Jump to content

Båtpriser - lite sesongvariasjoner


Victora III

Recommended Posts

Så har vi omsider en litt grundig dokumentasjon for det mange av det som en del av oss har ment lenge; nemlig at sesongvariasjonene på båtpriser er betydelig overdrevet. Myten om et godt "høstkjøp" er med andre ord betydelig overdrevet i følge en grundig undersøkelse av 13.000 båter til salgs, utført av Dine Penger . Det kan med andre ord tenkes at det slettes ikke er så dårlig "butikk" å selge båt om høsten, spare opplags- og servicekostander, få en rentegevinst på pengene og kjøpe ferdig sjøsatt til våren :wink:

Link to post
Share on other sites

I undersøkelser om folk har tenkt å investere og låne penger svarer nå flere "ja" enn for noen måneder siden. Konklusjonen er at de fleste føler at de har en sikker jobb og fint klarer de renetøkninger som de blir forespeilet.

Leste undersøkelsen i Aftenposten for noen dager siden.

 

Derfor tror jeg ikke på noen nedgang i båtsalget og som følge av det lavere priser. I hvertfall ikke i de nærmste årene.

Jeg blir ikke forundret om de selger mer nye båter på messen i år enn i fjor.

Link to post
Share on other sites

skeptisk, skeptisk.

 

I alle år har det blitt regnet på givinst rundt 10-20 % å selge på våren, forutsetter bra vær da. Tror ikke den holder mål.

 

Riktig - dette har også jeg hørt i alle år - altså bryggesnakket, ryktene og mytene sier dette. Men en undersøkelse med 13000 båter som materiale er mer troverdig spør du meg. Regner med at du kanskje har noen argumenter for hvorfor ikke undersøkelsen ikke holder mål?? Selvsagt har slike undersøkelse som alle andre, sine feilkilder, men totalt sett synes jeg det er interessante funn.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at bruktbåtprisene har økt gradvis for mange merker. Det kan kanskje bety at konklusjonen i artikkelen og mytene er korrekte? Et tankespinn om prisutvikling;

 

Våren år 1 = 100%

Høsten år 1 = 100%

Våren år 2 = 105%

Høsten år 2 = 105%

Våren år 3 = 110%

Høsten år 3 = 110%

 

Dermed blir det ingen prisforskjell mellom salg vår og høst samme år, men prisene stiger fra høst til neste års vår?

 

Nå har jeg tenkt så fælt at jeg kjenner hodepinen kommer :smiley:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...