Jump to content

En del betraktninger rundt forskjellige seilbåter på messa..


Anonym

Recommended Posts

Jeg var en tur på messa i går, og tittet i den forbindelse på et antall båter..

 

Var i 4 forskjellige Bavariaskuter, et par Benetauskuter, og noen båter fra Delphia..

 

Her la vi merke til en del ting, Bavaria 50 Vision hadde tildels meget dårlig finish, sikaflex klint på innredningsplater, osv..

Dørkplatene i Bavaria var gjennomført slarkete og tydelig preget av meget dårlig finish.. Skuffende!

I Bavaria 30 Cruiser kunne vi også observere lister som hang og slang, og en del annet som helt klart tyder på dårlig arbeid, dette hadde ikke forhandleren observert!

 

Konklusjon for min del: Bavaria er ikke mer aktuellt nå enn for 2 år siden.

 

Vi var også ombord i en motorseilersak av for meg ukjent merke, fikk aldri med meg merket egentlig..

Merkelig doning med skikkelig dekksalong (noe man ikke kan si om Bavaria Vision-greiene.

Men her var det også en del merkelige ting.. Som min kjære nabo sa, her er det skikkelig ubåtfølelse (når man befant seg andre steder enn i den lille salongen..)

 

Vi tok så turen til andre siden av midtgangen i hallen, der var det en del annet moro.

 

Først tok vi turen ombord i Benetau First 50..

Den båten var flott, innredningen var stilig og minimalistisk, og jeg likte meg godt ombord.. Denne legges til i "drømmebåtlista".

Finishen var god, ingen klining med sikaflex, dørkplater var av god kvalitet, og alt virket ganske enkelt gjennomført.. Fin mastercabin forut, og meget praktiske akterlugarer, måten man har løst problemstillingen med å henge fra seg klær er rett og slett lekker, og ellers virket båten meget fin.

Separat dusjkabinett i forbindelse med badet tilhørende masters cabin er også bra, men en takluke over med god sikt ned er kanskje litt dumt.. Denne burde hatt vesentlig mørkere glass, spesiellt med tanke på at det er her det er naturlig å tråkke over ved fortøyning longside.

 

Vi tuslet så over i Benetau Oceanis 40

Også en fin båt, men ikke like lys og fin innredning som First 50, også her separat dusjkabinett i det ene badet, jeg likte denne også, men ikke like godt som First 50 selvsagt., meget god finish her også.

 

Så kom turen til en båt vi forventet laber kvalitetsfølelse og jallaløsninger i, alle husker jo "Polski-Fiat".

Vi tenkte at her kom vi til slottyens hjemland..

Men, dette ble gjort til skamme, Delphia 40 var en fin båt, solid innredning, langt høyere kvalitet av alt enn jeg kunne observere i foreksempel Bavaria.

Veldig ryddig kobling av alt elektrisk, og rett og slett veldig bra alt sammen, det eneste vi fant av feil var at det var klint littegrann sikaflex et sted det ikke skal være, fjernet det selv med fingern.

Båten virket veldig solid, og er helt klart en sak jeg kan tenke meg å prøveseile, og absolutt ta med i vurderingen om jeg skal handle ny båt i 40-fotsklassen.

Salongen var også en stilig variant, som gir god plass til folk, men samtidig gir mye åpen plass, dansegulv er fint!

 

Vi tok så turen videre til Delphia 33, også en virkelig fin båt med god kvalitetsfølelse, ellers ikke så mye å si.

 

At jeg ved et eventuelt nybåtkjøp de neste årene absolutt vil ta med Delphia i vurderingen er det ingen som helst tvil om!

 

Jeg skulle gjerne sett nøyere på Delphia 37, men den så jeg ikke på messa..

Link to post
Share on other sites

Dette var jo en veldig informativ, avballansert og objektiv vurdering av båter får en si. Fint å få frem negative og positive sider - samt å dele disse betrakninger med oss her på båtplassen. De fleste båter har jo litt av hvert, gode sider og dårlige. Ja rent bortsett fra Bavaria naturligvis - der er det kun negativt.

 

Det er IKKE meningen å starte en ny KJEDELIG diskusjon om Bavaria, la nå det være sagt helt utrykkelig. Så please .....la denne tråden bare dø hen.......

Link to post
Share on other sites

Polakkene kan lage båter. Det må jo være en grunn til at de er et av Europas største produsentland. Delphia virker som nøkterne og greie båter, og du kan sikkert få seile båten din hjem fra Polen for å spare litt penger. Delphia 37 med senkekjøl høres litt spennede ut.

