Sun Flyer Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 (redigert) hun seglar like snabbt trots rev o kryssfokk....... er det det du mener med lettsejlt o familjevenlig? Ja, hun seiler raskere. Og man har en seilføring som fungerer i vindstyrker mellom 5 og 30 knop. Hva mener du er familievennelig, da? Redigert 23.Mars.2007 av jeanneau (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 med familjevänlig mener jag en relativt styv båt som ikke behöver revas i förste taget....klarer litt större spennvidd i vindregistret enkel segelföring, ev. självslående fokk. en passe stor båt för familjen... ikke 40+ fot, snarare 30-34 en båt som ligger still i vannet vid havnmanöver hyfsad motor farten har mindre betydelse för familjer på ferie Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 med familjevänlig mener jag en relativt styv båt som ikke behöver revas i förste taget....klarer litt större spennvidd i vindregistret enkel segelföring, ev. självslående fokk. en passe stor båt för familjen... ikke 40+ fot, snarare 30-34 en båt som ligger still i vannet vid havnmanöver hyfsad motor farten har mindre betydelse för familjer på ferie Så du mener at ingen av de to båtene jeg har brukt som eksempel er familievennlige? Seiloppsettet har mye å si for hvor enkel båten er å håndtere. Den båten jeg har nå (som er 40 fot) er enklere å seile alene eller med lite mannskap enn den forrige jeg hadde (35 fot). Den er også bedre å manøvrere for motor pga sin dype kjøl. Motoren er større enn nødvendig (55 hk) noe som føles trygt. Fordelen med litt store båter er at barn får egne lugarer. Her på vestlandet med mye regn er det en fordel (men ikke en nødvendighet). Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 Så du mener at ingen av de to båtene jeg har brukt som eksempel er familievennlige? Hej jeanneau ! kan ikke uttale mig om familievennligheten i dessa 2 båter du nämner, har ikke seglat noen av dem.. men närmare 100m2 segelyta (som du själv säger behöver revas o kryssfokk för att bli hanterlig inomskärs og kännas trygg) det låter ikke som en 'lettsejlt familjebåt' för far o mor o ett par små barn ! tenk vid ett överfallsväder 47 m2 storsejl eller 51 m2 genua som skall bärgas........(ponere på att noe går sönder i rullmekanismen o sejlen måste ner!) sen stikker hun oxo 2,40 vilket begränsar henne en del......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 Hej jeanneau ! kan ikke uttale mig om familievennligheten i dessa 2 båter du nämner, har ikke seglat noen av dem.. men närmare 100m2 segelyta (som du själv säger behöver revas o kryssfokk för att bli hanterlig inomskärs og kännas trygg) det låter ikke som en 'lettsejlt familjebåt' för far o mor o ett par små barn ! tenk vid ett överfallsväder 47 m2 storsejl eller 51 m2 genua som skall bärgas........(ponere på att noe går sönder i rullmekanismen o sejlen måste ner!) sen stikker hun oxo 2,40 vilket begränsar henne en del......... Nå kvervulerer du. Når sa jeg at den må reves tidlig? Man KAN hjøre det hvis man vil seile ekstra snilt. Velger man ikke heller en kryssfokk eller 105% genoa for skjærgårdssegling? 40.7 er stivere enn alle rene turbåter det er naturlig å sammenligne med. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 Nej kverulerer ikke har en kompis som har en First 36,7 det er vel lillasyster til 40,7an ??? den er mkt snabb o livlig......tror hun har runt 1,30 i LYS hun er otroligt snabb...alltid först över mållinjen på våra tisdagseglingar...tyvärr alltid sist eller nestsist efter lyskorrigeringen. (men det beror nog på att lystalet kan vare för högt satt eller att kompisen ikke er tillräckligt bra...det er vel fortfarnde relativt nye båtar!) men hun er veldi livlig.....definivt ingen båt jag skulle klassa som familjevennlig i en liten kuling o med familj ombord ! (guttesegling er noe annet ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ulysses Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 Vil du da gjøre en vurdering av båten min?3 meter bred 3,1 tonn 1,1 tonn kjøl 2,4 meter dypgående 57kvm seil 7/8 dels rigg Roret stikker kun 1,30 Etter din regnemåte skal jo båten min være heftigere enn en First 40.7 Interessant. Båten min er ganske lik, men med noen forskjeller: 3.3 meter bred 3.1 tonn 1.2 tonn kjøl (bulb) 1.75 meter dypgående 57 kvm seil 9/10 rigg Roret stikker ca 1.50 Guyline 95 HR har LYS på 1.14 Min Mani 32 har LYS på 1.21 Hvilken som er raskest sier LYS-tallet mye om. Hvilken som er mest behagelig i mye vær klarer jeg ikke å lese ut av disse dataene. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 (redigert) Gunga: Jeg òg kjenner mange som har 36,7. Siden de har samme lys-tall som meg selv prater jeg mye med dem. Ja, båten er livlig. Men ta heller opp en kryssfokk og et rev i storen. Da er den fremdeles rask i mellomvind, og i sterk vind oppfører den seg som en stiv havseiler. 40,7 har høyere ballast %enn 36,7 (kjølen veier 1 ton mer og er i tillegg dypere..) Redigert 23.Mars.2007 av jeanneau (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 Interessant. Båten min er ganske lik, men med noen forskjeller:3.3 meter bred 3.1 tonn 1.2 tonn kjøl (bulb) 1.75 meter dypgående 57 kvm seil 9/10 rigg Roret stikker ca 1.50 Guyline 95 HR har LYS på 1.14 Min Mani 32 har LYS på 1.21 Hvilken som er raskest sier LYS-tallet mye om. Hvilken som er mest behagelig i mye vær klarer jeg ikke å lese ut av disse dataene. Det er jo mulig at ballasten ikke kommer like langt ned med senkekjøl. Noe av ballasten ligger ofte i bunn av båten. Celin sier at "kjøltrumman skaper turbulens" og at lettvindsegenskapene blir foringet av den dype kjølen. (for mye våt flate). Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.