Jump to content

Demontering drevknute VP 280


Tyfon

Recommended Posts

Jeg hadde vibrasjoner når jeg svingte roret begge veier (var bra rett frem), samt at dette var noe bedre en times tid etter at jeg presset fett,

gjorde at jeg bestemte meg for å demontere drevet og drevknuten før jeg setter båten ut igjen i vår. Skal jo likevel skifte belger.

 

Gikk greit å få av drevet, men Knuten var rusten og så ikke fin ut, men kunne ikke kjenne noe slakke. Var ikke vann i belgen, så rusten må ha kommet tidligere. Merkelig nok var det heller ikke fett i belgen, enda jeg pressa mye fett da jeg prøvekjørte før jeg satte båten på land i høst.

 

Er det noen som vet hvordan en løsner drevknuten fra drevet ? Det er en seeger låsering bak knuten, men den greier jeg ikke å få ut da det ikke er plass å ta den ut. greier å klemme den sammen. er det meningen å klemme sammen låseringen og så dra ut akslingen, eller er det mer som må demonteres

i øvre huset på drevet ? Leste verkstedmanualen, men ble ikke helt klok på det der.

 

Kansje det er best å ta med hele aggregatet med knute på verksted ? Hadde tengt å ta med bare knuten for å se om den kan overhales.

Hvis ikke har jeg fått opplyst at en ny koster kr 5000,- .

 

 

Mvh

Tore

tore@nestekafe.no

Link to post
Share on other sites

Knuten kan vere helt i orden fordi om den er litt rusten, men det kan jo sikkert vere lurt å få den kontrollert.

segeringen som du ser hjelper det ikkje å løse den holder kun tetningen på plass.

For å få av knuten må du løse dei 4 umbrakoskruene som du ser når du tar av belgen, du kan da dra ut hele knuten med tannhjul på, tannhjulet må deretter løses fra knuten med en skrue i senter.

Her ligger også noen skims som må komme på plass igjen for å få rett tannklaring, men dette er en grei jobb å få til.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har det ordnet seg. Lastet manual, og gjorde som Nimbus sa. fikk etter mye strev løsnet umbrakoskruene som viste seg å være toms, og ikke mm.

Dette etter å ha ødelagt 2 av dem, som jeg måtte borre ut. Eneste problemet nå er at drevknuten ikke passer inn på akslingen på båten ??

Den gamle går lett innpå, men den nye passer ikke. Har filt bort grader ytterst på spora på nyknuten, og får den da til å entre ytterst, men ikke lenger. Prøvde å slå den innover, men det gikk bare et par centimeter og ble sittende bom fast. Fikk den løs igjen etter mye strev.

Jeg og diverse maskinister har prøvd, og de mener bestemt at knuten er feil, og synes det er forskjellig profil på tennene. Hos J.W. Gulliksen sier de at det kun er en knute til 280 dreva.

Antall tenner og diameter stemmer. Da er det vel bare å finne frem fila og smergelpapir å file mer ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skulle også bytte kryssene i knuten, og begynte å demontere i dag. De tre første umbrakoene gikk greit, men den siste var en j.... :headbang: Den ble ødelagt og jeg boret opp hodet på den. Men jeg får ikke klumpen av :cryin: Det virker som at muligens bolten er eiret fast i gods. Jeg har prøvd å bore opp mer, men er kommet litt sjevt ut og er redd for skade selve huset. Hva skal jeg gjøre :confused: Det er vel ikke bra å banke for mye på det heller. Noen som har ett godt tips til dette :confused::confused:

Geir

Link to post
Share on other sites

Ikkje enkelt å komme med noe råd her uten å sjå saken, kanskje du kan ta eit bilde?

Når en bolt blir øydelagt er det jo enten å bore den ut eller å sveise på en mutter for så å skru den ut, min meining er at det i dei fleste tillfeller er lurest å få en god sveiser til å sveise på en mutter framfor å bore. Den store fordelen med å sveise er jo at da blir bolten også oppvarmet og som gjør at den lettere løsner. Men har du først begynt å bore er det vel kanskje ikkje mer gods igjen til å sveise i, da må du vel bore videre evt slipe. tror ikkje du kan slå mykje på det lokket nei, det tåler ikkje mykje. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...