Jump to content

Oljefilter og termostat til FM S15?


Gabba III

Recommended Posts

Nå skal jeg skal straks i gang med å bytte motor i den gamle snekka mi, og har en ensylindret FM type S15 som skal inn. Jeg vet ikke hvor gammel denne er, men regner med at den er fra rundt 1970. :confused:

 

Jeg lurer på om noen vet typebetegnelse på oljefilterinnsats og termostat som passer til denne? Sannsynligvis er det samme type som tosylindrete FM-motorer, som det finnes en del av. Jeg har fått tak i bruksanvisning og delekatalog til motoren, men det står ikke noe her desverre. :rolleyes:

 

Bilde av oljefilterholderen:

filter.jpg

 

Bilde av termostathuset: (saltvannskjøling)

termostat.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en mulighet :yesnod:

 

Ellers tenkte jeg at det kanskje er noen som har et delenr. til slike filtre så jeg kan kjøpe dem på en bensinstasjon el. hvis de er noen lunde standard?

 

Jeg tror ikke bolten er knekt, mener den ligger i en bøtte med skruer jeg fikk med motoren da jeg kjøpte den i sommer :rolleyes: Blir spennende å se :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet delenummerne til deg.Termostaten er en WAHLER 3033.60.Oljefilteret er BOSCH

1 457 429 210.Dette er delenummerne på de delen jeg fikk fra FM i Sarpsborg.Håper de har levert riktig.Jeg har samme motor som deg.Jeg har brukt den en sommer.Nå har jeg restaurert båten i lange tider,men håper å få den på sjøen igjen i sommer.Motoren gikk veldig fint og sikkert.Den jeg har er an av de siste osm FM produserte i 82/83.Jeg vet ikke når de skiftet fra S 10 til S 15,men jeg ville tro at motoren din er nyere en du skriver ?Problemet er vel her som med alle gamle motorer - rust i kjølekappa.

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, utrolig mye god hjelp å få her :smiley:

 

Det blir litt enklere om jeg kan skaffe fra andre kilder også!

 

Det kan godt hende motoren er nyere enn jeg antydet, jeg kjenner lite til den. Jeg har bilde av serienummeret et sted, mulig det kan si noe om alder? Som bildene viser er den litt rusten utvendig og toppen er løs. Jeg har fått slipt og pusset toppen og har dynastarten på service, blir spennende å se hvordan dette går...

 

Hvilke erfaringer har du med motoren?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...