Jump to content

En del betraktninger rundt forskjellige seilbåter på messa..

Anonym

Recommended Posts

Vel nå er vel både Jeanneu og Benetau 40 fotere rimeligere enn Bavaria 40 Vision. Ca 15%. Når det gjelder bjelle, skaper det en positiv følelse. Det gjør kundene stolte også. Ang harry, skal ikke du til Strømstad Skjærtorsdag, da tåler du litt bjelling :lol:

Så kjøp deg en ny båt Anonym, kan du bjelle du også. :wink:

Jeg er faktisk i vurderingsfasen når det gjelder å bytte båt..

Den aktuelle båten er en 40 foter, dekksalong, men av en helt annen produsent enn Bavaria, og på ingen måte en ny båt.

Lynrask er den også!

Bjella er litt for 80-tall..

Forøvrig er det vek ikke bare denne bedriften som kjør dette med bjellet. allerede på 80-tallet jobbet jeg i en stor bedrift, som gjorde det samme

Akkurat.. 80-tallet.. Da var det ok, i dag er det bare überharry!

Etter å ha segla langt i Athena 38, og budd ombord i to år, har me byrja å setja stor pris på kunne sitja konfortabelt (ved kartbordet) i salongen og sjå framover og mot styrbord. (Der ein har vikeplikt.)

Så, du driter i hva som skjer til babord for egen båt? Snakker om holdning..

Lever man av kjøp og salg, er bjelling en hyggelig påminnelse til både kunder og seg selv om at man er i mål.

Å plinge i bjella minner oss om at vi er mennesker, og at fleip, morro og hygge også skal ha plass i et stressende arbeidsliv. Det skal også være LOV å være stolt av produktet sitt, og at man har fått til et salg. Man kan si hva man vil om Lunde og Bavaria, men det er kunnskapsrike, hyggelige mennesker, som er oppriktig stolte av produktet de selger. Det har de god grunn til, de er Norges desidert mest sucessrike båtfirma, meg bekjent.

I hvilken grad det er " harry " eller ikke skal jeg ikke kommentere, men på messe er det kanskje litt i

" overkant "

Suzuk

No boat needed..

Det sies at begge parter skal være litt misfornøyd for at det skal være inngått en god handel. Jeg syns det ligger mye bra i det. Jeg ville så absolutt ikke følt at selgar hadde gitt meg litt for mye når han sprang og slo i bjella etter en handel...

Det er lett å forstå at selger har lyst til å skryte til alle og enhver når han har solgt, jeg er delvis selger selv og det er jo utrolig morro når større ting går i boks, men jeg ville voktet meg vel for å vise min store glede til kunden

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Folk er vel forskjellig. Bare det å tegne kontrakt på noe så dyrt som en båt på en messe er for meg utenkelig. Om det i tillegg ringes med bjeller tror jeg hele settingen ville bli litt feil for meg. Men sikkert noen som synes det er artig for all del...

Angående lynraske båter, Anonym. Da blir det å ta ut anker/kjetting, erstatte det med aliminumsmodeller(Delta). Fjerne vekten¨fra baug/akter. Kaste ut bibloteket, tømme tanker, fjerne gode madrasser, erstattes med lette "luftmadrasser".

Kun kjøre papp-service osv.

Da beholder du den lynrask, vis ikke blir den fortsatt en i mengden. Det er vel det en del glemmer ved kjøp av lynraske

båter. Ut og inn med utstyr er kjedelig, men nødvendig vis du tenker regatta/trening. Har sett i det siste at mange investerer sammen om regatta-båter. Snart er det flere båter enn mannskap.

Men bevares, klart det er gøy når man fart i skuta. Men får min egen del, betyr vel komforten mere.

TIl messen.

Må si den nye Hanse 430 var flott. Delphia har jeg skrevet om tidligere. Ingen bombe, at den er godt likt. Snakket med

Bohuscharter før kjøp av Bav, likte båten veldig godt. Dufour båtene, 2 siffrede har meget gode seil-egenskaper. 3 siffrede

er cruiserbåter på lik linje med resten. First 50 gedigen performance cruiser. Sun O fra Jeanneu omtalt før. Manglet mange av ¨de jeg kunne tenkt å hatt på en messe. Men de er på Båter i sjøen. Lunde Båt stilte båter ute og inne, satser som altid friskest.

For meg var messen mere for å få se duppeditter en båter. I o m jeg har ny båt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Baatmann skreiv: "Bavaria har da også sine positive sider, først og fremst prisen.

Det er litt småharry med bjelle man bjeller i hver gang man signerer en avtale."

Lloyds plar ringa med ei stor gamal skipsklokka kvar gang dei får melding om at eit skip dei har forsikra har forlist.

Kanskje det er dette som er opphavet til bavariaselgaren si bjelleringing?

Når det gjeld Mahe 36 (og mange andre katamaranar) så har ein dobbelt opp av mykje. Det er det tryggleik i, men har ein dårleg utstyr (ma. VP) så har ein òg dobbelt opp med kostnadar, vedlikehald og stygt snakk. Det er difor viktig å velga rett utstyr og motorar med ein gang.

