Espen C Startet 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2007 På min båt sitter det et stort klistremerke i fra båten var ny som jeg har tenkt å fjerne men det virker som det sitter godt, tips til hvordan jeg fjerner dette på letteste måte mottas gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 (redigert) På bilen til min kjære søster fjernet vi lister på siden som var klistret på med tape, på den brukte vi varme pistol, men vet ikke om det egner seg til klistre merke, kan sitte noe klister igjen kanskje?? Vet ikke om det kan være forskjell fra en bil med lakk til teak, glassfiber O.L. Kan hende det smelter, så du kan skrape det av på mest omsorgsfull måte med tanke på båten. Eller så kan det gå andre veier, at det blir mer vrient og få av. Redigert 20.Mars.2007 av Patnyg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Jeg hadde samme problemet. Brukte sitrusspray og en skuresvamp. Fordel å ta det en varm dag, men flytt båten så du får den siden du skal behandle i skyggen når du begunner. Ellers vil sitrussprayen fordampe for raskt. Du kan også bruke noe som heter limvask. Et annet problem vil være at underlaget vil være blankere der merket har sittet. Så da er det bere å polere...... Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
MVH Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hei, Jeg hadde klister merker langs hele siden av båten. (29 fot) Jeg brukte hårføner som ikke er så varm som varmepistol. Da slipper du å skade gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Til slikt lim så har jeg hatt best erfaring med bensin, samt sitron-basert spray. Og varmluftpistol for å få merket til å slippe Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Windy37GM Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Sabilex på Esso fjerner lim fint. Vi brukte varmepistol for å fjerne klistremerker, var veeeeldig forsiktig. Ble så bra så :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ELISE 1 Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Bruk hårføner... Enkelt og greit og ingen fare for å skade gelcoat.. Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
jo_no Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hei, Jeg bruker Aceton for å fjerne klistermerker - men om gelcoaten liker dette vet jeg ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hei, Jeg bruker Aceton for å fjerne klistermerker - men om gelcoaten liker dette vet jeg ikke.. Aceton for å få av klistremerket eller for å vaske vekk limet etter at du hadde fjernet det Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Vel, for å vaske vekk limet, blir det vel.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hårføner og skirens (hvis det sitter igjen lim)! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tutti Frutti Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hårføner og skirens (hvis det sitter igjen lim)! Så vidt jeg kjenner til så inneholder skirens, sitronsyre, som er efffektivt for å fjerne slik klistrelapper. (og klister) Sverre Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Plasterfjerner? kan kjøpes på apotek... Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Slagskibet Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Som Anja II sier. Hårføner. Fjernet fabrikk merkene idag. 10 minutters jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Det høres greit ut tar med meg varmluftpistol neste gang å prøver det, takk for tipsene Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Etter man har fjernet klistremerker som har stått på noen pr så vil det vil bli fargeforskjell på gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Lillefix Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Eller man kan bruke dette verktøyet fra biltema. Er omtrent som et viskelær som "spinner vekk" dekalen. Er mye raskere enn varmluft og kjemikalier etter min erfaring... Sitér dette innlegget Det finnes alltid noe å glede seg over! Link to post
Mouche Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Etter man har fjernet klistremerker som har stått på noen pr så vil det vil bli fargeforskjell på gelcoat? Kanskje da du får svar på hvor flink du har vært til å holde skroget/gelcoaten pen, ren og godt beskyttet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Falk Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Eller man kan bruke dette verktøyet fra biltema. Er omtrent som et viskelær som "spinner vekk" dekalen. Er mye raskere enn varmluft og kjemikalier etter min erfaring... Kan denne brukes på glassfiber også, eller tar den gelcoaten ? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Har brukt en sånn metallskrape de bruker til å gjøre ren keramiske platetopper. Selges på Elkjøp til 99,- kroner. Og fruen blir glad når du er så omtenksom å ikke bare tenke på båten... Men vær veeeeeldig forsiktig og ta litt om litt. I etterkant kan en gå over med et eller annet vaskemiddel, Zalo-vann fungere bra også her. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Slagskibet Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Kanskje da du får svar på hvor flink du har vært til å holde skroget/gelcoaten pen, ren og godt beskyttet? Gelcoaten blekes av sola og slites nok litt uansett hvor flinke vi er til å passe på. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Må bare innrømme at jeg var meget spent ifjor da jeg tok av forrige eiers navneskilt/decal på båten. Dette hadde da sittet på i fire/fem år (båten var riktignok da blitt noen år allerede før den decalen var satt på), men en runde med Autosol og polermaskin så kan ikke jeg lenger se hvor navneskiltet satt! Kanskje det også er forskjell på gelcoat og hvor holdbar denne er? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DekorShop.no Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Varmluftpistol/hårføner og Label Off fra Biltema (http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Teip-og-Lim/Label-Off-spray/) fungerer veldig bra! :-) Sitér dette innlegget www.DekorShop.no - Klistremerker til bil & båt. Rabatt til medlemmer på baatplassen.no! Link to post
christensenleif@msn.com Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 prøvde ALT inkl aceton/neglelakkfjerner da vi skulle fjerne gamle navnedekalene på båten som var over halve skutesiden med en web adresse klin umulig å få av til moder´n sa: før brukte vi bare bensin! tok litt blyfri 95 fra jollekanna og vips så var driten borte...ingen ulemper! mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.