Jump to content

Dekode NMEA setning fra GPS


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Driver og leker meg med min nye kartplotter om kveldene. I tillegg til kjente NMEA setninger fra GPS'en som RMC, GGA, GLL osv. som jeg kjenner betydningen av, sender også GPS'en en setning som heter RCF som tydeligvis har noe med EGNOS testsignaler å gjøre da den inneholder nummeret på den geostasjonære satellitten IOR (prn. 131).

 

Et eksempel kan se slik ut:

$PJRCF,GP,0,2,131,0,09,123,43,000,0,00,000,00*79

 

Er det noen som kan tyde denne NMEA-setningen for meg?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden dette begynner med P er det en proprietary setning, altså en som ikke er en del av NMEA standarden. JR er ident for produsent og CF er selve setningen. Har det for meg at JR er Japan Radio.

 

Jfr $PGRXX som er Proprietary, Garmin,XX

 

... og JRC betyr vel noe slikt som "Japan Radio Corporation", som igjen er giganter på det internasjonale markedet for skipselektronikk.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Siden dette begynner med P er det en proprietary setning . . . . Har det for meg at JR er Japan Radio.

Det stemmer nok det, har et doc. fra Japan Radio som beskriver en annen proprietary setning, PJRCD,GP,3 . . . . som også GPS'en (GPH 10 til Interphase plotteren) sender. Men i det dokumentet står dessverre ikke PJRCF setningen.

 

GPS'en skulle også sendt en C-map proprietary stning, PCMPD som den ikke sender som beskriver status på EGNOS signalet. (denne har jeg "fasiten" for) Muligens den kommer når EGNOS kommer i permanent drift. Og etter det siste jeg har funnet, skal det skje i april 2004. Passer godt med neste års båtsesong. Ellers er det mulig at denne PJRCF setningen erstatter PCMPD setningen. Plotteren sier i hvert fall fra om signalet er korrigert.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er NMEA setningen er bygd opp ?

 

 

Eks $GPGLL hvor

 

$  = Attention

GP = Talker, i dette tilfelle GPS. LC er Loran, DP er ekkolodd osv.

GLL = info. I dette tilfelle "Geographical Latitude and Longitude"

 

NB. NMEA er ikke RS-232. Jeg kjører alltid med optokobler mellom GPS og PC.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Eks $GPGLL hvor

 

$  = Attention

GP = Talker, i dette tilfelle GPS. LC er Loran, DP er ekkolodd osv.

GLL = info. I dette tilfelle "Geographical Latitude and Longitude"

 

NB. NMEA er ikke RS-232. Jeg kjører alltid med optokobler mellom GPS og PC.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Takk for tipset

Link to post
Share on other sites

Hvordan er NMEA setningen er bygd opp ?

Hei. NMEA setningene er rene ASCII strenger. En oversikt over de vanligste setningene fra en GPS og hvordan de er bygget opp, kan du finne i et Word dokument fra Japan Radio Co., LTD. her. (som ikke har den setningen jeg er på jakt etter). Mail til JRC er forøvrig nettop sendt med spørsål om "min" setning!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Maggelan 320 GPS som jeg tenkte jeg skulle lage et program til som leste posisjonen.

Hei.

 

Drev også med det en gang. Første gang brukte jeg en BBC microcomputer hjemmedatamasin fra 80-tallet med et Basic program jeg skrev. Senere brukte jeg en 286 PC og et C-program. Plottet under er fra BBC maskinen og viser feil i posisjon en gang før SA ble slått av.

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...