Skulle eg kjøpt ein ny Mahe 36 hadde eg ikkje valgt større motorar, men heller spandert pengar på betre propellar.

Husk at motorrommet er det same. Ein lagooneigar eg møtte i Portugal hadde kjøpt større VP-motorar til sin Lagoon 410. Det førte til at det var heilt uråd å koma til for å skifta impellar på den eine motoren.

Ask

Baatmann skreiv: "Bavaria har da også sine positive sider, først og fremst prisen.

Det er litt småharry med bjelle man bjeller i hver gang man signerer en avtale."

Du får ta frem brillene Ask og se hvem som skrev det. :wink: Ellers for du bytte optiker. :lol:

Vi sees!

Folk er vel forskjellig. Bare det å tegne kontrakt på noe så dyrt som en båt på en messe er for meg utenkelig. Om det i tillegg ringes med bjeller tror jeg hele settingen ville bli litt feil for meg. Men sikkert noen som synes det er artig for all del...

Å tegne kontrakten på messa er jo bare bra!

Mye bedre enn å tegne den i forhandlers salgslokaler.

Husk at angreretten gjelder ved tegning av kontrakt utenfor forhandlers faste salgssted, man har da 14 dager på seg til å angre kjøpet.

Angående lynraske båter, Anonym. Da blir det å ta ut anker/kjetting, erstatte det med aliminumsmodeller(Delta). Fjerne vekten¨fra baug/akter. Kaste ut bibloteket, tømme tanker, fjerne gode madrasser, erstattes med lette "luftmadrasser".

Kun kjøre papp-service osv.

Da beholder du den lynrask, vis ikke blir den fortsatt en i mengden. Det er vel det en del glemmer ved kjøp av lynraske

båter. Ut og inn med utstyr er kjedelig, men nødvendig vis du tenker regatta/trening. Har sett i det siste at mange investerer sammen om regatta-båter. Snart er det flere båter enn mannskap.

Men bevares, klart det er gøy når man fart i skuta. Men får min egen del, betyr vel komforten mere.

Båten jeg vurderer er 40 fot lang, rundt 4.5 bred, og veier kun 5,5 tonn..

Den har et lettplanende skrog, og naturligvis er det en seilbåt.

Dekksalong har den jo også, og veldig lys og trivelig innredning.. Det eneste som er av tre er bordet i salongen.

Og, man tar da ikke ut utstyr selv om man seiler, man har alt være ombord til enhver tid, det er fortsatt mulig å gjøre god fart med en båt av et slikt kaliber, dessuten er komforten som du sier veldig viktig..

Redigert av Anonym (see edit history)

Kan ikke la være ...må bare komme med en aller siste replikk.

Nå er det altså Bjelleklang man klager på .... så da begynner man vel å gå tom for argumenter. Selv om flere her fortsatt søker med lys og lykte etter negative side ved storselgeren Bavaria. At det FINNES negative sider, det er det vel ingen som fornekter. Tror ikke det produseres en eneste båt uten noen ulemper - uten forbedringpotensiale. Men hvor er ballansen i denne diskusjonen. Er det vi som Bavariaeiere som helt alene må stå for dette hver gang varemerket er oppe til diskusjon?

Egentlig er dette et artig fenomen som på sett og vis interesserer meg. At kundene (seilbåtkjøpere) velger Bavaria, er det ingen tvil om. Vi vet at forbrukere i dag er kresne og at dårlige produkter forsvinner av seg selv. Så hvorfor forsvinner ikke merkebåten Bavaria (snarere tvert om)?

Har forsøkt å se meg selv på "den andre siden". Kanskje jeg også ville følt meg provosert dersom en annen båt, tilsynelatende tilsvarede min egen, ble solgt langt billigere. Hadde jeg da innerst inne spurt meg selv....har jeg gjort rett?? Hva hvis svaret ikke hadde vært helt entydig...hvordan hadde jeg reagert? Kanskje vanskelig å si, men angrep er jo fristende som forsvar. Det beste hadde kanskje vært å stilt seg spørmålet (siden så overveldende mange velger Bavaria her og i andre land): "Kan det faktisk være JEG som har tatt feil?.

Jeg mener imidlertid at det finnes et marked for seilbåter i alle priskategorier. Jeg tror en seiler på utkikk etter en Najad eller HR ikke har i tankene en båt fra et lavere prissegment. De er ute etter noe annet, som de da får ved å kjøpe en Orust båt. Det er sjeldent jeg ser eiere av nyere Orust båter bryr seg om å mene noe om Bavaria. Selvsagt fordi de ikke på noen måte har grunn til å føle seg provosert. De billige Bavaria båtene er ingen trussel for deres investering, noe de vet godt.

