Jump to content

Dynamo og "tynne" ledninger ?


Fusebox

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkte jeg skulle høre noen meninger om dette :

 

På dynamoen, som gjerne skal levere (la oss si) 70 Ampere, så synes jeg ledningene fra dynamoen til el-systemet ser litt tynne ut ? Har tenkt litt på dette, og vurderer å sette på tykkere kabler. Jeg har ikke kommet frem til noe tverrsnitt enda, men sysler bare litt med tanken, og ville høre med dere før jeg finner på noe som kanskje er helt meningsløst. Svært sjelden jeg har sett tykke (uten å nevne noe tverrsnitt) kabler, om det gjelder bil eller båtmotor.

 

Noen tanker om dette ?

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På de fleste dynamoer som jeg har sett er det relativt tynne ledinger fra dynamo til starter og minus (motorblokk). Fra starter(+) og motorblokk (-) til batteri (hovedbryter) er imidlertid ofte 50mm2 ledninger. Lengden på kabel fra dynamo til starter(+) og minus (blokk) er som regel kort. Ofte er det bare 8 - 10 mm2 ledninger. Jeg dobblet opp dette på min dynamo for å få mindre spenningsfall. Hvis man ikke har ekstern sense (føler) som sjekker ladespenningen på over batteripolene så vil i tillegg ladespenningen bli lavere enn ønskelig (optimal).

Så mitt svar er ja - jeg er enig i at de er litt gjerrig med kabeltykelse ut fra dynamo selv om det bare er korte ledninger.

Link to post
Share on other sites

Plenty stoff allerede om dette emnet her på BP. Om kabeltykkelse, se her

 

Dynamo, lading og kabelkalkulator

 

Mye flott stoff, ja. Hadde ikke fått med meg den.

 

Forsøkte også kalkulatoren, og den ga meg to enkle tall :

 

Spenningstap over lade-ledning ved 70A dynamo :

 

0,2 V/meter -> 7 mm2

0,1 V/meter -> 14 mm2

 

I seg selv er ikke dette noe merkunderlig matematisk, men dette tilsynelatende lille utslaget tror jeg vil gi ganske mye gevinst på batteriet mht. nødvendig ladetid.

 

Tror nok en liten oppgradering er underveis for min del :-)

 

/Are

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...