Jump to content

Windy 33 HT, erfaringer?


MajorAndy

Recommended Posts

Hej,

 

Overvejer at anskaffe en Windy 33 Scirocco HT. Hvad skal jeg være opmærksom på (HAR læst KOB's glimrende omtale af 32'eren men den er jo lidt ældre efterhånden). Båden jeg ser på har single D6-350. Hvilken topfart/marchfart/brændstofforbrug kan jeg forvente?

 

"Dansken"

Link to post
Share on other sites

Toppfart 36,5 knop. Grei marsjfart på 28.5 knop og 3000 RPM (1.88 l/nm og 54 l/t). Dette er en av de beste båtene i klassen med gode sjøegenskaper.

Det jeg har hørt av negative ting er at forkabinen er litt liten, men er dere bare to så er det jo ingen sak. (Og så var det jo prisen da).

 

Båten er jo ny så det er jo ikke noe spesielt og se etter.

Link to post
Share on other sites

Tak til alle - jeg skriver under på søndag...så ses vi måske på sjøen til sommer...

Jeg ser at du velger hard top. Etter min erfaring med vår båt et meget godt valg. Du får en lekker båt med høy kvalitet og meget gode sjøegenskaper.

Her er et bilde av W33 HT

33_frontpage_thumb1.jpg

Nå er jeg ikke sikker på om det er en ny båt eller en brukt båt du ser etter. er den ny sender jeg med et par tips på veien:

1. ankerkjetting foran fra Windy er 33 meter. Be gjerne Windy forlenge denne tl 50 meter.

2. Ha meterteller på ankervinsjen foran. Koster ca 3000 kroner. Da har du kontroll med hvor mye kjetting du legger ut

3. Vurder farge på dashbordet. Mitt råd er å velge en av de lakkerte variantene om det er mulig. Det blir mye reflekser i frontruten om du har hvitt dashbord og HT. Vi har sort dashbord - se bilde under.

4. Dørkene under dekk er av kirsebær. Det blir fort merker i det om man går med sko. Vi har formsydde tepper til å legge over dørkene. Anbefales.

5. Vindusspylere kan være fint å ha. I og med at din båt har hardtop er frontruten rettere, og du får mer sjøsprut her. Jeg ettermonterer vindusspylere nå

 

Det meste av dette kan ettermonteres på en meget fin måte.

dahsbord_W37.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange tak igen for alle råd.

 

Jeg køber en "ny" båd på den måde at det er en demobåd, som netop Tempo (som solgte de fire Windy'er) har bestilt. Jeg får den lidt (men ikke meget...)billigere, men har derfor ikke mulighed for at vælge dashbord-farve eller andre ting til eller fra. Lidt synd - for det er virkelig flot med det sorte!!

 

"Min" kan ses her: http://www.tempobaadsalg.dk/boat.php?id=146988

 

Den er forsynet med sprinkler og så skal jeg jo til at bestemme lidt udstyr selv osse...

 

Måske I har et råd her også: Vakler mellem Raymarine C80, Raymarine C120 (hvis der er plads) eller den nye Garmin 4008. Bud på den bedste løsning? Og skal jeg få radar med når jeg har pengepungen fremme - eller er det bare en "Harry-ting" som jeg forstår, at det Norske udtryk er?

 

MVH

 

 

Anders

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

Det er en meget lækker båt du får - gratulerer!

 

Det ser ut som om du har beige dashbord - stemmer det? I så fall fungerer det utmerket. Det viktigste er å unngå den blanke hvite flaten. Windy kan også lage et teppe for deg som du kan legge inne ved frontruten om du har hvitt dashbord. Koster kanskje et par tusen kroner. Jeg har fått laget en litt mindre del til min båt og det kostet 1000 kroner

 

Om du først har åpnet lommeboken ville jeg unngått C klassen og enten gått på E klasse eller Simrad. E klassen har større prosessor og bedre skjerm enn C klassen til Raymarine. Selv har jeg alt elektronikk ombord fra Simrad og vil ikke ha noe annet. Jeg har radar, ploter, vhf, autopilot og ekkolodd fra Simard. Fungerer aldeles utmerket.

 

Om du har valget mellom radar eller ikke så velg radar. Om jeg skulle velge ville jeg heller ha radar enn kartplotter. Kan du velge begge så er det fint. Radar er fantastisk bra - både ved hurtig kjøring i trafikkert farvann og meget bra å ha når det er dårlig sikt. Bruk alltid radaren for da lærer du deg den godt og kan bruke den den dagen du virkelig trenger den

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måske I har et råd her også: Vakler mellem Raymarine C80, Raymarine C120 (hvis der er plads) eller den nye Garmin 4008. Bud på den bedste løsning? Og skal jeg få radar med når jeg har pengepungen fremme - eller er det bare en "Harry-ting" som jeg forstår, at det Norske udtryk er?

 

Om du trenger radar eller ikke, må du avgjøre på egen hånd utfra hva slags bruk av båten du ser for deg.

 

Jeg har en C120 på min båt, inkl. radar. På min forrige båt hadde jeg C80, inkl. radar.

I og med at det ofte er nyttig å ha både radar og kart oppe samtidig, i delt bilde, bør du definitivt gå for C120. Hvis det er plass for den vel og merke.

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne gi Bitteliten honør for at han som alltid er ute og øser av sin kunnskap om Windy.

 

Bitteliten har stor faglig integritet, og jeg tror ikke det er noen som har mistanke om at han er "kjøpt og betalt av Windy".

 

Derimot burde nok Windy og andre norske båtprodusenter høre på kommentarene fra Biteliten.

 

Dette ville medvirke til å føre norsk båtproduksjon fremover.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nej - ikke med mig i hvert fald...Jeg besluttede, at vi skulle have en flybridgebåd i stedet. I sidste øjeblik - og det var en fin beslutning! Købte en Forbina 10000. Ikke så stilig og vel-lavet som Windy'en - men utrolig rigtigt til vores behov. Er på vej til at ruste op for sommertur lige nu - hvis altså vinden bae ville lægge sig lidt ...

 

Men tænk at den ikke er blevet solgt! Det må betyde, at der sker et eller andet på bådmarkedet for tiden.

Link to post
Share on other sites

det betyr nok først og fremst at prisen er for høy og at været er for dårlig :-) Også er det kanskje ikke den mest kurante Windyen - de fleste er tross alt åpne også er det en dyr båt i forhold til volumet.

 

fint vær her i Bohuslän. bekmørkt og helt stille her på Malmön.

Hører ei dame :puke: på brygga. Fredags natt her også :rolleyes:

Hamnvakten var bortom og spurte "smaker det bra" :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...