Jump to content

Vakuumventil i Alo 33


LENB

Recommended Posts

Er denne nødvendig?

Det står en MD2B i båten og såvidt jeg kan skjønne er ikke manifolden under vannlinja.

Har foreløpig lite erfaring med denne båten, men i min forrige båt (Alo 28) hadde jeg samme motor,men ingen ventil. aldri vært no problem dær iallefall. Noen som har erfaring?

Redigert av ALO33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teorien skal vistnok være at motoren kan trekke vann fra eksosen/kjølesystemet inn i motoren etterhvert som den blir kald.

Jeg har en sånn ventil. Har satt på en slange som går ned i ei sånn flaske med holder som syklister bruker. Tømmer den en gang i året.

Veit ikke hvor mye hjelp det er i ventilen. Eksosanlegget heller jevnt nedover hele veien før det går opp under dekk, og så ned til skroggjennomføring.

Pælmer den nok ganske sikkert før sjøsetting. Pælmet sjøvannsfilteret ifjor etter aldri å ha funnet noe som helst i det.

Link to post
Share on other sites

Teorien skal vistnok være at motoren kan trekke vann fra eksosen/kjølesystemet inn i motoren etterhvert som den blir kald.

 

Her foreligger det vel en misforståelse, denne ventilen skal forindre heverteffekt via sjøvannsinntaket. En velbrukt impeller tetter ikke, så det er en fare for at (sjø)vann fra den kanten fyller opp motoren. Dette ble jeg fortalt av en troverdig mekaniker.

 

Høres jo logisk ut også, i og med at de fleste eksosutløp ligger godt over vannlinjen, i hvertfall på en legg.

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke slik at det punktet der kjølevannet går inn i eksosmanifolden må være under vannlinja for at det skal være fare for at motoren fylles med vann?

Hvis dette punktet er over vannlinja, trenger man da denne ventilen? Etter mitt syn er ikke eksosmanifolden på min Alo33 under vannlinja, men det kan jo være at mitt øyemål er helt på vidda! Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Link to post
Share on other sites

Om den er over eller under vannlinja kommer vel an på hva slags motor du har? Jeg har ikke gjort slike betraktninger overhodet. Bølger, bakking, last, brå bevegelser osv kan helt sikkert forrykke den fine nivelleringen du gjør under perfekte betingelser. Jeg har et antihevert bend fra Vetus, og foreløpig har det holdt tett. Da er jeg fornøyd. Mulig jeg hadde klart meg uten, men det er for meg helt uinteressant.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...