Jump to content

Skisse av septiktank?


zack

Recommended Posts

Har lest mange interesante innlegg om septik/tank.

Holder på med planlegging nå,og lurer på om noen her på forumet har en skisse på hvordan inn i tank og ut fra tank.Har et pumpetoalett,hvor i hvert fall underdelen er under vannlinje.Slangen fra toalettet går ut under vannlinje. Tenkte også å montere pumpe fra tank. Båten er en Saga 27 fra 78, og tanken skal få plass under dørken på styrbord side.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er litt usikker på hva du er på jakt etter her? Ønsker du en skisse av en tank eller hvordan systemet skal kobles?

 

dass.gif

 

6028-50-52.jpg

 

Holder selv på å montere nytt toalett og tank. Jeg har kjøpt denne syrefast fra Maritim, fikk den nå før helga om skal montere den til uka. I Flak katalogen finner du skissene over som viser montering over og under vannflaten.

 

På tanken er det en stuss nede for tømming, en i øvre kant av tanken som er septik inn samt lufting.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Mulig jeg er helt "grønn" men i dette tilfellet må jeg lage et nytt hull i båten,eller kan jeg bruke det jeg har fra den orginale "dassen"? Grei løsning med det at man kan velge om man vil ha direkt utløp,eller til tank. Da må jeg vel ha et gren eller en Y som jeg kan vri dit jeg vil ha "møkka" og en Y på utløpet,eller pumper jeg jeg det bare tilbake i "dassen" da?

Link to post
Share on other sites

Hei

Har ett forslag om at du tar kontakt med Saga. Etter som jeg forstår skal du plassere tanken der Saga også plasserer den orginalt? Ja da har Saga den fasong syd.

 

Du kan også ta kontakt med West Mekan. Det er de som lager/ laget tankene og annet utstyr til Saga.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Mulig jeg er helt "grønn" men i dette tilfellet må jeg lage et nytt hull i båten,eller kan jeg bruke det jeg har fra den orginale "dassen"? Grei løsning med det at man kan velge om man vil ha direkt utløp,eller til tank. Da må jeg vel ha et gren eller en Y som jeg kan vri dit jeg vil ha "møkka" og en Y på utløpet,eller pumper jeg jeg det bare tilbake i "dassen" da?

 

Hei Igjen,

 

Dersom du ønsker å ha muligheten til direkte utløp utenom septik må du legge inn et ekstra utløp samt en treveis ventil for å velge om du skal til tank eller direkte ut.

 

3211-01.jpg06642_l.jpg

 

Jeg tror ikke jeg ville valgt et ekstra utløp. Dersom du befinner deg så langt til havs at du kan dumpe rett over bord så er det bare å tømme tanken. Hvorfor eget utløp?

 

Selv legger jeg både WC og tank over vannlinja og når jeg ønsker direkte utløp så åpner jeg bare ventilen for gjennomføring ut av tanken. Dritten går da gjennom tanken og rett ut uten et ekstra utløp.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tenkte ekstra utløp når jeg er til "havs".Håpet er at jeg får plass i Telmarkskanalen,og der er de ikke imponert hvis du spyler møkka på sjøen. (drikkevann).Har vært en tur på Tess i dag og fått mange råd og vink,de har nok delene jeg trenger, bortsett fra selve tanken.Har vært i båten nå i kveld og prøvd å få løs den gamle skru ventilen som sitter i bunn, det var et større problem enn jeg hadde trodd. Tenkte jeg skulle bytte alle ventilene til kuleventiler. Skjønner nå at tida til til sjøsetting går fort!!!!!

Ellers takk for mange svar,mange her på siden som har peiling...!

Link to post
Share on other sites

.......Håpet er at jeg får plass i Telmarkskanalen........

Det får du helt sikkert! Driver du med nyinstallasjon av septik vil jeg råde deg til å rigge ekstern tømming i samme slengen. Med såpass liten tank som du skal ha kan det være greit i Telemarkskanalen. Din tank vil garantert være full maange ganger i løpet av en tur opp og ned i Telemarken. Tømming på Ulefoss. Sikkert andre steder også. Det tusser ikke av havner med toilett på land, men noen er det. Ellers er turen absolutt å anbefale. Beregn deg god tid.

Link to post
Share on other sites

Har lest mange interesante innlegg om septik/tank.

Holder på med planlegging nå,og lurer på om noen her på forumet har en skisse på hvordan inn i tank og ut fra tank.Har et pumpetoalett,hvor i hvert fall underdelen er under vannlinje.Slangen fra toalettet går ut under vannlinje. Tenkte også å montere pumpe fra tank. Båten er en Saga 27 fra 78, og tanken skal få plass under dørken på styrbord side.

Til Saga 27 får du kjøpt komplett septisksett med alt du trenger. Hvorfor finne opp hjulet på nytt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...