Jump to content

Nytt superstoff/lurium mot groe og rur på propell og drev


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Har gått til innkjøp av det siste innen "stoffing" av propell. Jeg har forsøkt mye uten å slippe unna rur, men nå får vi se til høsten. Nå går jeg for Nano-teknologien. Forsøkte dette på gelcoat sist vår, og båten ble meeeeget blank svært lettvint (spesielt på den mørke blå stripen), men det holdt ikke lenger enn annen polering. Nå har samme firma, TCnano Norge kommet med en variant for propell og drev, TCnano Propell/Drev Forsegling. Noen andre som har hørt om dette?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, selvfølgelig, den som inneholdt cyanid, og uten resultat.

Men er det noen som har kjennskap til det nye nano-produktet?

Det var liksom det jeg spurte om.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, rapport kommer til høsten. Sist sesong forsøkte jeg forresten med TC-nano for gealcoat også på propellen, men det hadde null effekt. Jeg smurte det også på plastvasken på toalettet. Den ble meget glatt og fin og meget lett å holde ren, - hele sesongen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal dette stoffet hindre groe eller danner det bare en overflate som ikke gir feste? Skal ligge en plass hvor det gror noe så inn i hampen denne sesongen. Lå der i fjor og da ble prpellene mine så og si sementert av noe hvitt kalkaktig som så ut som larver. Hadde et rent h-e-l-v-e-t-t-e med å rengjøre. Personlig var jeg inne på tanken å prøve silikongrease.

Windy_1033.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal dette stoffet hindre groe eller danner det bare en overflate som ikke gir feste?
Det er giftfritt og inneholder hverken kobber eller tinn. Virkemåten er at rur og alger ikke skal klare å feste seg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden monterte jeg ny propell. Tenkte at jeg skulle påføre skikkelig giftig tusj, av sorten "Marks on everything" på den. Den var imidlertid så glatt og polert at tusjen nektet å feste seg. Men, på høsten var det godt med ruer. Så jeg tviler på at noe blir så glatt at ruene ikke får tak.

 

Det er egentlig helt fantastisk at disse organismene klarer å holde seg fast når man tenker på både det trykk og sentrifulgalkraft de blir utsatt for!! Dette er vel naturens svar på våre ekstremsportsutøvere!. Det er jo umulig å holde basehoppere borte fra Trollveggen, så paralellen til ruer er vel åpenbar. Så i år skal jeg bare risse inn litt info på propellen; "Nabobåtens propell går myyyyye fortere rundt enn min". :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du får det hos TCnano Norge, http://tcnano.no eller deres forhandlere

(PS: Jeg har ingen tilknytning til firmaet, bare nysjerrig på nye produkter)

 

Tillegg: Var nettopp innom Aktivmarin i Lillestrøm, og der sto produktet på disken.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Nå har vel mange fått på land båt og motor og det hadde vært interessant å vite erfaringer med diverse luriumstoffer som ble smurt på propeller og drev før sesongen. Hva virker og hva virket ikke? På min båt med utenbordsmotor så var båten under så godt som grofri, og det med samme bunnstoff på andre året. Den eneste plassen det var groe og skjell var på festeanordningen på motor - den som står under vann. Der var her ikke påført noe stoff før sesongen.

 

Får nok dette bort med forsiktig skraping, vasking og skrubbing pluss høytrykkspyler. Men så var det med tanke på neste sesong; hva er bra å smøre på for å unngå dette neste år? Noen har anbefalt propellakselfett. Jo kanskje, men vil ikke det bli fort vasket av? Og er det forskjell om stoff påføres nå eller rett før sjøsetting til våren?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Var omtrent som en boreleder jeg jobbet sammen med en gang i tiden for en 15 - 16 år siden i et nå nylig fusjonert selskap. Han skulle absolutt på det heiteste smøre inn borekronen med høyttrykkgrease før den skulle kjøres ned 5000 m i bakken. Hvor han fikk den ideen fra vet ikke jeg, men årets samtaleevne blant gutta på gølvet ble det. :lol:

 

Tilbake til propelldiskusjonen, smørte inn propellen under vårpussen i juni med det nye vidunderstoffet etter først å ha vasket og pusset den grundig. Resultat ved opptak nå i høst var bra. Propell omtrent like blank og fin som ved uttak. Noen få ruer på og rundt propellmutter var det hele.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg polerte propellen, vasket den med aceton og smurte på TCNANO. Vidundermiddelet sto over natten før båten ble sjøsatt.

Nå ved opptaket av båten for en uke siden, så var propellen like fin.

Akslingen hadde jeg ikke smurt med TCNANO. Der var det en del Rur.

Jeg kommer nok til å gå for denne metoden til neste år også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også behandlet propellen med TCnano, men har ikke tatt opp båten ennå. Men allerede midsommers var det tid for et bad og skraping av rur. Men jeg ble skeptisk allerede da jeg hadde stoffet på propellen. Det ville ikke tørke. Etter samtale med importøren, ble det sagt at det ikke betydde noe. Hvordan var dette for dere andre som brukte stoffet, spesielt du Sverre Olav som fikk så godt resultat, - tørket det før sjøsetting?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...