Jump to content

En del betraktninger rundt forskjellige seilbåter på messa..

Anonym

Recommended Posts

Neida...skuer ikke båten på selgeren. Men klart det ville spillt inn om jeg skulle handlet ny båt. Bavaria var enerådende en gang men har siste 2-3 årene fått konkurrenter som er vel verdt å vurdere. Og da kan ting som salgsapperatet komme inn i vurderingen.

Er litt skuffet over Lunde båt siden jeg har fått veldig lite respons på henvendelser til dem. Skjønner jo at båten min er avleggs i Bavariasammenheng med sine 10 år. Men må jo like vel være mulig å svare på en mail om noen håndtak er mulig å få tak i eller gi meg et tilbud på foldepropell? Samtidig skryter veldig mange nettopp av servicen til Lunde og det får meg til å tenke at man yter god service til dem man regner med vil bytte inn raskt mens andre (f.eks de med importbåter) er det ikke så nøye med.

. Og da kan ting som salgsapperatet komme inn i vurderingen.

Er litt skuffet over Lunde båt siden jeg har fått veldig lite respons på henvendelser til dem. Skjønner jo at båten min er avleggs i Bavariasammenheng med sine 10 år.

Helt enig, det har kommet flere konkurrenter. En kunde som henvender seg uansett hvor en har kjøp båten, bør altid ha høy

pri.

Vi sees!

Med andre ord Sjøtummel, du har kjøpt en båt du har råd til, men ikke har lyst på. :wink:

Slett ikke, men det kan godt hende at jeg har lyst på en dyrere båt enn de jeg faktisk har råd til å kjøpe. Det betyr ikke at jeg ikke har lyst på den båten jeg har råd til og kjøper. :wink:

Slett ikke, men det kan godt hende at jeg har lyst på en dyrere båt enn de jeg faktisk har råd til å kjøpe. Det betyr ikke at jeg ikke har lyst på den båten jeg har råd til og kjøper. :wink:

Det er vel ikke lang tid før de ligger en 43 med el fallwinch på brygga tenker jeg :lol:

Vi sees!

Det er vel ikke lang tid før de ligger en 43 med el fallwinch på brygga tenker jeg :lol:

Om det er Hanse du sikter til så tror jeg hele årets produksjon er bestilt allerede. Overraskende godt salg til folk som bare hadde sett tegningene. Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe feriebolig ved Middelhavet, men båt-alternativet er utrolig fristende. Som seilbåt er den litt for bred, særlig over hekken, og litt for flatbunnet etter min smak. (Da behøver jeg kanskje ikke nevne hva jeg mener om f.eks. Bavaria 44vision.) For å seile i hjemlige takter er jeg faktisk mer begeistret for Swedestar 370.

Leveringstid er for øvrig et annet punkt hvor Bavaria kan tilfredsstille ivrige båtkjøpere. Etter det jeg forstår kan Lunde fremdeles levere båten til sommeren om du kjøper nå. Det er det ikke mange andre som kan. Kombinasjonen lav pris, rask levering og god kundebehandling er nok en stor del av det mange kjøpere legger i begrepet kvalitet. Mange båtkjøpere legger også vekt på størrelse, og Bavaria er flinke på dette også.

Du har jo Arcona 400, svensk bygget i Estland. Seiler oså meget bra

Tja, jeg vurderte faktisk Arcona 370 da jeg var på båtjakt sist. Problemet var at riggen er litt for høy for farvannet hvor jeg seiler. 400 er ikke aktuell for meg, men det er mulig at andre på båtplassen lar seg begeistre av 40DS når den kommer.

Kombinasjonen lav pris, rask levering og god kundebehandling er nok en stor del av det mange kjøpere legger i begrepet kvalitet. Mange båtkjøpere legger også vekt på størrelse, og Bavaria er flinke på dette også.

Etter å ha sjekket en del priser i det siste på div seilbåter mener jeg at både Hanse og øvrige kommer meget godt ut av det sammenliknet med Bavaria. Jeg oppfatter at Hanse 370 nå er rimeligere enn tilsvarende utstyrt Bav 37. Forskjellen ligger i null rabatt hos Bavaria, mens du får opp mot 100.000 hos Hanse. Skulle jeg kjøpt i dag hadde jeg bestilt Hanse 370, men med nr. 2 på vei i oktober er det ikke noe poeng å skifte båt i år eller til neste år, men morro å sjekke. Har lagd meg et xls ark der jeg har tenkt å sammenlikne modellene juster for rabatter og utstyr som er standard der og ekstra her osv osv... Først da får du riktig bilde.

Når det gjelder levering kunne iallefall Hanse leveres denne sommeren i forrige uke, men det begynte å haste med å få inn bestillingen...