 

Som nevnt i en annen tråd så Hanse 430e bedre ut enn jeg hadde ventet, men for min del blir noe sånt et alternativ til å kjøpe leilighet eller hytte. Det var rikelig med arbeidsplass på dekk, men disse båtene har litt høyere fribord enn jeg liker. Det er godt vindfang i et så stort skrog. I en versjon med en akterlugar får du et stuerom som lett kan innredes som et lite verksted. Romslig seilbåt, men kanskje i største laget for å seile rundt alene.

 

Var noen innom katamaranen mahe 36?

Hadde tenkt meg innom, men det var så mange barn som ville leke på trampolinen at jeg lot det være. Den så grei ut fra utsiden, men er litt vanskelig å bedømme seilbåter uten rigg.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var jo en veldig informativ, avballansert og objektiv vurdering av båter får en si. Fint å få frem negative og positive sider - samt å dele disse betrakninger med oss her på båtplassen. De fleste båter har jo litt av hvert, gode sider og dårlige. Ja rent bortsett fra Bavaria naturligvis - der er det kun negativt.

 

Det er IKKE meningen å starte en ny KJEDELIG diskusjon om Bavaria, la nå det være sagt helt utrykkelig. Så please .....la denne tråden bare dø hen.......

 

Bavaria har da også sine positive sider, først og fremst prisen.

For min del sliter jeg med å se de voldsomt gode sidene med båtene, akkurat som jeg sliter med å se det positive med japsebilene..

 

Men en ting skal de ha for, Bavaria har en stor, god forhandler (om enn noe harry) som kan det å selge, samt å ta vare på kundene.. Ihvertfall her i Norge.

 

Det er litt småharry med bjelle man bjeller i hver gang man signerer en avtale.

Link to post
Share on other sites

Jeg var også på messen og var også innom Bavaria 50 da jeg ikke hadde sett den før , man kan si mye negativt om bavaria når man måtte ønske (noe mange som ikke eier bavaria selv har som hobby) men jeg tror man må se på hva man får her .

Det er veldig mye plass for pengene , i vision serien får man blykjøl og høyere rigg enn i cruiser serien. Finishen er på flere områder bedre enn Hanse som som eksempel manglet nating ytterst rundt kanten på teak innleggene i cockpit , det er klart at en båt som er konstruert så rommelig som bav vil gi deg litt lavere ytelse seilmessig enn andre båter man gjerne liker å sammenligne med men hvilke båter skal man egentlig sammenligne disse med da.

De knuser jo de fleste på plass/pris mens andre ofte knuser de på performance/finish.

Når det gjelder standardseil så snakket jeg litt med en kompis av meg som jobber hos Elvstrøm Sobstad som er leverandør av standardseil til bavaria,X yachts , dufour og mange andre.

Han mente at bavaria faktisk hadde de beste standardseilene av disse båtene , nå skal det sies at standard dacronseil ikke er alverdens men når noen sier at bavaria leveres med bedre seil enn X Yachts standard så er det jo godt å høre for de som kjøper Bav ,nå er det vel sånn at flere som kjøper Bav beholder standardseilene og veldig få X yachts kjøpere vil se standardseilene andre plasser enn i sekk i garasjen men uansett så er det jo greit å ha bak øret.

 

 

First 50 var knallfin ikke mye mer å si om den , håper mindre first modeller kommer i det designet etterhvert.

36fots katamaran var også som vanlig imponerende å se på , synd man ser så få katamaraner på fjorden

Synd ikke pronavia var å se på messen da den hadde vært veldig spennende å sett på.

Link to post
Share on other sites

Bavaria har da også sine positive sider, først og fremst prisen.

Det er litt småharry med bjelle man bjeller i hver gang man signerer en avtale.

 

 

Vel nå er vel både Jeanneu og Benetau 40 fotere rimeligere enn Bavaria 40 Vision. Ca 15%. Når det gjelder bjelle, skaper det en positiv følelse. Det gjør kundene stolte også. Ang harry, skal ikke du til Strømstad Skjærtorsdag, da tåler du litt bjelling :lol:

 

Så kjøp deg en ny båt Anonym, kan du bjelle du også. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bjelle, skaper det en positiv følelse.

For sauer ?

:cool:

Hvis jeg hadde signert kontrakt på kjøp av ny båt, og noen hadde ringt med ei bjelle ville jeg følt meg en smule dum men ...

