Jump to content

Brødrene Kjøpstad, Tresfjord


M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som kan hjelpe meg med å lage en "Info" tråd her. Jeg finner ikke noe om dette firmaet på nett. har hørt at de ble oppkjøpt av Skorgenes, men er ikke sikker. Har du noe som helst info om dette båtbyggeriet så vær så snill og post det her :-)

 

Alf Kåre

 

 

rettet_-skorgenes, ikke skrogenes :-)

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Noen som kan hjelpe meg med å lage en "Info" tråd her. Jeg finner ikke noe om dette firmaet på nett. har hørt at de ble oppkjøpt av Skorgenes, men er ikke sikker. Har du noe som helst info om dette båtbyggeriet så vær så snill og post det her :-)

 

Alf Kåre

rettet_-skorgenes, ikke skrogenes :-)

 

Prøv www.brastad.net vist du ikke finner det du leter etter der så ta kontakt med dem så får du nok vite mere.

Link to post
Share on other sites

Prøv www.brastad.net vist du ikke finner det du leter etter der så ta kontakt med dem så får du nok vite mere.

 

Close but no cigar....... De kunne desverre ikke hjelpe meg.

 

Er det noen fra Tresfjord området som kan hjelpe meg med opplysniger om noen som kan sitte på informasjon???

 

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Jeg kan anbefale en bok med tittel "Styrbord ingen hindring" skrevet av et amerikansk ektepar som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. De kjøpte seg en ny Kjøpstad snekke på 26 fot fra produsenten (Brødrene Kjøpstad??) på sekstitallet en gang, og ferierte i denne rundt i mange land i hele Europa i over 20 år! Det artige er at ingen av dem hadde engang vært ombord i en lystbåt før de bestilte denne i seksti års alderen, så pussige situasjoner og tilhørende beskrivelser står i kø. En skikkelig artig bok! Dessuten inneholder den nok en del navn og annet du kan ha nytte av angående produsenten, skulle man tro.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Se det ja! Der dukket det opp en hel del! Anbefaler deg forøvrig å lese boken også, jeg humret godt for meg selv når jeg leste denne! Jeg fant den på biblioteket, så jeg vet ikke om den fortsatt er i salg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

"Ferienabo´n" har Kjøpstad. Bygget sent 70´ jeg skal frette han litt ut i sommer. Den var forresten i Tresfjord for "omkitting?" for et par år siden.... -Nydelig båt... Sabb diesel, vridbar propell...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei, fikk tilsendt link til dette forumet av en kollega.

 

Dette emnet skulle jeg vite en del om. Det var min bestefar og to brødre som startet Brødrene Kjøpstad båtbyggeri på 1930-tallet. Det ble seinere overtatt av min far, onkel og deres svoger på 1970-tallet. Navnet ble samtidig endret til Kjøpstad Båt AS. Produksjonen var hele tiden bygging og reparasjon av trebåter. Det gamle verftet lå på Kjøpstad, men på 1980-tallet flyttet bedriften til Eiknes en kilometer unna der de overtok lokalene til konkursrammede Eiknes Båtbyggeri (Skorgenes lå enda noen km unna, og har ikke hatt noe med Kjøpstad å gjøre). Verftene lå for øvrig som perler på en snor rundt Tresfjorden i gamle dager.

 

Seinere overtok 3. generasjon (min bror, søskenbarn m fl.) og navnet ble Kjøpstad Industrier AS. De satset også på plastbåter i tillegg til en automasjonsavdeling. Selskapet gikk konkurs for noen år siden, og lokalene er overtatt av Brastad (lager en båt i aluminium, men er ellers en underleverandør til lokal skipsindustri).

 

Det gamle verftet var en periode båtbyggermuseum for Vestnes, men holdes nå i hevd av Molde og omegn trebåtforening og min far som fortsatt reparerer gamle trebåter og bygger færinger.

 

Send meg gjerne en privat meil dersom det er noe du lurer på, så skal jeg forsøke å svare. Info om dette verftet og andre verft i Vestnes kommune er for øvrig behørig omtalt i boka Båt- og skipsbygging i Vestnes av Henry Vike (tror den kom ut i 1994).

 

Anbefaler for øvrig også folk å lese "Styrbord ingen hindring". Hadde selv gleden av å møte ekteparet og var mye om bord i "Velkommen hjem" som de kalte båten sin.

Redigert av Kjøpstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...