Når det gjelder Bavaria så er det flotte båter, men antakelig er det svært få som har prøveseilt en av dem før de kjøper... Spurte faktis en selger hos Lunde om dette for noen år siden og han sa at de prøvde å unngå det, det var typisk at de som skulle prøve ikke kjøpte... Jeg ble jo noe skepiske, men han forklarte det med at det var typisk dem som bare ville prøve hvordan det var å seile uten å betale for det... Hmmm... Vel, flotte båter, men jeg er langt fra sikker på at jeg velger en båt som er limt innerline i og som også overbygget er limt til skroget. Det er jeg skeptisk til. Holder på med å sjekke ut hvordan de aktuelle båtene bygges og har planlagt en tråd om dette sett i forhold til pris når jeg har fått oversikten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg spurte på messen hva en Hanse 430 kom på ferdig på sjøen. Svaret var 1,5. Jeg spurte heller ikke konkret hvilket utstyrsnivå den hadde. Men det var levert Kiel.

Jeg oppfattet prisen som rimelig. Tror fremover att andelen av Bav,Hanse,Jeanneau og Benetau vil øke sterkt. Ikke like sikker på Hunter. Men Dufour, Delphia bør ha muligheten til å øke. Når det gjelder Orust har noen av merkene en fast kundekrets.

Katamaraner har jeg stort ? rundt. Dette pga bredden. Longside,samme som en-skrog, men båser, havner sliter du.

I hvertfall i Oslofjorden og sørover

Vi sees!

Har lagd meg et xls ark der jeg har tenkt å sammenlikne modellene juster for rabatter og utstyr som er standard der og ekstra her osv osv... Først da får du riktig bilde.

Hadde vært veldig interessant om du delte noe av dette med oss? :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når det gjelder Bavaria så er det flotte båter, men antakelig er det svært få som har prøveseilt en av dem før de kjøper... Spurte faktis en selger hos Lunde om dette for noen år siden og han sa at de prøvde å unngå det, det var typisk at de som skulle prøve ikke kjøpte... Jeg ble jo noe skepiske, men han forklarte det med at det var typisk dem som bare ville prøve hvordan det var å seile uten å betale for det... Hmmm...

Jeg tror ikke en bilforhandler ville solgt noe særlig hvis han hadde den instillingen, men båt er båt :lol:

Spurte faktis en selger hos Lunde om dette for noen år siden og han sa at de prøvde å unngå det, det var typisk at de som skulle prøve ikke kjøpte... Jeg ble jo noe skepiske, men han forklarte det med at det var typisk dem som bare ville prøve hvordan det var å seile uten å betale for det...

Enda et argument, i en lang rekke, for at jeg aldri skal ha en Bavaria.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Jeg synes Bavaria ofte er vinner i regattaer jeg leser om...

At selger prøver å unngå prøveseiling er vel ikke det samme som å nekte det. Bavaria er helt kurante båter, men det er villedende reklame å oppgi pris for båt levert Tyskland -når kunden ikke får lov å hente den der selv.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

At selger prøver å unngå prøveseiling er vel ikke det samme som å nekte det.

For alt hva jeg vet så er det sånn med alle selgere av seilbåter(?), men i en idiell verden så burde det heller være en forutsetning for å få kjøpt at man prøveseiler før kontrakt skrives!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

baatsmann:

"Tror fremover att andelen av Bav,Hanse,Jeanneau og Benetau vil øke sterkt. Ikke like sikker på Hunter. Men Dufour, Delphia bør ha muligheten til å øke. Når det gjelder Orust har noen av merkene en fast kundekrets."

Tror du tar feil. I alle fall så lenge markedet er så hett som nå. I Europa (og verden for øvrig) produseres det en mengde ulike båtmerker som er bortimot ukjente her hjemme. Men nær månedlig kan man lese om produsenter som nå har fått sine salgsrepresentanter i Norge. Det norske markedet har etterhvert fått et volum som vekker interesse utover rekken av de tradisjonelle verftene. Og takk og pris for det. Mangfold er topp. Dessuten skulle det bare mangle, så mye flott så lages rundt omkring.

I gode tider som nå tar flere seg råd til å virkeliggjøre den ultimate drømmen, som gjerne skiller seg en smule fra båten til hvermansen i nabobåsen. Enten det dreier seg om seilegenskaper, bokomfort, eksklusivitet eller andre preferanser. Tror ikke båtmarkedet i så måte er vesentlig annerledes enn andre markeder.

De store tyske og franske verftene har i dag en høy markedsandel, og har hatt det i en del år. Er ganske så overbevist om at mange eiere av dagens storselgere vokser seg ut av og over i andre båtmerker etterhvert som nye ønsker og behov oppstår - som eks. X-Yachts, J-boats, Luffe, Finngulf, Grand Soleil, Elan, Salona, Dehler, C&C, Etap, Ovni, og 20-30 andre mindre produsenter som f.eks SwedeStar, CB osv.osv.