Noe må det være når man drar opp bjelleklang, plastpest (som en la inn som et argument i en annen tråd på forumet - helt tatt ut av luften. Har aldri tidligere hørt at Bavaria har hatt problemer med dette) og andre rene usakeligheter. Og DET gjentatte ganger - om og om igjen her på baatplassen. Til det kjedsommelige for de fleste, men til en viss interesse for meg. Jeg blir faktisk litt nysgjerrig på dette fenomenet. Jeg har jo stilt meg spørsmålet: Hadde jeg tatt del i dette hylekoret dersom jeg hadde eid en annen type seilbåt? Må innrømme at jeg kanskje hadde det (?), men forhåpentligvis ikke. Enkelte gjør vel dette for å erte frem en diskusjon, ser den. Kan jo bli morsomheter ut av det. Men kan det også være andre motiver inne i bildet? Vi hadde en tidligere tråd her på båtplassen hvor det nærmest tok helt av. Jeg trodde i mitt naive sinn at dette nå var over og at det meste som kunne sies var sagt. Men så kommer det altså nye oppgulp igjen - slikt som i denne tråden.

Jeg vil helt til slutt bare understreke at jeg overhodet ikke er noen betingelsesløs forkjemper for merkevaren Bavaria. Det er svært sunt å være kritisk, jeg har tidligere fremhevet ulemper ved båten og ting jeg ikke er fornøyd med. Fortsatt vil jeg være med på en konstruktiv debatt om denne båten og andre, men helst uten at det blit for mange skjulte motiver blandet inn i diskusjonen. Hvis vi holder oss på et saklig plan så vil slike diskusjoner bli langt mer informative.

Takk.

Det tro jeg var nok for denne gang :wink:

En liten lignelse.

Sist jeg handla bil, etter å ha kikka under og over, så sier selgeren:

"Kan du ikke ta den med hjem over helga da? Så blir du bedre kjent med den."'

"Skal du avgårde og spelle golf sier du? Så fint. Da ser du hvordan den fungerer lastet opp".

Ville jeg kjøpt en båt inne i en utstillingshall uten å ha vært utpå og tynt den?

Aldri i verden.

Uansett hvor mange soveværelser og baderom den måtte ha.

Slapp av Mathilde, er selv Bavarieeier og lar meg av og til rive med av disse diskusjonene.

Men ser man etter så er det en 8-9 stykker som bærer seg, forumet har vel sånn ca 6000 medlemmer (har jeg hørt), trekker vi fra og sier at bare 1000 av disse er aktive så er det forsvinnende få.

Det har heller ingen innvirkning på salget verken av brukte eller nye Bavaria.

Vi vet at forbrukere i dag er kresne og at dårlige produkter forsvinner av seg selv.

Jeg tror at det utsagnet kvalifiserer som en myte. Forbrukerne er ikke mer kresne enn at de kjøper det de har råd til, og det er ikke alle produkter som forsvinner selv om de har dårligere kvalitet enn vi forbrukere ønsker oss.

Jeg tror at det utsagnet kvalifiserer som en myte. Forbrukerne er ikke mer kresne enn at de kjøper det de har råd til, og det er ikke alle produkter som forsvinner selv om de har dårligere kvalitet enn vi forbrukere ønsker oss.

Med andre ord Sjøtummel, du har kjøpt en båt du har råd til, men ikke har lyst på. :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Nå er ikke jeg i noen økonomisk tilstand som muliggjør kjøp av ny båt. Men når jeg er på messer er det en del ting som umiddelbart gjør at jeg inntar en negativ holdning:

- dresskledt selger

- ombordstigning kun etter avtale

- sleip selger

- ringing med bjeller

- servering av champange eller at flaskene fra festen kvelden før ligger strødd rundt standen

- selger som rakker ned på andres produkter

- selger som ikke tar meg alvorlig

Derimot går humøret til topps hvis:

- selger går i olabukse og genser

- selger gidder å prate med meg selv om jeg sier at lottoen må gå inn før dette blir aktuelt.

- de tilbyr kaffe på standen

- ikke kommer dyttende med en kontrakt men tilbyr visning senere etter avtale

Lunde båt er jo på ingen måte værst i klassen men føler meg liksom ikke helt hjemme hos de gutta der. Beste selger jeg var borti var en kar som solgte Degerø på messen i Bergen: Veldig hyggelig fyr som var lite sleip.

Saken er vel at Bavaria er MYE båt for pengene. Dette slåes fast i flere uavhengige tester, som for øvrig trekker frem en rekke gode egenskaper ved disse båtene. Det som er mer verdt å merke seg, er tilbakemeldinger fra EIERE av Bavaria. De som har seilt båtene i flere sesonger - som sannsynligvis vet MER enn disse testerene og andre forståsegpåere. Ta en titt på bavariasidene - her finnes mange gode beskrivelser av båten, både på godt og ondt. Hva betyr disse tilbakemeldingene fra dere som eier andre typer båter - ingen ting?? Det blir for meg en noe arrogant holdning.

Vel Sebaldus, for meg er produktet viktigst. Og med det mener jeg totalrammen med produkt/oppfølging/vilje-mulighet til å

rette opp. Produktene kommer til å bli mer og mer like. Da kreves det kapital for markedsføringstiltak som messer..

Dette krever kunnskapsrike annsatte i alle ledd. Kles-kode er forskjellig i hvilkent segment du handler i.

Vil ikke tro Windy, Nord-West osv hiver Blazeren med det første. Deres kunder stiller andre krav.

Vi som kjøper Bavaria er bare glad selgeren har klær. :lol:

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...