Jump to content

Må man lufte etter rengjøring av dieselfilter Yanmar


Espen C

Recommended Posts

Jeg lurer på om man må lufte Dieselsystemet etter at man gjør rent dieselfilteret som sitter originalt på Yanmar motoren,

det står ikke noe ang lufting i instruksjonsboken. :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilken Yanmar modell du har Espen C.

 

På min LH.STE 96 mod. var det ikke nødvendig å lufte frem til dysene.

Gjorde det den første gangen jeg bytta filter. Senere løsnet jeg på lufte skruen på filteret håndpumpet dieselen frem dit. skrudde igjen og startet opp.

Hadde ikke noe problemer med det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

På min Yanmar 4JH-TBE (55HK) skal det ikke løsnes noen lufteskruer på pumpen. Etter filterskift er det bare å pumpe med hendelen til den blir "tung" og så starte opp. Tror den kalles "selvluftende". :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har selv en Volvo kad 42, som jeg ennå ikke har skiftet dieselfilter på, kan jeg bare pumpe diesel med håndpumpa for så å starte? Er denne motoren selvluftende?.. :confused:

Edited by Linn Christina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en 4 JH 3E 56 hk fra 1998. den har nå 2450 timer.

Skifte av filter gjøres ved å stenge ventil til tanken, skru av, sette in filter, fyller opp rundt filteret med D, og tar en 5 pump på pumpa. så starter den med en gang.

Ingen lufting.

 

Veldig enkelt på en Yanmar.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mener du det nede i tanken det har jeg koblet ut tatt bort og koblet på eget filter høyer oppe lettere hvis det skjer noe når en er ute i sjø men jeg måtte i hvertfall lufte når jeg bytter filter.mvh BJØRN

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Motorer med rotorpumpe er selvluftende, dvs. pumpa er selvluftende. Kjennetegnes ved at dyserørene går ut fra enden av pumpa. Det kommer normalt ikke noe luft i dyserørene ved filterbytte/rensing. Så da pumper du fram diesel til dieselpumpa / filteret og åpner en skrue på toppen av filterhuset, for å få ut luften fra filteret. Steng lufteskruen mens du pumper og start opp Dett var dett.... :yesnod: :yesnod:

Edited by Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...