I gode tider øker mangfoldet, i tyngre blir det mer standard. Det er min erfaring.

At Bavaria-Beneteau-Jeanneau-segmentet også helt dominerende på bruktmarkedet, er neppe den beste indikasjonen på på økte markedsandeler fremover.

Utstillingen "Båter i sjøen" utenfor Sandvika er langt mer interessant og representativ for det som rører seg enn vårens eventyr i Lillestrøm. Til Sandvika er det flere større og ikke minst mindre importører som tar seg råd og bryet med å stille ut.

Wave

De store tyske og franske verftene har i dag en høy markedsandel, og har hatt det i en del år. Er ganske så overbevist om at mange eiere av dagens storselgere vokser seg ut av og over i andre båtmerker etterhvert som nye ønsker og behov oppstår - som eks. X-Yachts, J-boats, Luffe, Finngulf, Grand Soleil, Elan, Salona, Dehler, C&C, Etap, Ovni, og 20-30 andre mindre produsenter som f.eks SwedeStar, CB osv.osv.

Her nevner du mange flotte båter. De vil være i markedet, men ikke sikker på at de vil selge mye.

Kjenner Luffe, X-Yachts, Gran soleil relativt greit. Men storselgere blir det ikke. Vet att X-yachts har solgt til Rune Nilson og

gutta. Var 18 X 41 for lev 2008.

Vis det brukt litt mere kapital blant disse lev, vil det kunne skje en endring. Men hvor mange av de har en skikkelig

utstilling utenom X-Yachts på Vinterbro, GS i son og Ovni leangbukta.

Men du nevner mange krembåter her. Og enig Båter i sjøen er mye bedre utstilling. Sett også opp Contest og Sunbeam.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Enda et argument, i en lang rekke, for at jeg aldri skal ha en Bavaria.

Jeg ble tilbudt prøveseile så her er det flere sannheter. Nå ser det ut til at flere importører forhandlere begynner å tilby det samme altså at man kan se alle modellene og prøve dem.

SRA:

Praksis har alltid vært varierende. For et par år siden fikk jeg absolutt nei fra Hanse om prøveseiling.

I forkant av mitt eget kjøp av nybåt, ble jeg invitert til Gøteborg for prøveseiling. Har selv hatt med potensielle kunder ut på prøveseiling i Oslofjorden i regi av forhandleren.

Å kjøpe båt kun ut fra bilder og messebesøk blir som å velge seg ektefelle fra en eller annen tilfeldig catwalk. Kan gå veldig bra, og definitivt vice versa -med mye fake, staffasje og ikke alltid like originale deler.

Bavaria er jo en av de få man kan prøveseile de fleste modellene i Norge, man kan ta på dem tiite ordentlig osv. Ikke bare en gang hvis man reiser til verftet. Har selv vært i en privatbåt å titta da importør ikke hadde båt å vise og det syntes jeg var litt ubehageligt (tiitte i andre sine skap osv)

Så slik sett så skjuler Bavaria ikke noe, kom og titt og prøv sier jo de! !

Det positive er at man nå kan titte på flere seilbåter og da sammenligne, nå først og fremst de franske som også tilbyr dette.

Det betyr for oss forbrukere - økt konkuranse - billigere - bedre.

Samme gjør NB - spredt forhandlernett, masseproduksjon og produktutvikling

Samme gjorde: Draco og Maxi - begge disse to masseproduserte båter og satset på et forhandlernett nasjonalt og internasjonalt.

Jeg spurte på messen hva en Hanse 430 kom på ferdig på sjøen. Svaret var 1,5. Jeg spurte heller ikke konkret hvilket utstyrsnivå den hadde. Men det var levert Kiel.
Legg til 300000.- så er du der. 1,5 er jo ikke mer enn en noelunde utstyrt 400e.[/

Jeg har et vennepar som har en ny Hanse 370 som kom på vannet forrige helg. Den kom på 1,4 - da har de gjort litt selv (hvertfall priming og stoffing)

Selv ser jeg ikke noe stort poeng i prøveseiling. Jeg er en av de som har kjøpt 3 seilbåter uten prøveseiling. Likevel følte jeg meg aldri lurt. Hvis man ser litt på data som seilareal, kjølvekt, kjøldybde, skrogform, så er det rimelig forutsigbart hvordan båten vil oppføre seg. Eneste jeg ville ha prøveseilt, er en evt katamaran siden jeg ikke erfaring med slike. For folk som ikke har erfaring med seiling kan det jo være nyttig, men hvis man ikke har en referanse vil sansynligvis alle seilbåter føles gode. Dette pga at seilbåter generelt er tryggere, mer stabile, lettere å manøvrere og har bedre sjøegenskaper enn motorbåter. :yesnod:

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...