Jump to content

Fordel å krenge mot lo?


Kosmix

Recommended Posts

Hei,

 

noen som har erfart om det er fordel at seilbåten krenger mot lo?

 

I denne artikkelen ( http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=131410&cat=4914 ) fortelles det om en båt hvor riggen kantres mot lo, men kan man dra fordel av dette i mer ordinære seilbåter?

 

 

Kosmix

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

En vanlig seilbåt har definitivt best av å krenge 10-15 grader mot le.

Seilene vil da få hjelp av tyngdekraften til å oppnå sin 'sydde' form.

I lett vind, dersom båten krenger mindre enn 10 grader, rir vi den ned i le for å oppnå bedre fart.

 

Hvis man har 'støpte' seil med f.eks knallhardt spente gjennomgående spiler kan det hende krengning mot lo kan ha en gunstig effekt - forutsetter da at seilet opprettholder sin 'sydde form pga spiler og materiale - det aner jeg ingenting om. På 'våre' seilbåter : kreng til le for best fart!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En vanlig seilbåt har definitivt best av å krenge 10-15 grader mot le.

Seilene vil da få hjelp av tyngdekraften til å oppnå sin 'sydde' form.

I lett vind, dersom båten krenger mindre enn 10 grader, rir vi den ned i le for å oppnå bedre fart.

 

Hvis man har 'støpte' seil med f.eks knallhardt spente gjennomgående spiler kan det hende krengning mot lo kan ha en gunstig effekt - forutsetter da at seilet opprettholder sin 'sydde form pga spiler og materiale - det aner jeg ingenting om. På 'våre' seilbåter : kreng til le for best fart!

 

.....men når det blåser litt på så trenger ikke seilene tyngdekraften for å stå riktig. Ville vel tro at seilene da hadde best effekt ved å stå vinkelrett mot vindretningen :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte ikke helt hva de mener.

Hvis de mener at riggen kantres, relativt, mot lo dersom båten krenger, altså ikke at riggen absolutt kantrer mot lo, må jo dette bli en svært vrien båt å seile. Selvreguleringen i at seilarealet minsker når båten krenger forsvinner jo.

I jolla var det god latin å krenge båten mot lo på lens eller slakk slør for å løfte seilet mest mulig.

Krenget den mot lo på kryss var vanligvis veien til neste bad særdeles kort.

Link to post
Share on other sites

Har lite greie på seiling, men prøver likevel:

 

Jeg forstår artikkelen slik at fordelen med krenging mot lo er at man da får løft på båten.

 

Vil ikke krenging mot le gjøre at båten får nedoverrettet kraftkomponent fra seilet og derfor ligger dypere i vannet?

Krenging mot lo skulle gi motsatt effekt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...