Jump to content

Det er ikke lett å velge en båt...


dumbass

Recommended Posts

Hei, alle sammen

 

Jeg har en stor glede av å velge og kjøpe en båt i våren (svigerfaren har blitt såpass gammel og sær at vi har funnet ut det blir enklere med en egen båt).

 

Jeg letter etter en båt opptil: 18 fot og 180.000,- kr, overnattingsmuligheter for to og maks vekt på ca. 700 kg.

 

Vi er veldig glad i havfiske :fishing:, da snakker vi om Trondheimsfjorden, Hitra med mer slik at vi har mest lyst på en liten sjark ala Ocqeteau 540 eller noe lignende.

 

Jeg har kikket på Drago Sunday Fishing, men jeg tviler litt på den, siden det er nesten ukjent merke :confused:

 

Bella 572 ser ganske så greit ut, men jeg tror ikke at det er så lurt å ha åpent dekk foran i tilfelle man blir utsatt for dårlig vær og greier :diving:

 

Har noen erfaring med Drago, Bella 572, Ocqeteau 540? Alle andre kommentarer, erfaringer og forslag imøteses med takk.

01223.gif
Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med de båtene du sikter til , men har hørt at Bella båtene skal være gode båter.

Har ikke Bella en modell i den størrelsen som daycruicer da?

Hva med en Askeladden 535 Invader , den er meget god i sjøen og har god plass .

Evt. en 605 som har køyer med lengde for godt voksne, men er usikker på om prisen passer.

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Høres jo ut som at en av de franske fiskebåtene kan passe til formålet, med overbygg foran og selvlensende dekk bak.

 

Går man opp litt i str og pris til 19 fot har man f.eks Yamarin 5800/5940, denne veier ca 770kg tom. Lite dekk foran (så lite at det ikke er farlig å få fyllt) og større akterdekk enn f.eks Bella 570.

 

her er en til 195'

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9603578

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ble varmt anbefalt Aquamar Aquatim 550 i fjor da jeg så på båt. De som anbefalte båten har 2 stk rigget som trollingbåter. I følge dem var kvaliteten og løsningene bedre enn på Sunday Fishing. Endte selv opp med Beneteau 650 fordi takhøyden i Aquatim bare var 182.

 

Aquatim 550

 

Ocqueteau er greie båter det. Kvaliteten på Ocqueteau er noe lavere enn på de to andre franskmennene Jeanneau og Beneteau, men bedre enn Sunday Fishing og antagligvis Aquatim.

 

Her er en Jeanneau Merry Fisher 580 til 190 000. Tatt i betrakning at båten er fra 1997 er det nokk ikke noe kupp.

 

Merry Fisher på finn.no

 

Da er denne et mye bedre kjøp selv om det er litt over ditt budsjett:

 

Antares 620 på finn.no

 

Denne Ocqueteau 540 er også greit priset, ferdig rigget til fiske er den også:

 

Ocqueteau 540 på finn.no

Link to post
Share on other sites

Hei, alle sammen

 

Jeg har en stor glede av å velge og kjøpe en båt i våren (svigerfaren har blitt såpass gammel og sær at vi har funnet ut det blir enklere med en egen båt).

 

Jeg letter etter en båt opptil: 18 fot og 180.000,- kr, overnattingsmuligheter for to og maks vekt på ca. 700 kg.

 

Vi er veldig glad i havfiske :fishing:, da snakker vi om Trondheimsfjorden, Hitra med mer slik at vi har mest lyst på en liten sjark ala Ocqeteau 540 eller noe lignende.

 

Jeg har kikket på Drago Sunday Fishing, men jeg tviler litt på den, siden det er nesten ukjent merke :confused:

 

Bella 572 ser ganske så greit ut, men jeg tror ikke at det er så lurt å ha åpent dekk foran i tilfelle man blir utsatt for dårlig vær og greier :diving:

 

Har noen erfaring med Drago, Bella 572, Ocqeteau 540? Alle andre kommentarer, erfaringer og forslag imøteses med takk.

Masse bra båter som foreslåes, men hva er årsaken til begrensning din på 18 fot og 700 kg??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takker alle sammen for svarene

 

Masse bra båter som foreslåes, men hva er årsaken til begrensning din på 18 fot og 700 kg??

 

Det er desverre båtplassen og den tillate tilhengervekten som er årsakene.

 

Ble varmt anbefalt Aquamar Aquatim 550 i fjor da jeg så på båt. De som anbefalte båten har 2 stk rigget som trollingbåter. I følge dem var kvaliteten og løsningene bedre enn på Sunday Fishing.

 

Takk for kommentarene, jeg antar at du bruker samme navn på www.fiskersiden.no óg? :smiley:

Redigert av dumbass (see edit history)
01223.gif
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...