Jump to content

Nytt superstoff/lurium mot groe og rur på propell og drev

Lars H.

Recommended Posts

Er vel grunnleggende mistenksom når det lanseres stoffer mot groing på propeller. Dette fordi en propell i drifte utsettes for de mest tenkelige strømninger - som også kan ødelegge en propell med feil legering på kort tid. Jeg har selv prøvd med solid grunning og bunnstoff av ulike typer. Det blir slitt bort relativt fort. Hvorfor tror en at ulike fettstoffer ,tush og lignende kan hjelpe? Det er borte på et vips og kan bare evnt. virke når båten ligger i ro. Legeringen i propellen, dvs andel av kobber, har nok mest betydning for at det ikke skal gro, samt glatthet. En burde kreve at propellfabrikanter leverte "groefrie" propeller - det vil sikkert langt på vei være mulig.

Redigert av pettersand (see edit history)

Brukte TC Nano på propell - det var noen få rur på den - men atskillig færre enn året før hvor det var bunsntoff på den. Men jeg hadde generelt lite groe på båten i år, så det er mulig jeg var heldig med plasseringen i år.

Mitt stoff tørket heller ikke - men iflg importøren ble forseglingen dannet under det fuktige stoffet og bruksanvisningen hadde vært feil - den skulle endres ved senere produksjoner. Jeg skal ha på stoffet også neste år :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...