Jump to content

Borre ut kjernemateriale


Suzuki

Recommended Posts

skal borre ut noe kjernemateriale, for å feste fast 6mm bolter.

Er bare litt blank på hva jeg bruker for å " grave ut" materialet på så små diameter hull ?

 

En L formet krok er jo vinneren normalt, men det er helst ved litt større hulldiaetre..

 

Eneste forslaget jeg har just now, er å borre med større bor, tette på undersiden, fylle i og borre opp igjen med korrekt bor...

 

Forslag; råd & dåd ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sorry Suzuki men jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Skal du gjenge opp hullene er det vel bare å

bore,blåse med trykkluft,bruke gjengetapp,gjerne sammen med trykkluft og vips. Eller har mine små (veldig små)

grå, misset noe (igjen)?

Link to post
Share on other sites

Sorry Suzuki men jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt.

Kjernemateriale i sandwich-dekk er typisk balsatre eller en skum. Det setter ingen motstand mot en bolt som trekkes til. Derfor må kjernematerialet fjernes og erstattes med solid glassfiber/epoksy/betong eller noe annet før hullet til bolten borres.

 

Suzuki,

 

mange jern i ilden for tiden, skjønner jeg :smiley:

 

Jeg har aldri gjort noe slik, men fra min forståelse ville jeg gjort som følger - regner med at det er dekket:

 

1) merket plassen vha et lite hull tvers gjennom

2) borret ut det indre glassfiberlag i den størrelsen du vil ha forsterkningen med et hullsag av tilsvarende diameter

3) tatt ut kjernematerialet med hva som helst

4) limt inn erstatningsmaterialet (kryssfiner) med epoksy

5) støpt igjen fra innsiden med glassfiber

6) borret endelige hull fra utsiden

 

Slik jeg oppfatter deg, vil du unngå glassfiberarbeidet ved bare å fylle på litt flytende greier gjennom et lite hull for å unngå for mye plastarbeid. Det tror jeg blir får dårlig. Men som skrevet - har aldri gjort dette selv.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke alltid praktisk mulig å komme til fra innsiden?

Da ville jeg bore et noe for stort hull fra usiden og følge Suzuki's forste forslag.

Men dette forutsetter at skruene ikke trenger å ta opp store krefter. I motsatt tilfelle er det gjennomgående bolter som gjelder.

 

Husk at det ikke bare gjelde å få feste for skruene, men også å hindre vann å trenge inn i kjernematerialet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Presisering;

hullene skal være 6mm. Andreas`metoden er kjekk den, men fordrer at hullene man skal forsegle er noe mer enn 6mm i dia. Dessuten er kreftene ikke veldig store her, men noe er det jo.

 

Jeg tror jeg satser på å borre hølet ovenfra med 10mm borr, og helle i sparkelmasse av epoxy, og borre i rett idameter når dette er herdet. Å tette fra undersiden, kan man vel gjøre med en tapebit, eller en tyggegummi for den sakens skyld.

 

Forøvrig er konstruksjonen en Jockeykonsoll til gummijolle, produsert i LITEX plater, epoxy og glassfiberduk.

Sparklet medpolyestersparkel... :rolleyes:

 

Mao; et materialprosjekt utenom det vanlige. Alle komponentene skal etter " ekspertenes " meninger være inkompatilble, så det blir spennende å se ...:smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...