jo_no Startet 19.Mars.2007 Del på Facebook Startet 19.Mars.2007 Hadde tenkt å montere et par nye instrumenter tilkoplet motoren. Motoren er en Yanmar 4JH-TE. Instrumentene vi snakker om er en oljetrykksmåler og en vanntemperaturmåler. Motoren er genial på den måten at den har egne tilkoplingspunkter for nevnte givere. Disse er blendet med umbraco-skruer; eller umbracoplugger som jeg velger å kalle det. I prinsippet er det bare å skru ut disse for så å skru inn giverne. Men neida. Pluggene sitter som limt fast. Umbraco er noe herk fordi de blir så fort runde i sporet. Forsøkte å banke litt forsiktig på bit'et. Neida. Har ordentlig pipeverktøy og greier men like fullt tør jeg ikke ta i mere. Konklusjonen min er som følger: Hvis ikke noen av dere på forumet kan gi meg en kjempe-ide, tror jeg at jeg kjøper et par Y-forgreninger og setter eksisterende bryter og giver på samme sted. Kan også fjerne bryterne (og alarmene) og kun kjøre på givere..... Noen tips; noen som er villige til å si hva de selv ville gjordt?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Yanmar har mest sansynlig brukt låsemiddel fra loctite når de satte inn pluggene. om du varmer opp pluggene først så kommer de nok. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 19.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Vurderte dette men motet sviktet Synes det er litt skummelt å sette propanflammen rett på motoren på den måten - redd for å brenne i stykker noe. Så er ikke den type mekanisk arbeid min profesjon heller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Det går jo an å rådføre seg med en Yanmar forhandler. Da får du nok vite hva de har brukt, og hvordan du skal få ut pluggene. Ønsker deg lykke til, og det går nok fint. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Volvo har samme problem, pluggene kan sitte noe så voldsomt at det er helt umulig å få dem ut uten varme. Dersom pluggen er av stål kan du sveise på en bolt, dette vil sannsynligvis varme opp pluggen nok til at den løsner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Ett skudd i blinde... Kan det lønne seg å løsne pluggen mens motoren er varm? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Ett skudd i blinde... Kan det lønne seg å løsne pluggen mens motoren er varm? Tror ikke det blir varmt nok til at locktid'en blir medgjørlig nok. Men å sveise på en bolt er nok et bra alternativ, da skader du heller ikke laken på motorbloken. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Er ikke muttertrekker ett godt alternativ her tro, eller kommer man ikke til med det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 ikke muttertrekker på unbraco... ta propanen din ,og varm så mye du tør på skruen . hvis støpejernsblokk er det ikke farlig.. ta en meisel med litt butt ende ( hvis du kommer til) og mulig du må lage ett hakk i hodet med en spiss meisel først. det er den mest effektive løsningen tror jeg.. hvor stort er hodet? kommer du til med rørtang?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Skal du varma pluggen så prøv med ein varmepistol eller ein stor loddebolt i staden for ein propanbrennar. Åpen flamme i eit motorrom kan fort føra til at du får lyst på ny båt.... Skrap òg av lakken rundt pluggen. Dei fleste motorfabrikantar spraylakkar motorane etter at det meste er montert. Du kan jo òg prøva å lima fast ein bit før du dreg til det du klarar. Dersom du kjem til med ein tung hammar ville eg prøvd ein "impackt driver". Dvs. ein slik sak som vrir bitsen ein kvart omdreining når du slår på den. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Hvis problemet er dårlig tak på umbrakoen, er løsningen å banke inn en litt trang torx. Den tar godt tak i hjørnene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Foreløpig takk for svar. Jeg har fått bekreftet fra flere av dere at det er varme som er tingen. Spørsmålet er bare hvordan praktisk mulig gjøre dette. Litt tilbakemeldinger til innleggende: Sporet i pluggene er OK. Til vanntempmåler er det en 8mm bit slik at det er litt dimensjon på saken. Hva slags materiale vannpumpehuset er laget i er jeg faktisk litt usikker på. Må nok ringe en forhandler først. Jeg kjenner dessuten en som kan mye om disse greiene, så hvis jeg får tak i han, får jeg kanskje litt hjelp. Påsveising av bolt (som var et av forslagene) må jeg i så fall ha hjelp med. For interesserte: Vannpumpehuset ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Har selv slitt med en gjenstridig umbrakoskrue som ble rund i sporet. En kreavtiv nabo løste dette for meg. Han borret opp hullet slik at det ble akkurat for trangt for en kraftig torx-bits. Bitsen ble banket inn i hullet, og satte seg skikkelig fast. Deretter ble det hele løsnet med en trykkluft-trekker, tilsvarende som benyttes på bilhjul. Denne gir en rekke kjappe slag som løsner det meste. Dersom du har plass slik at du kommer til med nødvendige remedier kan denne metoden være til hjelp. Men dersom det er benyttet locktite eller lignende må du kanskje til med varme i tillegg uansett. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.