Jump to content

Hjelp til å finne en mutter, M23x1.5 (Peugeot/Indenor XDP 4.90)


Fusebox

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har jaktet desperat etter denne mutteren i flere dager. Peugeot trekker på skuldrene og henviser meg til Veteran klubben for Peugeot 504, som har denne motoren installert (blant andre). Google har heller ikke så mye å bidra med.

 

Problemet er mutteren til veiva, som låser reimhjulet på denne. Den er Ø23 med 1.5 stigning. Denne finnes ikke i industriell sammenheng lenger, kun 22 og 24.

 

Begynner nå å vurdere å få laget en mutter, på en eller annen måte, men det blir sikkert ikke billig antar jeg...

 

Er det noen som kan hjelpe, eller har tips til løsning ?

 

På forhånd takk.

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Sjekk disse FINN-kodene; 9208681, 8984217, 9483603 :smiley:

 

Motorene sjekket. Lite ny info eller hjelp der... MEN :yesnod:

 

Jeg tok en siste sjekk på google, med "md21a crankshaft" og fant www.marinepartsexpress.com. Bra. Så finner jeg en tegning av veiva, og der er den tegnet likt som på min XDP 4.90. Sjekket med Holmen Slipp, og joda, mutteren kan skaffes ! :smiley:

 

Bare prisen var litt stiv... 240,- for en mutter !!! Men, mye bedre enn å kaste motoren.

 

Takk for "sparket" :cheers:

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm, tittet litt på tegningen og ser at alt kanskje ikke er helt bra likevel. Er det noen som kan verifisere hva dette egentlig er :

 

Se LINK

 

Veiva er grei, men det rare er den bolten (36) med "spacer sleeve" (37) som liksom skal settes inn der (i eller gjennom mutteren (24), ifølge lede-streken. Veiva ser svært lik ut som min, med de to "styreknottene" (21) på enden, innerste for register tannhjulet (22), og den ytterste for reimhjulet (23). Men hvor i huleste skal bolten da gå, da ?

 

Noen som vet noe jeg IKKE vet ? Veeel, akkurat det kan vel hende :wink:, men i denne sammenheng ?

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett tegn5ngen, kan veiva finnes i 2 utførelser, enten bolt eller mutter???

Det ser ut som om den kommer i to varianter, ja. For Sabb så brukes med bolt, mens PSA/Indenor (bil varianten) bruker mutter

 

Bolten går nok inni mutteren ved montering av ekstra reimhjul, verkstedhåndboka min ligger i båten, så jeg kan sjekke dette i morgen (boka omfatter MD 21/32)

Flott, blir spennende å se hvordan det henger i hop :-) Skal også ringe VP igjen i morgen og høre om noen kjenner til mutter dimensjonen.

 

Det er mulig at mutteren sitter som mellomledd mellom aksel og bolt.

 

Takknemlig for all hjelp :smiley:

 

/Are

Link to post
Share on other sites

MD21/32 verkstedmanualen ligger i dokumentarkivet.

 

Det gjorde den, ja. Takk for tipset.

 

Det ser ut som om det er mutter der også, så i morgen blir det vel å bestille den opp tenker jeg :-) Har fått sveiset den gamle mutteren, men det så ikke pent ut.

 

[redigert bort]

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...