Signalet man sender ut blir sikkert oppfattet forsjellig. Det signalet det gir meg er følgende:

 

"Hurra! enda en idiot som gikk fem på" :lol:

Link to post
Share on other sites

"Hurra! enda en idiot som gikk fem på" :lol:

Nå var det vel slik at vi skulle begrense oss til karakterisering av båtene, ikke båteierne :nono:

 

Forøvrig er det vek ikke bare denne bedriften som kjør dette med bjellet. allerede på 80-tallet jobbet jeg i en stor bedrift, som gjorde det samme

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på diverse reportasjer på TV fra denne utstillingen.

Og en ting slår meg. Slår du av lyden er det umulig å se hvorvidt reporteren har vårt på båtmesse eller campingvognmesse. Innredning, innredning, innredning.

Ikke ett kvekk om båt.

Men det er dessverre blitt slik at det er innredningen som selger de fleste båter.

Noe trådstarter forsåvidt bekrefter.

Link to post
Share on other sites

Bavaria har da også sine positive sider, først og fremst prisen.

 

Men en ting skal de ha for, Bavaria har en stor, god forhandler (om enn noe harry) som kan det å selge, samt å ta vare på kundene.. Ihvertfall her i Norge.

 

Eneste positive side ved Bavaria - prisen :confused: ....og en flink selger. Ja da skjønner jeg at båten selger så godt i Norge og ellers i verden. Ingen tvil om det.

 

Men etter eget sigende så sliter trådstarteren. Det la jeg merke til :wink: Da har han vel lagt skikkelig godviljen til får man tro :lol:

 

PS.

Beklager at jeg ikke klarer å la være å kommentere disse trådene her :rolleyes:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herman skreiv: "eg var innom ja. Hadde en prat med selgeren også. Hva slags informasjon er du ute etter? (hva skal du bruke båten til?)"

 

Eg er intressert i all informasjon om denne båten, men primært innredning og tekniske løysingar. Dette fordi du ikkje prøveseilte båten, all den tid den stod på land. I tillegg så har eg storesøstera Athena 38, så eg kjenner FP godt.

 

Det eg er mest intressert i er om byssa såg ut til å fungera bra og om det er råd å sitja godt inne og ha utsikt forover og til styrbord.

 

Etter kva eg har sett på nett så har ikkje Mahe 36 alle dei fordelene Athena 38 har, når det gjeld innvendig design.

 

Takksam for svar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Har også jobbet i flere bedrifter, og i en bransje, hvor dette var/er helt vanlig, men en stor forskjell;

 

Det ble gjort internt i bedriften og ikke i all offentlighet på en stor messe!

 

:sailing:

 

Jeg er enig i det, har selv kjøpt "bjelle" her for noen år siden. Det skal slås på store summer. Men i dette tilfellet slås det

på en messe. TIl ergelse for konkurrenter, til nyskjerrighet for besøkende. Hvem er det som bjeller, er det bra produkter osv.

Dette ¨må vi se på. Gode selgere står og tar imot. Synes ideen er bra, jeg. Enkelt ok, men det funker.

 

Men du må selge båter for å ha bjelle, ellers virker det mot sin hensikt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom ja. Hadde en prat med selgeren også. Hva slags informasjon er du ute etter? (hva skal du bruke båten til?)

 

Bobåt, turbåt og moro-å-seile-båt. Stueplass, isolering, komfort osv. Virker seilhåndteringen praktisk? Bevegelighet mellom dekk og cockpit? Bare si alt du la merke til...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Etter kva eg har sett på nett så har ikkje Mahe 36 alle dei fordelene Athena 38 har, når det gjeld innvendig design.

 

Hvilke fordeler mener du? Jeg syns athena 38 virker kald og at mahe 36 ser koseligere ut på bilder jeg har lastet ned.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

"Hurra! enda en idiot som gikk fem på" :lol:

Jeg har hatt mistanke om at noen har denne meningen en god stund, og nå er mistanken endelig bekreftet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bobåt

Tre doble lugarer, prøvelå ikke noen av køyene, men de så greie ut. Godt med hyller i alle kabinene, såvidt jeg husker også hengeskap. MYE stueplass under køyene i tillegg. Irriterende list i hele skrogets lengde ca 1,5 meter over dørken. Eneste funksjon til denne er å samle støv... Badet var gedigent. Sikkert fint Hvis du skal bo i den, men til å være så stort, var det forbausende dårlig utstyrt med hyller og skap. Slikt er jo ikke så enkelt å etterinstallere i et helstøpt baderom. For min smak synes jeg 36 fot blir litt i snaueste laget når man skal ha katamaran. Alt blir liksomt ett nummer for lite. Her synes jeg det gikk ut over plassen i salongen.

