Jump to content

Hvor mye strøm bruker en Bilstereo i båt når den ikke er i bruk.


Espen C

Recommended Posts

Det er forsvinnnende lite, jeg ville tippe kanskje 1/2Ah i døgnet. Om du bruker båten oftere enn hver 14 dag, eller har noen for for lading når båten ligger stille, ville jeg ikke bekymret meg..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Best er å MÅLE det... Heng inn et ampére-meter.

Noen få bilradioer er j@vlige strømtyver. Sjekk det i hvert fall.

Er det "gammeldags" bilradio, kan det hende at den ikke trekker strøm i det heletatt...

Men du slår vel av hovedbryteren før du forlater båten??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Enig med hallaron ; forsvinnende lite. Så til min "forskrekkelse", da jeg kikket oppi båten her om dagen ,at det blinket i lysdioden i fronten på stereoen. Båten har stått urørt i over 3 måneder (vinterlager) ,og jeg hadde glemt å koble fra batteriet... Men det var ingen fare, fortsatt masse strøm igjen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Best er å MÅLE det... Heng inn et ampére-meter.

Noen få bilradioer er j@vlige strømtyver. Sjekk det i hvert fall.

Er det "gammeldags" bilradio, kan det hende at den ikke trekker strøm i det heletatt...

Men du slår vel av hovedbryteren før du forlater båten??

Er vanlig å legge minne til f.eks stereo og ikke minst alarm og lensepumpe til en "24 timers" kurs. Dvs en kurs som går utenom hovedstrømsbryter...

 

Når det gjelder lysdioden som blinker...en vanlig lysdiode trekker vel rundt 20mA hvis jeg ikke tar feil. Og denne lysdioden blinker jo i tillegg så den er vel ikke "aktiv" så mange minuttene i løpet av et døgn til at det skulle bli noe problem på ei LANG stund...

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Vi hadde problemer med batteriet på bilen for en tid tilbake. Hvis den stod med fronten på spilleren i (fronten kan vippes ut og fjernes) så var batteriet tømt i løpet av 14 dager. Vi er ikke sikre på at spilleren var feilen, men den hadde nok ihvertfall en finger med i spillet. Mener å huske jeg målte stand-by forbruket på den uten at jeg husker hva som kom ut av det.

 

Uansett, sjekk etter, så ikke du får deg en overraskelse. Kanskje lurt å ha slikt driftsmateriell samt inne-lys på en liten hovedbryter på dashbordet, for sikkerhets skyld.

 

Hilsen

Are

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...