Jump to content

er dere skeptiske til gamle båter


nor star 290..

Recommended Posts

lurer på en båt i fra 78 med motorer fra samme årstall men er litt skeptisk til så gammel båt og motorer hvor lett er det å selge en slik båt om 5år da er jo båten godt over 30 år ville dere vært skeptisk til å kjøpe så gammelt. båten er en powles 36 med fly og 2x 212hk sabre motor. egentlig hadde jeg bestemt meg for å kjøpe en nyere båt med ganske ny motor men ble litt fasinert av denne, det er jo hytte på sjøen

Link to post
Share on other sites

Vel....litt skeptisk kanskje. Det kommer an på hvordan du ser på det. Er motoren fra -78 må du nok legge inn innvesteringsutgifter her i ditt 5 års perspektiv. Det er derfor ikke sikkert at dette er noen god investering, hvis det er dette du etterspør betrakninger rundt. For øvrig kan det jo være en rekke andre årsaker til at en velger en båt.

 

Kjenner ikke båttypen du beskriver, men jeg regner med at vi snakker om et glassfiberskrog. Her må du inspisere nøye for event. plastpest. Ser skroget bra ut, ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter ift. akkurat dette.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skeptisk? Nei egentlig ikke. Min forrige båt og motor var fra 1979, den nåværende er fra 1978. Det som vel har mest å si er vel delesituasjonen, mange såpass gamle motorer begynner det å bli vanskelig å skaffe deler til. Som for eksempel min... Funderer på å skifte til en nyere motor men båten som sådan tåler alderen veldig greit. Forutsatt at prisen gjenspeiler alder på båt og motorer burde dette være helt kurant!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem med å kjøpe gamle båter så lenge prisen gjenspeiler båten. Det samme kommer jo når en skal selge båten... med en realistisk pris så er ikke dette noe problem... Når det gjelder båt og motor som nærmer seg 30 år så er det gjerne slik at det er vanskelig å si hvordan dette har vært tatt vare på i disse 30 årene... Overraskelser vil selvsagt kunne dukke opp her som ellers, men er dette tatt godt vare på så trtenger det ikke bety noe som helst... men er det ikke så er det en annen sak....

 

Er ikke førsteinntrykket bra her så er det vel ikke noen grunn til å tro at de andre inntrykkene vil være bedre... Dette er min filosofi på gamle ting, og jeg har hatt haugevis av gammelt "dritt" men kun en gammel båt, fra 78.... og jeg gråt ikke da den gikk ut fjorden ved salg og ny båt(2 mnd gammel) ble anskaffet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 84 modell i høst jeg , hadde en 82 fra før . Nå har jeg holdt på og skrudd i et par dager å banne det meste opp å ned , etter bytta av gear vaier fra FB . Han som bygde denna tenkte ikke at det måtte gjøres en gang , men men smiler mye bredere idag når alt er bra igjen . Men det du spør , kjøpe gammelt er jo det at motor kansje må ha en runde snart . Men ser du i motorrom og ellers på båten , at dette har vært holdt iorden så er det null problem . Ser i havna hos oss , der kommer folk med verktøykassa og i krigshumør om dem har nesten ny båt til 3-4 mill eller ei gammal snekke . Alle skrur litt har jeg inntrykk av ,er noe hele tia ( nesten da ) . Her nede i sør så griner vi på nesa når motor har gått over 2.000 timer , lenger oppi landet går vel sjarkane 10.000 timer før dem gjør noe som helst .

Er båten fin og bra holdt og du liker den , og prisen er ok for deg så løp å kjøp . Lykke til

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Med mine 10 tommeltotter så er jeg skeptisk som bare det, ja faktisk så skeptisk at jeg ville aldri vurdert å kjøpe en så gammel båt, for ikke si motor/er!

 

Og sånn tror jeg også at det store flertallet tenker (men kanskje ikke blant baatplassens medlemmer?), og det vil man også merke når båten skal selges igjen. Kan ende opp med å bli et gedigent pengesluk hvor man må "kaste gode penger etter dårlige"! Og husk at neste kjøper vil bare betale for en brøkdel av alt det du har puttet inn i båten!

 

Negativ? Realistisk? Tja, sikkert mange meninger om det! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har en Conway26 1981 modell. En ganske sjelden båt her i Norge, med en ukurant båtmotor (GM). Har etterhvert lagt en del penger ned i denne båten, men kan nok ikke regne med å få det samme igjen hvis jeg vil selge den. Dette tenker jeg utifra de siste årenes salgstall av nyere båter. Er ikke nok folk tror jeg til at jeg kan håpe å få igjen det jeg vil ha for denne.

Blir nok derfor til at jeg beholder den jeg har. Mye skruing blir det nok, men mye av det kommer fra deg selv. Er jo noen som har brukt båten før deg som fint har klart å leve med den slik den har vært.