 

Vinduene hadde ikke noen former for gardiner eller persienner.

turbåt

Gedigen ankerbrønn i akterkant av trampolinen. Her var det god plass til fendere, tauverk og ankergods. De største fenderne var det nok plass til, men du sliter med å få dem ned gjennom lokket. fordi ankervinsjen står i veien. Allikevel grei åpning til det nmeste annet. Baugrulle både her og foran trampolina. Husker ikke nøyaktig tankkapasitet, men det var et par hundre liter diesel, og enda flere hundre liter vann. Septik???Tankene var plassert i forkant av midtskroget, dvs rimelig midt i båten. Grei bysse (ikke outstanding), tre bluss koketopp, og stekeovn. Stek og kok var separate enheter, noe som er bra når du må bytte f.eks blussene pga rust.

 

Ingen innvendig styreposisjon.

 

2 ganger 20 hk volvo (D1-20?). Oppgradering til 2 x 30 koster 100.000. Det synes jeg er i meste laget, jobben er jo akkurat den samme, og D1-30 koster ikke 50.000 mer enn D1-20. Men på spørsmål om hvordan verftet stilte seg til endringer fikk jeg et sjeldent ærlig svar fra selger. FP liker ikke endringer. Du kan sikkert be om det, men de priser det så høyt at det i praksis ikke er mulig. Det kan være forklaringen på motorprisen.

 

Båten var standard utsyrt med det kaldt og varmt trykkvann, og kjøleskap. Rulle på genoa, og lazyjacks/lazybag på stor. Ellers var det ikke så mye. En "naturlig" oppgradering som inneholder bl.a. autopilot, instrumentering og varme koster 150.000. Husker ikke nøyaktig hva som inngikk i tillegg til dette. Daviter var ekstra. Selger nevnte spesielt at 5 kW varme koster 60.000. Totalpris ferdig feriebåt koster ca 1.850.000.

 

Ifølge selger var avstanden mellom vannspeil og brodekk høyere enn på sammenlignbare båter. Glemte å skrive opp tall, men sjø som slår oppi var visstnok ikke noe problem.

og moro-å-seile-båt.

Helt sikkert. Men båten var selvfølgelig ikke rigget, så den delen vet jeg ikke så mye om. Interesserte var velkommen til å prøveseile. Vanligvis i ukedagene, men også i en helg hvis de fikk noen dager på seg.

 

Polardiagrammet for 20 knops vind viste at den seilte opp til 45° over grunn i 4 knop, stigende ganske raskt til 6-8 knop. Opp til 10 knop i området 90°-135°. Deplasement 5 tonn gjorde (ifølge selger) at den danset oppå bølgene istedenfor å grave seg ned når det var medsjø.

 

Stueplass, isolering, komfort osv. Virker seilhåndteringen praktisk? Bevegelighet mellom dekk og cockpit? Bare si alt du la merke til...
Som sagt er det god stueplass i kabinene, og på fordekket. Stueplass akter la jeg ærlig talt ikke merke til, men det var sikkert noe der... Skroget var ikke isolert. Bevegelighet dekk/cockpit var grei, hvis du liker fotspor i putene. Slikt er uansett vanskelig å få skikkelig inntrykk av når båten ligger på land.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Janneau skreiv: "Hvilke fordeler mener du? Jeg syns athena 38 virker kald og at mahe 36 ser koseligere ut på bilder jeg har lastet ned."

 

Eg er heilt samd i at interiøret i Mahe 36 ser koslegare ut, på dei bileta eg har sett. Verftet har bevisst brukt meir og lysare treverk.

 

Etter å ha segla langt i Athena 38, og budd ombord i to år, har me byrja å setja stor pris på kunne sitja konfortabelt (ved kartbordet) i salongen og sjå framover og mot styrbord. (Der ein har vikeplikt.)

Me set òg stor pris på å ha to vaskar og eit avrenningskar i byssa. Ståhøgda ved komfyren er for låg for høge folk.

 

Ein kan sikkert spela trombone i begge båtane.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel slik at vi skulle begrense oss til karakterisering av båtene, ikke båteierne :nono:

Misforstått?

 

Jeg har hverken karakterisert noen båt eller noen båteiere.

Har kun beskrevet hvordan jeg oppfatter signalet, når en selger ringer med ei bjelle på en messe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...