VortexSurfer Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 tenkte på testpilot i betydningen av å få betalt for det, samt å være med å løse problemene som oppstår. (Men det hjelper jo ikke dersom importør/forhandler bare sier "hvilke problemer...?") Hehe,joda jeg har jobbet en del opp mot Marinepower da de slet med Optimaxen gitt dem tips og slikt..... Videre så har jeg en kompis som ødela ikke mindre enn 3-TRE!!! 250 E-TEC i løpet av mindre enn 9 måneder!!, da var jeg i møte med Fische-Marine hær oppe Grunnen til at vi sliter med å finne motorer som holder,er at vi driver med Rafting og slik kjøring henter ut 110% av motoreffekten når havet er tøft og du har med 10-12 passasjerer... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hørte om to karer med hastverk i en 21 fots RIB, som tilbakela 30NM med en 150 Hk motor i full storm på Trondeimsfjorden... De 16mm rustfrie boltene som holdt motoren rølyk tvers av, unntagen EN; De kom iland med motoren på skrå! Temmelig blodige også... Under slike "stunt" er det neppe NOEN motor som holder! Det går sikkert an å kjøre ihjel hva som helst hvis man er uvøren nok! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
VortexSurfer Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Joda,men dette høres mere ut som galskap Har selv vært ute i Vestfjorden i full storm,med passasjerer Men selvfølgelig så finns det idioter som klarer å ødelegge enhver motor.... anser meg ikke som en av dem,da jeg har jobbet med båtmotorer i over 20 år allerede og i tillegg så har jeg alltid kjørt båt Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Forresten,den Optimax`en din,hvor mange timer har den?? 200? Hei, den har gått ca: 150 timer siden jeg kjøpte den ny.Som tidligere fortalt er det en 115 hk (ikke 150) Ellers bruker jeg den ikke til Rafting. Har den til service hver høst og har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra serviceverkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 ...Grunnen til at vi sliter med å finne motorer som holder,er at vi driver med Rafting og slik kjøring henter ut 110% av motoreffekten når havet er tøft og du har med 10-12 passasjerer... ... Men selvfølgelig så finns det idioter som klarer å ødelegge enhver motor.... anser meg ikke som en av dem,da jeg har jobbet med båtmotorer i over 20 år allerede og i tillegg så har jeg alltid kjørt båt Eeehh, Å hente ut 110% av motoreffekten? Spørr kanskje dumt, men: Hadde det ikke vært bedre å bruke motorpakke med mere Hk?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
VortexSurfer Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 (redigert) Hei, den har gått ca: 150 timer siden jeg kjøpte den ny.Som tidligere fortalt er det en 115 hk (ikke 150)Ellers bruker jeg den ikke til Rafting. Har den til service hver høst og har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra serviceverkstedet. Okei,150 timer på snart 4 år.....det klarer de fleste motorer Men når du kjører opptil 1500 timer i året så setter du større krav til motorene og det var slikt de gamle Optimaxene/HPDIene ikke klarte med Suzuki`en har til nå oppført seg eksemplarisk og har per i dag flere timer enn noen av de motorene som jeg var nær da de smalt Har vært Yama-mann jeg og en gang i tiden,men nu er det Suzuki som gjelder for meg Redigert 20.Mars.2007 av VortexSurfer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Tror ikke BRP jukser med en prestisje PR-video, Daffy... Det hadde blitt for lett for konkurrentene å tilbakevise.Tror vel heller ikke de vil jukse. Jeg har bare litt vanskelig for å forstå at denne båten ikke skulle gå i plan med en hvilken som helst 225 hk motor. Fokuset er hele veien på kreftene i bunndraget til 2-takterne. De har tatt et strategisk valg på 2-takt i en tid der alle andre satser på 4-takt.Ja hedre dem for det Det har jo vært