Suzuki Startet 17.Mars.2007 Del på Facebook Startet 17.Mars.2007 skal borre ut noe kjernemateriale, for å feste fast 6mm bolter. Er bare litt blank på hva jeg bruker for å " grave ut" materialet på så små diameter hull ? En L formet krok er jo vinneren normalt, men det er helst ved litt større hulldiaetre.. Eneste forslaget jeg har just now, er å borre med større bor, tette på undersiden, fylle i og borre opp igjen med korrekt bor... Forslag; råd & dåd ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 Spiralbor funket for meg . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brannmann Svart 17.Mars.2007 Del på Facebook Svart 17.Mars.2007 Sorry Suzuki men jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Skal du gjenge opp hullene er det vel bare å bore,blåse med trykkluft,bruke gjengetapp,gjerne sammen med trykkluft og vips. Eller har mine små (veldig små) grå, misset noe (igjen)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Suzuki. Ditt eget forslag er det beste ! (og korrekte) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Sorry Suzuki men jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Kjernemateriale i sandwich-dekk er typisk balsatre eller en skum. Det setter ingen motstand mot en bolt som trekkes til. Derfor må kjernematerialet fjernes og erstattes med solid glassfiber/epoksy/betong eller noe annet før hullet til bolten borres. Suzuki, mange jern i ilden for tiden, skjønner jeg Jeg har aldri gjort noe slik, men fra min forståelse ville jeg gjort som følger - regner med at det er dekket: 1) merket plassen vha et lite hull tvers gjennom 2) borret ut det indre glassfiberlag i den størrelsen du vil ha forsterkningen med et hullsag av tilsvarende diameter 3) tatt ut kjernematerialet med hva som helst 4) limt inn erstatningsmaterialet (kryssfiner) med epoksy 5) støpt igjen fra innsiden med glassfiber 6) borret endelige hull fra utsiden Slik jeg oppfatter deg, vil du unngå glassfiberarbeidet ved bare å fylle på litt flytende greier gjennom et lite hull for å unngå for mye plastarbeid. Det tror jeg blir får dårlig. Men som skrevet - har aldri gjort dette selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Det er vel ikke alltid praktisk mulig å komme til fra innsiden? Da ville jeg bore et noe for stort hull fra usiden og følge Suzuki's forste forslag. Men dette forutsetter at skruene ikke trenger å ta opp store krefter. I motsatt tilfelle er det gjennomgående bolter som gjelder. Husk at det ikke bare gjelde å få feste for skruene, men også å hindre vann å trenge inn i kjernematerialet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 18.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Presisering; hullene skal være 6mm. Andreas`metoden er kjekk den, men fordrer at hullene man skal forsegle er noe mer enn 6mm i dia. Dessuten er kreftene ikke veldig store her, men noe er det jo. Jeg tror jeg satser på å borre hølet ovenfra med 10mm borr, og helle i sparkelmasse av epoxy, og borre i rett idameter når dette er herdet. Å tette fra undersiden, kan man vel gjøre med en tapebit, eller en tyggegummi for den sakens skyld. Forøvrig er konstruksjonen en Jockeykonsoll til gummijolle, produsert i LITEX plater, epoxy og glassfiberduk. Sparklet medpolyestersparkel... Mao; et materialprosjekt utenom det vanlige. Alle komponentene skal etter " ekspertenes " meninger være inkompatilble, så det blir spennende å se ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Jeg ville uansett grave ut en del kjernemateriale innenfor hullet, slik at epoxypluggen får skikkelig forankring mot ytterhuden. Men hvorfor bore gjennom på innsiden? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 18.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Men hvorfor bore gjennom på innsiden? fordi det var der det som skulle skrus fast befant seg..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Nå går jeg på båtutstilling! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 En unbrakonøkkel er et velkjent tips. Den får godt feste i chucken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Blåse med trykkluft... Teipe fast et sugerør frampå en liten trakt, sett støvsugeren ned i trakten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.