Jump to content

Sikkerhetsutstyr færdern.


Sonata 7

Recommended Posts

Hei! Meldte meg på færdern i dag og nå var det bare det og finn billigst sikkerhetsutstyr, noen som vet om enkelte butikker som er billigere en andre. Trenger drivanker, radarrefletor, nødbluss og røyksignal. F.eks Maritim skal ha over 300 spenn for et røykbluss og man trenger minst to.

 

Hva er egentlig tåkelur og hvor får man kjøpt en?

Link to post
Share on other sites

En eller annen nevnte noe om at de bokse-hornene ikke duger da de ikke gir fra seg lyd i fuktig luft. Man får kjøpt fine messingtrompeter til å blåse i som lager bra med lyd og vel må sies å være idiotsikkre med tanke på tom drivgassboks, manglende strøm osv osv.

Link to post
Share on other sites

Hei du.

 

Jeg jobber på Skaane Marine i horten.

 

Ta kontakt med oss der. Vi har det meste du trenger. Vi er en av Norges største innen seilbåt utstyr.

Ta en kikk i katalogen vår.

www.skaane.no

 

Ser at prisene ligger på det samme eller litt mer en maritim, men sender dere i posten? Bor på hurum og er ikke gammal nok til å kjøre enda så blir ikke så enkelt å komme seg dit.

 

 

 

Ja så da veit jeg hva en tåkelur er, loddeline er det rett og slett lang line med ett lodd i enden? Kan man lage dette selv?

 

 

*Etter min mening så er disse sikkerhetsbestemmelsene vell overdrevet for en seilas innakjærs ned til horten ivertfaøll for oss med liten båt

Link to post
Share on other sites

De lager like mye lyd i fuktig som i tørr luft, men hvis de brukes som tåkelur i en time eller mer, fryser de. Når gassen ekspanderer blir den avkjølt. Først blir boksen kald å holde i, så forplanter kulden seg inn til drivgassen. Gass som er kald tar mindre plass, så trykket i boksen synker, og tilslutt kommer det bare et fattig "pffft". Dette har jeg opplevd to ganger. Effekten er selvfølgelig størst når det er kaldt i været.

 

Signalhorn på boks er grei for å påkalle oppmerksomhet, men som tåkelur over en viss tid er den ikke brukelig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jada..

 

Sende i posten kan vi gjøre.

 

Send mail eller ring i morgen. Så kan du bestille via telefon eller mail, så sender vi det så fort som mulig. Enten går det av gårde i morgen, eller Onsdag. Kommer ann på tidspunktet du tar kontakt.

 

:cheers:

 

skal se på det, men har dere ikke røyksinaler og nødbluss?

Link to post
Share on other sites

En eller annen nevnte noe om at de bokse-hornene ikke duger da de ikke gir fra seg lyd i fuktig luft. Man får kjøpt fine messingtrompeter til å blåse i som lager bra med lyd og vel må sies å være idiotsikkre med tanke på tom drivgassboks, manglende strøm osv osv.

Da duger vel denne her enda bedre :lol::lol: men kommer vel an på størrelse på båten og lungkapasiteten til mannskapet !

 

tuba462.jpg

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at NSF har endret reglene i kategori 5 i år, det er sikkerhetskategorien Færdern seiles i, og at du skal ha to røde og to hvite håndbluss i båten i år, i fjor var regelen to røde bluss, og to røyksignaler. Pyrotekniske signaler kan ikke sendes i post!

Link to post
Share on other sites

Gikk gjennom Ny Hellesund i Søgne 17. mai i forfjor med båten. Da runget det korpsmusikk fra inne mellom de hvite husene. Ble ikke helt klok på hvor selve toget var men rimelig spes. opplevelse.

 

Slår gjerne et slag for korpsmusikken. Dette er forøvrig en flott hobby for unge og eldre. Og hva hadde vi gjort 17. mai uten disse flinke musikantene?

 

Når det gjelder tåkelur, kjøpte jeg nylig en manuell sak (til å blåse i) fra Maritim for kr. 75 !!! Denne virker overraskende bra. Kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Tåkelur er ett kompressor horn som du kan gi lydsignaler med. Fåes kjøpt hos de fleste inkl. Claes Ohlson

 

Tåkelur er et HORN, ikke nødvendigvis kompressordrevet.

Selv har jeg en liten enkel variant fra Lauzas eller no sånt, MEGA heter det. Man blåser manuelt, og det gir heftig mye lyd..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...