diskutert opp og ned både her og andre steder. Også på Sjøen for alle la jeg merke til. Var blant annet en hyggelig kar som kom og diskuterte det med meg frem til en selger av begge deler kom og han kunne ikke hverken bekrefte eller avkrefte noe. Eneste han sa var at det ikke spilte noen rolle fordi båtene han solgte var ribber og de var i plan på en båtlengde uansett. Med bakgrunn i OMC siste krumspring med Ficht som førte til konkurs kreves det en sterk og offensiv satsing for å bringe tilliten tilbake til merket.. - Men personlig mener jeg det blir feil å teste den mot 4-taktere, selv om de må kjempe i mot markedsmakta til 4-taktsmenigheten.....Absolutt men det er nok et nødvendig onde for å bevise dette. Men det gjelder jo kun for de som har behov for kreftene i startøyeblikket. Og da kan man jo fristes til å si at man er undermotorisert hvis dette er problemet Aaahhh... -Hør bare på lyden når E-tec drar av gårde..... - Ingen tvil..... Edit 2; -Mer lyd Nå må du gi deg med denne E-tec promoteringen din Kan jo bli fristet til å konvertere her Neida synes det er artige videoer vi har fått se her. Pratet med en E-tec selger på messen. Han sa at disse gikk glatt gjennom med henblikk på de nye støykravene fra EU også. Hvis jeg ikke misforsto ham sa han at målingene var litt høye på fullt turtall men de lydene var lyder mennesket ikke kunne høre så det ble godkjent. Han mente at det var en verre, mer ubehagelig summelyd i 4-taktsmotorene. 2-takterne har dette herlige kicket i mellomregisteret, som etter min mening er det vi ser utslaget av her.Hvordan blir dette med de kompressormatede 4-taktsmotorene da? Kan det nærme seg der? (Skulle også likt å visst hva slags propeller som ble brukt i disse 'testene' da..)Var vel dette jeg tenkte på da jeg antydet juks ja Har jo vært det jo!! Men,kan si deg en ting at jeg har kjørt det meste av Outboards og at jeg har endt opp med Suzuki sier vel sitt Det overasker meg ikke akkurat. Suzuki er bra motorer det... Men det overasker meg at ikke Yamahaen holdt mål.Har vel stort sett regnet de som iallefall likeverdige i de motorstørrelsene der. Har vært Yama-mann jeg og en gang i tiden,men nu er det Suzuki som gjelder for meg Med meg er det motsatt Ikke at jeg ville hatt store problemer med å kjøpe en Suzuki motor da Men det er noe med "Touching your heart" Nei helt ærlig så er det vel mest annenhåndsverdien det gjelder. en stor % andel av Norge er jo blitt lobotomert til å mene at Yamaha er best . og nå er jaggu jeg en av dem Men Suzuki har jobbet godt de siste årene de også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Vel... Marwin har vel satt fingeren på et vesentlig punkt... Her er forresten en liten videosnutt av han når han er ute å prøvekjører den nye E-tec én sin. Han har forøvrig tatt lugartaket av Hardy´en for å få den rette fartfølelsen..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 (redigert) Har en kar ikke langt fra meg som har blitt saksøkt for erstatning av personskade etter at Veradoen plutselig ga full pinne inn i kaia da han skulle legge til!!! Videre så har dette skjedd så ofte at nu prøver han og få hevet kjøpet.... imens så ligger båten i ro da han ikke tør bruke den Jeg snakker om styring... ikke gass&gir... - Det er det CT i VMB som ønsker seg... - Har dere ikke passasjerulykkesforsikring når dere er ute og surfer?? Redigert 20.Mars.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ok67 Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Vel... Marwin har vel satt fingeren på et vesentlig punkt... Her er forresten en liten videosnutt av han når han er ute å prøvekjører den nye E-tec én sin. Han har forøvrig tatt lugartaket av Hardy´en for å få den rette fartfølelsen..... Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Meget bra Men han må jo ha hatt dårlige klær siden han som satt uten styrekonsoll beholdt de på Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
