Jump to content

Smøring av telefleks styring


Espen C

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er mulig å sprute inn litt olje i telefleks styringen i den enden som rattet sitter,

styringen er litt treg etter vinteren og jeg har ikke lyst til å demontere styringen for det er så veldig kronglete å komme til :headbang:

 

Bak rattet er det ikke en rund styreklokke men en lang smal firkantet sak.

Redigert av Espen C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville nok sjekket litt nærmere var jeg deg. Husk kablene varer ikke evig. Har selv opplevd et par ganger og mistet styring pga brukket, rustet kabel. Ikke noe moro. Kan være tegn på at kabel begynner å bli slitt, rustet innvendig. Er du i tvil skift kabel. Da er du sikker på alt er ok.

Link to post
Share on other sites

Bak rattet er det ikke en rund styreklokke men en lang smal firkantet sak.

Mener å huske at på disse så kan ikke kabelen demonteres/byttes..?

 

På mine båter, så bruker jeg å løsne styrevaieren fra motoren, trekke den ut av strømpen den går i , for så å vaske den i f.eks parafin og med stålbørste. Setter den inn med olje når jeg setter kabelen på plass igjen, her bruker jeg oftest rester av girolje til påhengern.

Desverre ikke alle typer kabler som går å ta ut av strømpen....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvorfor tror du det ligger i selve kabelen. Jeg fikk plutselig samme problem og det var gammel grease som hadde "Tørket" i ror hylsen. Ville løst ifra styrekabelen på rorkult og funnet ut hvor problemet ligger.

 

Hilsen Smaapala

 

En god ide :smiley: dette burde jeg kanskje sjekket først :blush:

jeg får ta en tur ut i båten å sjekke i morgen.

Link to post
Share on other sites

I dag koblet jeg i fra styringen å fant ut at det er roret som går tregt,

jeg prøvde å finne noen smørenipler men det fins vist ikke :confused:

Sjekket også båten til min svoger men der var det heller ikke noen smørenipler,

hvordan i allverden kan man lage noe slikt uten at man har en mulighet til å få smurt det litt :confused:

Jeg skrudde i av mutteren på toppen å sprayet på olje både der og ute oppe og nede på roret,

roret gikk litt lettere etter denne behandlingen men det går vel litt tregt enda.

Hva gjør dere med roret når det begynner å gå tregt :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde heller ikke noe smørenippel på rorkulten og skal få det montert i de nærmeste dagene. Kabelen ble smurt opp i fjor og virker helt fint enda. Rundt roreakslingen pippler det inn vann når jeg går, antagelig pga propell strømmningene, ikke ellers. Så dette skal vi få fikset ved å sveiset på en mutter og skru på en smørenippel. Irriterende med vann som kommer inn hvor det ikke har noe der å gjøre :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...