Fusebox Startet 20.Mars.2007 Del på Facebook Startet 20.Mars.2007 (redigert) Hei. Tenkte jeg skulle høre noen meninger om dette : På dynamoen, som gjerne skal levere (la oss si) 70 Ampere, så synes jeg ledningene fra dynamoen til el-systemet ser litt tynne ut ? Har tenkt litt på dette, og vurderer å sette på tykkere kabler. Jeg har ikke kommet frem til noe tverrsnitt enda, men sysler bare litt med tanken, og ville høre med dere før jeg finner på noe som kanskje er helt meningsløst. Svært sjelden jeg har sett tykke (uten å nevne noe tverrsnitt) kabler, om det gjelder bil eller båtmotor. Noen tanker om dette ? /Are Redigert 20.Mars.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Plenty stoff allerede om dette emnet her på BP. Om kabeltykkelse, se her Dynamo, lading og kabelkalkulator Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 På de fleste dynamoer som jeg har sett er det relativt tynne ledinger fra dynamo til starter og minus (motorblokk). Fra starter(+) og motorblokk (-) til batteri (hovedbryter) er imidlertid ofte 50mm2 ledninger. Lengden på kabel fra dynamo til starter(+) og minus (blokk) er som regel kort. Ofte er det bare 8 - 10 mm2 ledninger. Jeg dobblet opp dette på min dynamo for å få mindre spenningsfall. Hvis man ikke har ekstern sense (føler) som sjekker ladespenningen på over batteripolene så vil i tillegg ladespenningen bli lavere enn ønskelig (optimal). Så mitt svar er ja - jeg er enig i at de er litt gjerrig med kabeltykelse ut fra dynamo selv om det bare er korte ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Dette er avhengig av lengden og spenningen. Men ta skkelig i. Jeg har sveisekabler på min. Jeg tror der er rundt 70mm2. Og husk, minus skal være like tykk. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Plenty stoff allerede om dette emnet her på BP. Om kabeltykkelse, se her Dynamo, lading og kabelkalkulator Mye flott stoff, ja. Hadde ikke fått med meg den. Forsøkte også kalkulatoren, og den ga meg to enkle tall : Spenningstap over lade-ledning ved 70A dynamo : 0,2 V/meter -> 7 mm2 0,1 V/meter -> 14 mm2 I seg selv er ikke dette noe merkunderlig matematisk, men dette tilsynelatende lille utslaget tror jeg vil gi ganske mye gevinst på batteriet mht. nødvendig ladetid. Tror nok en liten oppgradering er underveis for min del :-) /Are Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.