VortexSurfer Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Jeg snakker om styring... ikke gass&gir... - Det er det CT i VMB som ønsker seg... - Har dere ikke passasjerulykkesforsikring når dere er ute og surfer?? Selvfølgelig har vi forsikring... MEN, problemet her er jo at mannen ikke tør bruke motoren med dette kontrollsystemet Og denne person-skaden er jo en skade som følge av at dette systemet ikke er sikkert nok... ok? Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Eeehh, Å hente ut 110% av motoreffekten? Spørr kanskje dumt, men: Hadde det ikke vært bedre å bruke motorpakke med mere Hk?? 110% = Satt på spissen kanskje Men disse motorene sliter noe voldsomt i perioder Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Vel... Marwin har vel satt fingeren på et vesentlig punkt... Her er forresten en liten videosnutt av han når han er ute å prøvekjører den nye E-tec én sin. Han har forøvrig tatt lugartaket av Hardy´en for å få den rette fartfølelsen..... Sikkert bra båt, men Hardy er det neppe... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Andy Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Interressant å merke seg at konklusjonen i Vi Menn Båt sin test, samt VortexSurfer sin ekstrem-langtidstest bekrefter det jeg forsåvidt visste fra før: Suzuki er fremst i dagens påhengermarked. Både egenskaper og holdbarhet er helt på topp P.S. gleder meg som en unge til snart å få høre lyden av DF140'en igjen, kun uker til den skal på vannet Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 23.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2007 (redigert) Interressant å merke seg at konklusjonen i Vi Menn Båt sin test, samt VortexSurfer sin ekstrem-langtidstest bekrefter det jeg forsåvidt visste fra før Hvordan "visste" du dette? Det skal bemerkes i denne sammenheng at på de flest amerikanske boatin´ forums er det sjelden spørsmål om problemer på 4-taktere. Suzi 4-T er nesten ikke nevnt i det hele tatt. Dette kan jo ha en sammenheng med salget; i forhold ligger det cirka Suzi/Yammi 1:100 og Yammi/Merc -andre US 1:500.(Ta disse tall med en liten klype saltvann, da jeg ikke kan verifisere disse) Det skal ikke stikkes under en stol at Suzi har gjort en snuoperasjon som savner sidestykke i påhengsmotorsammenheng -det samme som BRP er i ferd med å gjøre nå. I Norge selges ca 8000 Yamaha pr. år - ca det samme som selges kun i staten Florida pr. måned.... det meste som dreier seg om feil i forumene, er 2-stroke relatert - etter min mening er det i det vesentlige brukerrelaterte feil. Mye av dette er gamle motorer. Jeg har en oppfatning om (og den er min!!) at etterhvert som 4-T parken blir eldre, vil disse dominere tiltakspørsmålene og kostnadsnivået. Særlig i US, hvor brukerne er etter min oppfatning er plutselige, situasjonskjøpere.... I hvertfall mange av de.... Ingen tvil om at du har en kjempebra motor, Andy... men kunne du velge da du kjøpte den? - Jeg kunne.... Redigert 24.Mars.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
VortexSurfer Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Ingen tvil om at du har en kjempebra motor, Andy... men kunne du velge da du kjøpte den? - Jeg kunne.... Jeg kunne også velge da jeg kjøpte min ,og må si det gleder meg at Suzuki tar mer og mer av markedet....det har de virkelig fortjent.. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Meget bra Men han må jo ha hatt dårlige klær siden han som satt uten styrekonsoll beholdt de på - moralen bør være; -Har du råd til E-tec, shopper du ikke "outfits" på Dressmann... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Sikkert bra båt, men Hardy er det neppe... [/quote Well, Marvin... Hvilken båt ville du vært ute i en kulingsdag i Trondheimsfjorden... -Jeg hadde valgt å sitte på med deg..