Jump to content

USB GPS - hente ut signaler til flere programmer?


Risor23

Recommended Posts

Hei,

 

i sommer testet jeg blåtann gps mot kartplotterprogram. Det som skjedde da var at programmet tok "enerett" på GPS-en, så jeg kunne ikke starte opp et program til som skulle bruke gps-en.

 

Vil dette fungere bedre om jeg går over til f.eks USB GPS? Viktig at jeg kan ha 2 eller flere prorammer som bruker gps-en samtidig på pc-en.

 

Til informasjon skal jeg montere et miniATX hovedkort i båten (3,5" stort). Dette hovedkortet har utgang for LCD skjerm. (Den grønne typen.. f.eks 4 linjer høyt og 20 bokstaver bredt). På den måten kan jeg ha et bittelite display på dashen som gir meg hastighet,kurs,klokke posisjon. På den måten kan hovedskjermen (8" stor) KUN vise kart og ikke oppta alle disse dataene. Har ikke plass til større hovedskjerm. : /

 

Har alt en kollega på saken som skal sette seg litt inn i nmea protokollen slik at vi kan få lagd en liten programsnutt som kan sende datane rett til den "grønne" skjermen. Programmet må lages på egenhånd pga skjermen blir koblet direkte inn på hovedkortet med spesiell flatkabel... blir artig prosjekt:)

 

LCD_test.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt opp en GPS løsning på et VIA M-5000 kort, og min erfaring er at USB varianten belastet prosessoren noe voldsomt.

Fikk derfor tak i en gammel GPS mottaker med seriell output, og med den splitter jeg signalet i to: et til PC med kartprogram og et til VHF'en som viser posisjon og hastighet.

PC'en er dessuten satt opp med en "super-slanket" windows versjon på 50 Mb, og booter rett opp på ca 20 sekunder...

Link to post
Share on other sites

PC'en er dessuten satt opp med en "super-slanket" windows versjon på 50 Mb, og booter rett opp på ca 20 sekunder...

 

Hei Kjetil M!

 

Er dette noe "vi helt vanlig dødelige" også kan greie å legge inn?

 

Det må jo være egnet for laptop'er som kun skal brukes til kartmaskin, og spesielt litt eldre utgaver med minimale spec's!

 

Hvor får jeg tak i noe sånt, eller hva må gjøres med f.eks. en vanlig XP Pro utgave? :seeya::wink:

Link to post
Share on other sites

snakker vi om Windows XP embedded? skal få mekket meg noe slikt selv, sånn at jeg kan kjøre alt på en compact flash disk.

 

men jeg skal teste først USB GPS. kollegaen min sa at han lett kunne lage et program som tok i mot gps signalet for så dele det ut til fler (generere flere virtuelle com-porter)

Link to post
Share on other sites

Hei Kjetil M!

 

Er dette noe "vi helt vanlig dødelige" også kan greie å legge inn?

 

Det må jo være egnet for laptop'er som kun skal brukes til kartmaskin, og spesielt litt eldre utgaver med minimale spec's!

 

Hvor får jeg tak i noe sånt, eller hva må gjøres med f.eks. en vanlig XP Pro utgave? :seeya::wink:

 

Vel, det er ikke akkurat gjort i en håndvending og til syvende og sist hadde det nok vært billigere å kjøpe en fiks ferdig kartplotter.

Nå skal det sies at min maskin ikke har harddisk, men både booter og kjører fra Compact Flash.

Dette er ikke helt enkelt å få til, men for de spesiellt interesserte så finnes oppskriftene her:

 

http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread...484&page=12

og her

http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=37724

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

Hei Kjetil M!

 

Er dette noe "vi helt vanlig dødelige" også kan greie å legge inn?

 

Det må jo være egnet for laptop'er som kun skal brukes til kartmaskin, og spesielt litt eldre utgaver med minimale spec's!

 

Du kan f.eks bruke xplite http://www.litepc.com/xplite.html jeg bruker nå xp på en gammel 233 bærbar med 64 ram,

funker som bare det xp bruker nå ca 30 ram og kjører kun 10 prosesser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...