Båten jeg hadde før denne var en 1976 modell. På hvisse steder var den faktisk finere i skroget enn den jeg har nå.

Er ikke skeptisk til eldre båter ihvertfall, men drømmen er jo alltids en helt ny en.........

Link to post
Share on other sites

Med mine 10 tommeltotter så er jeg skeptisk som bare det, ja faktisk så skeptisk at jeg ville aldri vurdert å kjøpe en så gammel båt, for ikke si motor/er!

 

er litt enig, bare se på finn.no hvor gamle båtene er og hvor gamle motorene er. Båter fra `78 har som regel nyere motorer.

 

Selve båten hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med hvis den så fin og velbrukt ut, men motorer fra `78 i en fritidsbåt... er for meg litt utrygt. Bare pass på å sjekke tilstanden på motorene skikkelig. En mekaniker med veltrent øye for dette finner sikkert noe å pukke på, noe som kan gi avslag i prisen.

 

Bare regn med å bytte motorer når du kjøper den.

Link to post
Share on other sites

skeptisk som bare det, ja faktisk så skeptisk at jeg ville aldri vurdert å kjøpe en så gammel båt, for ikke si motor/er!

 

:smiley: Har bare kjøpt eller fått gammelt skrot, det har gitt meg mye glede og littegrann bekymringer.

Alt er en prioritering, skal man betale seg halvt i hjel på nytt, det har jeg valgt å ikke gjøre.

For all del det må være noe eget med nytt eller nyere, flott for dem som får det til :smiley:

1978 er ingen alder, men man må jo være obs på at maskineriet er bortimot 30 år.

1964, 1965, 1979, ?, ? og motor fra bl.a. 1969 ,det er fine greier :rolleyes:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg vil trives godt i min båt fra 1911, jeg. Det er gammelt det.. :lol:

 

Men alvorlig så er jo dette et spørsmål om motorer hovedsaklig. Om din pris på 1978 båt(motorer gjenspeiler at du kanskje om et år eller fem må inn med byttemotorer (setter vel kanskje ikke 2 x 250 hk. sprell nye i en båt fra 1978), så er det vel ikke noe galt i det. Forutsetter jo at skrog /innredning er godt tatt vare på, og ikke har strukturelle skader. Hytte på vannet med gode/brukte motorer til kanskje tilnærmet samme pris som 2 nye motorer høres greit ut synes jeg...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det betinger jo at du har anledning til å skru selv, eller at du har økonomisk ryggradd til å slippe proffene ombord. Jeg synes i grunnen vedlikeholdet er en del av båtlivet. Jeg har alltid hatt gamle båter og vil ikke stusse på å kjøpe en båt fra 1970 for den saks skyld. Men prisen må være riktig! Det er mange vakre damer fra 70 og 80 tallet. Se spesiellt på trawlerene. Men treskrog styrer jeg unna. Da må du kunne faget.

Link to post
Share on other sites

Er veldig fornøyd med min båt fra 1985. :lol:

Vi har sett på nye båter, men kozer oss veldig i den vi har. Også er det de vanene man legger seg til da.

Sitte oppå akterkabinen med kaffen om morgenen i solen :cheers: , oppå hardtoppen med fjernkontrollen til autopiloten når du siger avsted i roligt tempo på stille hav :seeya: . Blir nesten som flybridge. :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

hadde vært greit visst noen har peiling på hvor høyt forbruk man må regne med en båt på 8,5 tonn med 2 stk ford sabre 212 hk i marsjfart

 

Mye!!! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si, men her er et forslag.... antatt litt tungdrevet skrog, det er US Gallon som er 3,78 liter.

Denne vil da dra rundt 95 liter i timen på maks (4,75 liter pr nm) og rundt 50-55 liter ved marsjfart..3,5 liter pr. nm, marsj er satt til rundt 400 rpm under max, og max er antatt til 2600 rpm.

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 411.3 SAE hp ( 306.7 kW) @ 2600 RPM

Max Speed: 20.0 kts

Fuel: 25 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 262 SAE hp ( 195.4 kW) @ 2200 RPM

Cruising Speed: 16.0 kts

Fuel: 15 US Gall/Hr (typical)

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, JEG er ikke skeptisk til eldre båter.

Men det krever at man er nøye med å kontrollere mest mulig før kjøp.

Ofte er eldre båter mere solid bygget en nye, hvor dimmensjonene er blitt et kompromiss....

 

Henvisning til et par strenger hvor temaet har vært berørt tidligere HER og HER.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

prisen han forlanger er 740 000kr og motorene er overhalt i 2003 med borg warner gir og båten har så si alt utstyr

 

Hvis han har dokumentasjon på at det faktisk er en full overhaling som ble utført i 2003 så høres dette veldig kurant ut. Prisen var det ikke noe å si på, i alle fall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...