikke all denne informasjonen inne. Foto over havner kommer og er inne for andre områder i verden, men ikke i Norge ennå så vidt jeg vet. Det var i hvert fall ikke inne for et år siden da jeg kjøpte min siste MAX-Wide brikke. Perspektivvisning er inne, men ikke 3-D. Da må en ha MAX-pro, og de kartene er det kun en plotter som håndterer så vidt jeg vet. Ellers er en av fordelene med C-map at det er et utall av plotterleverandører som har valgt C-map.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lars H at det er en stor fordel med C-Map at du kan bytte plotter og beholde kart. Da er det også større sannsynlighet for at kartformatet ikke forsvinner ut av markedet og tvinger deg til å bytte både kart og plotter.

 

Elektroniske kart som har fotografier i tillegg til kartene er artige, men det gjenstår å se hvor ofte bildene blir oppdatert. Det koster en del å kjøpe bilder. Jeg foretrekker losbøker og havneguider i papir hvor jeg lett kan notere litt på egen hånd.

Link to post
Share on other sites

Det er litt spennende for oss hobbyfotografer at vi etter hvert kan legge inn våre bilder på kartplotteren slik at vi kan se våre tidligere observasjoner hjemme eller når vi skal ut på ny seilas.

 

Denne opsjonen er på PC-systemer, eksempelvis hos Maptech og kommer sikkert snart til Garmin, C-map og Navionics.

 

Hørte på messa i Lillestrøm i dag at Navionics har et 10-talls ansatte som utelukkende jobber med menneske-maskin tilpasningen av kartsystemet.

 

Skal også bli spennende å se hva som skjer med C-map nå når produsenten er kjøpt opp av Boing (og eierne i bakgrunnen).

 

Imidlertid må vi aldri glemme at det er kartdata som er det viktigste for oss. Skulle ønske at de private investorene kunne sytimulere de nasjonale myndighetene til bedre oppmålinger.

 

Jeg lurer videre på hva det er som gjør at det utelukkende er det norske sjøkartverket som har gitt tilgang på sin S-57 databasen til kartprodusentene.

 

Tilsvarende er ikke gjort verken i Sverige, Danmark, Nederland eller Engløand - så langt jeg kjenner til.

Link to post
Share on other sites

Skal også bli spennende å se hva som skjer med C-map nå når produsenten er kjøpt opp av Boing (og eierne i bakgrunnen).

 

C-map som ble oppkjøpt av Jepsen grupen skal fortsette på samme måte som i dag, og konsentrere seg om sjøkart.

Det var det som ble sagt da de tok over C-map.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Imidlertid må vi aldri glemme at det er kartdata som er det viktigste for oss. Skulle ønske at de private investorene kunne sytimulere de nasjonale myndighetene til bedre oppmålinger.

 

Det er det beste..

Her i landet var det vel noen allierte som gjerne ville måle opp grundig langs kysten en gang under den kalde krigen.. Og det helt kostnadsfritt for Norge.

Det ble selvsagt ikke tillatt..

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Garmin GPSMap 420 (ny i år),

Bare litt nysgjerrig, men har du sett den i virkeligheten? Blir ikke en 4 tommers skjerm veldig liten og uoversiktig i en båt med det fartspotensialet du har? for 420'en er veldig liten etter min mening, og har ganske små betjeningsknapper i tillegg.

 

For meg som er langsynt og må bruke lesebriller så den helt ubrukelig ut. Uten at det skulle ha noen betydning for deg, da.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig, jeg syns den var bitteliten jeg også. Og det gjør at uplanlagte ruter i ukjent farvann i høy fart er vrient. Men så lenge ruta er planlagt på forhånd og jeg kjører etter waypoints er det ikke noe problem.

 

Jeg har heller ikke lyst på en større utgave pga dashbordets utforming og pris. (I åpen båt og brakettmontering er det lett å knabbe den så jeg vil ikke overdrive prisen - kommer nemlig ikke til å ta den med meg hver gang jeg forlater båten for å ta en pils/kaffe/is/etc.)

 

Jolleplotter passer til jolle eller noe i den duren... Når jeg får meg større båt skal jeg ha større plotter også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...