Jump to content

Det drypper bensin når Sleipner motoren stopper?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

 

På min Sleipner fra 1953 drypper det litt bensin av forgasseren når jeg stopper. Dette skjer ved at når jeg tar "strupen" på fullt for og kvele den (stoppe) Drypper det litt bensin ut av forgasseren. Nå står motoren bak huset på en palle så dette er ikke så farlig akuratt nå men før den får ny eier vil jeg fikse dette slik at det ikke tar fyr i båten han skal sette den i (forhåpentligvis) Noen som har hatt lignende problem? Vet ikke forgasser navn desverre.

Link to post
Share on other sites

nå er jeg ikke spesielt begavet når det gjelder eldre motorer, men jeg TIPPER at det er ei pakning eller noe i den duren fordi: Hvis det er drivstoff på vei igjennom forgasseren og du stopper den må jo drivstoffet havne et sted, og det kommer ikke tilbake, og heller ikke frem, da må det UT og da er det vel ei pakning som ikke er helt tett, men tett nok til at den holder så lenge du kjører, men når du gjør det på den måten blir det for mye trykk og derfor drypper det litt...

Link to post
Share on other sites

Veeel, det er vel ingen andre pakninger enn den som tetter flotørlokket? Men det drypper liksom rett ut under der det suges inn luft. Kanskj flottør ikke tetter skikkelig? Har hatt forgasseren i deler for rens men har ikke blitt fikset. Hva bør jeg se etter på flottøren vist jeg prøver å fikse det i morgen?

Link to post
Share on other sites

Noen dråper besin er vel ikke så veldig farlig, men om det er mye er det selvsagt ikke bra.

 

Kan du ikke stoppe motoren på en annen måte? Det vil nok samles en del uforbrent bensin i forgasseren om du stopper den vha. choke, og det er vel denne som renner ut.

 

Min gamle FM stopper jeg ved å kortslutte en kontakt på magneten til jord, mulig du har samme mulighet om du har magnettenning.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ordner jeg flottørventilen da? Muligens derfor den soter etter en stund også da når det begynner å bli for mye bensin og når det har runnet ut sviver den fint neste gang jeg starter til det er komt ny bensin?

Link to post
Share on other sites

flottør ventilen bør du skifte. en annen mulighet er at selve flottøren er lekk og flyter ikke opp og ikke stenger for bensintilførselen. har du hatt ujevn tomgang/høyt bensinforbruk på motorn? ring en forhandler på mandag og få et rep.sett til forgasseren

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si at jeg har hatt noe ujevn tomgang. Men kan ta ut forgasseren i morgen og ta en titt visst været blir bra =) Kan sikkert også ta noen bilder av forgasseren da.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke til å undres over at det drypper litt ut av forgasseren når du velger å stoppe motoren ved å drukne den i bensin? Hvis du stopper på den måten så vil du trolig også få problem med å starte igjen mens motoren fortsatt er varm.

 

Det første du bør gjøre, før du begynner å lete etter andre mulige feil, er å stoppe motoren ved å ta tenningen fra den.

 

Kanskje har du ikke noe problem i det hele tatt :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På de snekkemotorene hvor forgasseren hang under innsugningmanifolden var/er det et vanlig problem at det kan dryppe bensin ut ifra luftinntaket. På de forgasserene som jeg har vært kjent med har det vært et rør fra forgasseren som stikker ned mot bunnen av luftinntaket. Dette røret henter vakuum fra innsuget og suger opp overskuddsbensin som samler seg nederst i luftinntaket. Det hender at dette røret tetter på gunn av forurensning. Hvis motoren blir stoppet ved bruk av strupespjeldet vill motoren dra til seg mye bensin for deretter å stopp slik at vakumet i omtalte rør blir borte. Resultatet blir da at det renner ut ganske mye bensin. Dette forholdet mefører en brannfare og det er viktig at det på luftinntaket sitter en flammedemper hvis man for tenning i forgasser.

Link to post
Share on other sites

Poseidon : Magneten min har ikke noen form for å få slått av tenningen. Noen forslag hvordan jeg kan få prøvd det da?

 

arnbr0 : Skal sjekke om det er et slikt rør i morgen men mener at det ikke er noe slikt. Det er ikke slik messinforgasser bare for opplysning :wink: (Noe som egentlig er litt dumt da :sad: )

 

Og motoren skal selges ettersom jeg heller vil kjøpe meg en Sabb 1 sylinder. (Denne skal stå på hytta tror jeg)

Edited by NetZor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke magneten en tilkobling for ledning i tillegg til tennpluggledningen? Min har en slik tilkobling, og tenningen brytes når denne kortsluttes til jord i magneten.

Link to post
Share on other sites

Min motor er ensylindret, derfor bare en pluggledning :smiley:

 

Du har sikkert en tilkobling for kortsdlutning av tenningen da også. Min magnet er svensk og heter SEM.

 

Pinnen brukes til å stille tenningen "lavere" når motoren skal startes.

Link to post
Share on other sites

Har et bilde her som du ser litt av magneten på gjennom "sveivhjulet" Er det den skruen i midten som stopper motoren når den jordes?

 

Flott motor du har!! :cheers:

 

Vanskelig å se på bildet, men om det er mulig å koble til en ledning der, er det sikkert den. Det er bare å prøve, kobl til en ledning, start motoren og hold den mot gods på motoren. Stopper den er det riktig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du finner jordtilsluttningen slik Gabba III har fortalt, regner jeg med at det blir bedre med hensyn til bensindrypping. Hvis ikke bør du undersøke røret som nevnt. Jeg er ganske sikker på at det skal være et slik rør til forgasseren til de tosylindrede motorene fra Sleipner. Jeg hadde en gang samme problem med en FM. Der viste det seg at røret manglet. Jeg fikk rettet på dette hos en som tidligere drev et forgasserfirma på Bryn i Oslo og som nå holder til i Drøbak. Han kunne alt om de gamle forgasserene og hadde deler til dem.

Link to post
Share on other sites

Gabba III : Takk for det. På bildet er den nymalt og står tørt å fint inni drivhuset. Den er desverre blitt litt "styggere" nå. Må gi den litt maling på slitte plasser og litt pussing av messingen! Hehe jeg mente ikke den pinnen som man stiller lavtenning og høytenning. Bakerste delen på forgasseren er kromm og har en slags fjørpinne som holder det kromm lokket tror jeg. Men er det bare å koble til en ledning på den skruen og ta ledningen borti motoren en plass? Også ja, det er en SEM magnet.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...