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 (redigert) Selvfølgelig har vi forsikring... MEN, problemet her er jo at mannen ikke tør bruke motoren med dette kontrollsystemet Og denne person-skaden er jo en skade som følge av at dette systemet ikke er sikkert nok... ok? Det er da veldig rart at dette inntrufne momentet ikke er kjent av produsenten i USA.... - Som kan risikere kjempesøksmål hvis så er tilfelle.... Jeg vil nok anbefale deg og alle dine kamerater å ta kontakt med de respektive moderselskaper når øyensynelig de inntrufne - etter hva du hevder - berettige reklamasjonsforhold - selv om de er utferdiget for forbruker/fritidsbruk - og påberopes for kommersiell drift - for å få en best mulig kvalitetssikring av behandlingen... -kun et hyggelig ment tips i fra meg.... PS, Yamaha påberoper seg å rette seg etter bestemmelsene i norsk kjøpslov......5 år..... -For forbrukere..... Redigert 24.Mars.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
kristian Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Dere som legger så mye vekt på testene til VM, her er en fersk test fra våre naboer test 150 hk Her er dessverre ikke Suzuki med, men de andre er der. Yamaha er og har vært markedsleder i 32 år Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 (redigert) Her er en til med 250 hk fra BM Test 250hk Rediger: Ser ut til at linken ikke gir deg testen direkte, scroll ned til Motortester, velg 250hk. Redigert 25.Mars.2007 av kristian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Ingen tvil om at du har en kjempebra motor, Andy... men kunne du velge da du kjøpte den? - Jeg kunne.... Jeg kjøpte båt og motor brukt - 2 år gamle. At det var en Suzuki 4-takter på båten, var en viktig grunn til at jeg valgte nettopp denne båten. Så du kan si at jeg valgte motor, og fikk en bra båt på kjøpet, eller vice verca... Jeg visste da at Suzuki hadde gjort en fantastisk snuoperasjon, fra bråkete, kjappe 2-taktere til solide, seige, stillegående, miljøvennlige 4-taktere. Overlegen teknologi i aktuell klasse med topp vekt/ytelses forhold (186 kg på 140 hk), mest stilleggående motor på markedet i dorgefart, markedsleder på 4-taktere både i Norge og Europa. Og til alle som forventer at 4-taktere skal få store tekniske problemer etter noen år - glem det! Like lite som japanske 4-takts bilmotorer får problemer, er jeg overbevist om at japanske 4-takts båtmotorer vil få det. Honda har vel hatt 4-takters båtmotorer i 30 år. Og disse er minst like solide som 2-taktere. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Her er en til med 250 hk fra BM Test 250hk Dette var testen sin det....konklusjonen ble????? De kan teste så mye de bare vil,har selv erfart etter tusenvis av timer at Yama er en dalende stjerne og at Suzuki er det merket som øker mest på salgsstatistikkene Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Jeg kjøpte båt og motor brukt - 2 år gamle. At det var en Suzuki 4-takter på båten, var en viktig grunn til at jeg valgte nettopp denne båten. Så du kan si at jeg valgte motor, og fikk en bra båt på kjøpet, eller vice verca... Jeg visste da at Suzuki hadde gjort en fantastisk snuoperasjon, fra bråkete, kjappe 2-taktere til solide, seige, stillegående, miljøvennlige 4-taktere. Overlegen teknologi i aktuell klasse med topp vekt/ytelses forhold (186 kg på 140 hk), mest stilleggående motor på markedet i dorgefart, markedsleder på 4-taktere både i Norge og Europa. Og til alle som forventer at 4-taktere skal få store tekniske problemer etter noen år - glem det! Like lite som japanske 4-takts bilmotorer får problemer, er jeg overbevist om at japanske 4-takts båtmotorer vil få det. Honda har vel hatt 4-takters båtmotorer i 30 år. Og disse er minst like solide som 2-taktere. WORD!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.