Jump to content

4 hk. Mercury fra tidlig 80-tall

vikers

Recommended Posts

Holder på å kjøpe meg en gammel sliter, som vistnok går som en klokke.

Den har lang stamme, og 3 gir (forover, bakover og fri), og ekstern tank.

Tenker at jeg her vil putte den eksterne tanken i rommet aktenfor sittebrønn, med slange bak til motor.

Vil det fungere greit, og er det noen som kjenner til så gamle Mercurymotorer?

Økonomien tilsier ikke kjøp av ny motor i år, så om denne fungerer en sesong er det nesten greit for meg (til den prisen jeg betaler...)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Vil det fungere greit, og er det noen som kjenner til så gamle Mercurymotorer?

GAMMEL ??? har en snerten liten Merc60 ( 6hk )som jeg har på ei lita jolle, helt ypperlig til fiske

( innlandet ) motoren er ifra 1964 og går som ei klokke, kan dregge i timesvis uten at den soter ned ....

Ser heller ikke noe problem med å forlenge slangen litt, er sikkert ganske lang slange på tanken allerede ??, tror ikke 1,5 > 2 m har noe å si .

Arne Kjetil

Høres betryggende ut. :) Takk for det Droll. :cheers:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Så var Mercury 4 hk. fra 1983 handlet inn.

Fikk den "nesten gratis", så fallhøyden er ikke så stor.

Tror den skal være grei på hekken til Agnes jeg. :lol:

Har en Mercury 3,9hp som jeg bruker til slepejollen. Motoron går helt fint ennå. Årsmodell er mellom 64-68. Skal sjekke skiltet på motor vilken årsmodell jeg har.

Eneste ulempen er at motoren er ganske tung for kun å være 3,9hp. Motoridentifikasjon her:

http://www.eurofritid.no/Teknisk/Serienr/MCM/page1.htm

Redigert av Naurstad (see edit history)
ikke tvil om at påhengere KAN vare veldig lenge.

Utfordringen dukker opp når svinet ikke virker, sola steiker og det er fellesferie. :smiley:

Suzuki

Hvis det er problemer er det bare å ta en kjapp sjekk .

I de fleste tilfeller er startproblemer en liten bagatell.

Bensin:

Bensin på tanken ?, kommer den frem ?, lekasjer ? ...

Gnist :

Ta av svinghjulet, pusse/justere stiftene ( .020" ), pumpe opp trykk, og starte :cool:

eventuelt nye plugger .

Kompresjon:

Mangler den ??, ok du har et problem.

De er som så enkle å jobbe på at nesten alle med IQ høy nok til å åpne ei dør, kan fikse dem lett, HVIS de ønsker /har litt tid /gidder :smash::smiley: .

Arne Kjetil

De er som så enkle å jobbe på at nesten alle med IQ høy nok til å åpne ei dør, kan fikse dem lett, HVIS de ønsker /har litt tid /gidder

Påenget er at hvis man skrur når været er fint, så kan man dra på sjøen når det regner.

Småmotorer er så billige, at jeg kjøper bare nye eller veldig velholte / nesten nye motorer.

Værre er det fra 9,9HK og oppover. Disse koster jo en god formue...

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...