Jump to content

Fordel å krenge mot lo?


Kosmix

Recommended Posts

En vanlig seilbåt har definitivt best av å krenge 10-15 grader mot le.

Seilene vil da få hjelp av tyngdekraften til å oppnå sin 'sydde' form.

I lett vind, dersom båten krenger mindre enn 10 grader, rir vi den ned i le for å oppnå bedre fart.

 

Hvis man har 'støpte' seil med f.eks knallhardt spente gjennomgående spiler kan det hende krengning mot lo kan ha en gunstig effekt - forutsetter da at seilet opprettholder sin 'sydde form pga spiler og materiale - det aner jeg ingenting om. På 'våre' seilbåter : kreng til le for best fart!

S/Y Surprise

Link to post
En vanlig seilbåt har definitivt best av å krenge 10-15 grader mot le.

Seilene vil da få hjelp av tyngdekraften til å oppnå sin 'sydde' form.

I lett vind, dersom båten krenger mindre enn 10 grader, rir vi den ned i le for å oppnå bedre fart.

 

Hvis man har 'støpte' seil med f.eks knallhardt spente gjennomgående spiler kan det hende krengning mot lo kan ha en gunstig effekt - forutsetter da at seilet opprettholder sin 'sydde form pga spiler og materiale - det aner jeg ingenting om. På 'våre' seilbåter : kreng til le for best fart!

 

.....men når det blåser litt på så trenger ikke seilene tyngdekraften for å stå riktig. Ville vel tro at seilene da hadde best effekt ved å stå vinkelrett mot vindretningen :confused:

Link to post

Jeg skjønte ikke helt hva de mener.

Hvis de mener at riggen kantres, relativt, mot lo dersom båten krenger, altså ikke at riggen absolutt kantrer mot lo, må jo dette bli en svært vrien båt å seile. Selvreguleringen i at seilarealet minsker når båten krenger forsvinner jo.

I jolla var det god latin å krenge båten mot lo på lens eller slakk slør for å løfte seilet mest mulig.

Krenget den mot lo på kryss var vanligvis veien til neste bad særdeles kort.

Link to post

Har lite greie på seiling, men prøver likevel:

 

Jeg forstår artikkelen slik at fordelen med krenging mot lo er at man da får løft på båten.

 

Vil ikke krenging mot le gjøre at båten får nedoverrettet kraftkomponent fra seilet og derfor ligger dypere i vannet?

Krenging mot lo skulle gi motsatt effekt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...