Jump to content

Vask av seglklede


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Min Regatta Offshore Extreme treng ein grundig vask. Eg ringte til Regatta. Dei tilrådde å handvaska den med Milo.

Det har eg gjort, utan at den såg så mykje reinare ut av den grunn.

 

No vurderer eg å vaska jakka i vaskemaskin, sjøv om det ikkje er tilrådd. Er det einkvan som har erfaring med dette?

Kan ein risikera å øydelegga flyteblæra? Bør ein ta av co-patrona? (Jakka har ikkje automatisk oppblåsbar flyteblæra.)

Kva impregneringsmiddel nyttar ein etterpå?

 

Takksam for svar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hva du enn gjør så styr unna skyllemiddel. Tror det gjelder de fleste moderne tekstiler. Tror ikke at en maskinvask på 40° C gjør noe galt med klærne, men jeg ville tatt bort co-patrona. En liten tur i tørketrommel (varmebehandling) etter at den hadde tørket var det jeg ble anbefalt. Bare noen få minutter.

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki

 

Jakka har ikkje goretexmembran så vidt eg kjenner til. Eg kjenner meg rimeleg trygg på at stoffet toler ein omgang i vaskemaskinen.

Det er flyteblæra eg er mest redd for. Denne går det ikkje an å ta av. Det er jo rett å ta vekk faste gjenstandar før kleda går i vaskemaskinen, men tek eg av patrona kan det koma vatn i blæra. (Jakka er tung nok som det er.)

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ask: når du sier " flyteblære" antar jeg det et tilsvarende som på en oppblåsbar vest ?

 

Jeg ville enten ofret en patron ( punktere den med en spiker, deretter montere den ) eller satt i en blindplugg av noe slag. En skrue eller passende blindnippel får du sikkert på Tess om du tar med deg en Co2 patron dit ( for måling av gjenger.. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at det skulle være noe problem om jakken har Goretex membran? I hvertfall så kan de jakkene jeg har med Goretex vaskes i maskin på 40grader i henhold til vaskelappen!

 

:sailing:

I forbindelse med jobb møter jeg ofte folk som har mange rare ideer om GoreTex, og jeg tok derfor opp et par av disse spørsmålene med Berghaus sitt GoreTex test labratorium (Berghaus er desidert størst i verden på GoreTex) for å bekrefte/avkrefte et par myter.

Ødelegges plaggets vanntetthet, eller pusteegenskap av saltvann? NEI, det har blitt grundig testet, og saltvann påvirker ikke GoreTex på noen måte.

Har vaskepulver negativ innvirkning på vanntetthet, eller pusteegneskap? NEI, det spiller ingen rolle om en bruker pulver eller flytende vaskemiddel.

Reduserer impregnering som vaskes inn i plagget pusteegenskapene? NEI, bruker du impregnering beregnet på GoreTex (e.l.) er denne fluorbasert og påvirker ikke pusteegnskapene. (vask plagget først på vanlig måte, vask så et komplett vaskeprogram en gang til der vaskemiddel erstattes med impregnering)

....og til slutt, ALLE plagg MÅ varmebehandles etter impregnering for å få optimalt resultat. 20min i tørketrommel, føning, eller stryking(pass da på å ikke brenne tekstilet.) Da holder du deg tørr :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...